Opinion
Nätverk lyfter svensk bilindustri
Tekniker och forskare måste aktivt skapa nätverk över hela Europa i syfte att utveckla vår svenska kompetensbas inom fordonsindustrin och locka hit nytt friskt kapital, skriver Hans Folkesson, före detta teknisk direktör på Volvo.
Bilindustrins kris innebär möjligheter. Rätt åtgärder måste vidtas nu - det är bråttom både för jobben och för klimatet.
Bilindustrin genomlider nu en av sina värsta kriser i modern tid. De "svenska" personbilstillverkarna Volvo och Saab har i den globala uppköpskarusellen hamnat i fosterfamiljer där ägarna saknar såväl vilja, förmåga som vision att driva en offensiv utveckling.
En djup kris leder ofta till genomgripande förändringar. Japanernas brist på kvalitet under 1960-talet drev fram Toyotas systematiska produktionsprocesser med visionen noll fel. Vi står nu inför ett teknikskifte i fordonsindustrin där vi går från förbränningsmotorn till elmaskinen som bas. IVA har i dagarna publicerat rapporten "En svensk nollvision för växthusgasutsläpp". Sverige har enligt rapporten alla möjligheter att bli ett föregångsland i denna omställning som för transportsektorn innebär elfordon, laddhybrider och andra generationens biodrivmedel.
Vi förutsätter att biodrivmedel främst kommer att prioriteras för långtradartransporter, flyg och sjöfart, medan kortdistanser kan köras med "ren el" från nätet.
Magnusson ochBerggren pekar i förra veckans debatt, (NyT 2009:6) på möjligheten att hjälpa den svenska krisdrabbade fordonsindustrin genom offentligt styrda uppköp som dragkraft för denna viktiga teknik.
Vi kan med ett sådant system låta vår svenska fordonsindustri producera "fältprovsflottor" avseende såväl elfordon som biobränslefordon. Titta på flygindustrin i?dag och på 1930-talet. Såväl Saabs som Volvo Aeros historia ger bra vägledning hur man skapar nya företag.
I samverkan mellan fordonsindustrin, Vägverket, Vinnova och Energimyndigheten har vi nu skapat "Test Site Sweden", i syfte att utveckla en testinfrastruktur för bland annat aktiv säkerhet och miljö. Här kan vi driva fältprov inom både fordon och infrastruktur.
Genom utveckling av kommunikationssystem, dels fordon/infrastruktur och dels fordon/fordon, finns möjlighet till kraftfulla förbättringar av såväl aktiv säkerhet som miljö. Fordon försedda med måttligt stora batterier (cirka 10 kWh), anslutna till elnätet, skapar en enorm potential att bättre utnyttja vind och solenergi.
Förutom ovan nämnda incitament krävs fortsatta miljöbilspremier. Varför inte en rejäl skrotningspremie för äldre/miljöovänliga bilar med höga CO2-utsläpp? Skapa en inital marknad för laddhybriderna från svenska tillverkare genom att införa 20?000 optioner med 30?000 kronor i rabatt? Detta i tillägg till en omedelbar premie om man i väntan på laddhybriden kör en miljöbil. Detta kan vi enkelt finansiera genom högre skatt på miljöovänliga fordon.
För att stödja vår svenska fordonsindustri är det också nödvändigt att vi aktivt jobbar för att samverka inom EU. Vi betalar en hög skatt och måste bevaka att vi verkligen tar del av det enorma kapital som nu allokeras.
Våra politiker och allmänheten måste verka för förenkling av regelverk och byråkrati. Tekniker och forskare måste aktivt skapa nätverk över hela Europa i syfte att utveckla vår svenska kompetensbas och locka hit nytt friskt kapital och därmed investeringar i Sverige.
Hans Folkesson vice ordf. IVA Avd 1 och f.d. teknisk direktör Volvo.