Opinion

”Låt betong och asfalt tävla på lika villkor i Förbifarten”

Johan SilfwerbrandProfessor i brobyggnad, KTH.
Tunnelbygget i Vinsta nära Vällingby är en del av Förbifart Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Tunnelbygget i Vinsta nära Vällingby är en del av Förbifart Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg/TT

DEBATT. Trafikverket planerar för att byta betong mot asfalt som beläggning i Förbifartens tunnlar. Men materialen tillåts inte konkurrera på lika villkor. Betong är både slitstarkt och mer brandsäkert, skriver professor Johan Silfwerbrand, KTH.

Arbetet med motorvägsleden Förbifarten väster om Stockholm pågår för fullt. Förbifarten sträcker sig från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr. Av vägens 21 km går drygt 18 km i tunnel.

I många länder finns det lagar eller starka rekommendationer som anger att vägtunnlar ska beläggas med betong i stället för asfalt för att förhindra spridning av brand. Till skillnad från betong kan asfalten antändas. Från svensk sida menar man att farhågan är överdriven. Genom övervakning, styrd ventilation och sprinklers kan man trygga säkerheten mot allvarliga bränder.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här