Opinion

”Gör lastbilar fossilfria med kvotplikt”

DEBATT. Regeringen bör införa ett kvotpliktsytem för att skynda på lastbilars övergång till fossilfria drivmedel, skriver Naturskyddsföreningen, Sveriges Åkeriföretag och tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet.

Försäljningen av fossila drivmedel ökar. Det är en utveckling som går stick i stäv med klimatmålen. För att bryta denna trend och för att skapa förutsättningar för att lastbilar kan ställa om till förnybara drivmedel krävs mer kraftfulla styrmedel. Koldioxidskatten är ett effektivt medel mot klimatutsläpp, men räcker inte till när oljan blir billigare. Regeringen måste därför agera kraftfullt för införande av ett nytt styrmedel, kvotplikt på drivmedel.

Lastbilstransporter kommer att behövas även i framtiden, men lastbilarna behöver effektivisera, elektrifiera och byta till fossilfria bränslen. Det finns en stor potential att byta det dominerande dieselbränslet till fossilfria drivmedel, men i nuläget saknas det långsiktiga och tydliga spelregler för att skapa en stabil efterfrågan och bättre tillgång på biodrivmedel. Dagens regler för biodrivmedel sträcker sig inte bortom år 2018, men investeringar i såväl fordon som i anläggningar för tillverkning av biodrivmedel har mycket längre tidsperspektiv än så.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här