Opinion

”Godkänn HVO-dieseln bara – strunta i testerna”

Håkan WaltersonTekniker Uppsala Foto: Privat

SLUTREPLIK. Att i tre år hänvisa till att testerna av den syntetiska dieseln HVO inte är klara, det är ovärdigt i en så viktig fråga. Min analys är i varje fall klar: Volkswagen är ointresserade av klimathotet, skriver Håkan Walterson.

Jag noterar – ett fullkomligt intetsägande svar från Sten Forsberg, Sverigechef för Volkswagen Personbilar. Den väsentliga uppmaningen i min debattartikel är ju:

Strunta i testresultat, godkänn omedelbart HVO, och ta eventuella smällar. Detta för att omedelbart ge förutsättningar för en rejäl minskning av koldioxidutsläpp. Med en vagnpark på 200 000 bilar yngre än tio år, skulle utsläppen kunna minska med 450 000 ton per år. Och Volkswagen skulle alltså faktiskt kunna göra skillnad. Sten Forsberg berör överhuvudtaget inte denna fråga. VW-modeller för andra drivmedel som E85 eller gas gör inte HVO-sveket mindre.

Andra har godkänt

Jag skrev också att andra biltillverkare redan har godkänt HVO men Sten Forsberg ger inget svar på vad som skiljer en VW Golf från en Volvo, Renault eller Nissan diesel? Och i USA verkar HVO fungera utan problem även för VW om jag förstår de många synpunkterna från läsarna rätt.

”Vi har genomfört storskaliga tester”, skriver Sten Forsberg. Men hur lång tid kan det ta att få fram ett svar? Det var i september 2016 som Tidningen Motor fick svar från Volkswagen att tester pågår, sedan hur länge framgår inte. I april 2019 svarade kommunikationschefen på Volkswagen att tester pågår (fortfarande!).

Nu verkar testerna vara genomförda, men ”det tar dessvärre tid att slutföra de analyser vi och vår fabrik vill göra och få fram nödvändiga garantier”. Ett så passivt agerande är inte värdigt en bilfabrikant som säger sig värna om miljön.

Svårtolkat

Och hur ska man tolka det sista stycket i svaret?

”…att HVO100 för närvarande är ett bränsle som finns tillgängligt i Sverige men inte på så många andra marknader i världen. Därför har vi i nuläget ingen ny information att ge kring HVO100”.

Man verkar inte veta vilken stol man ska sitta på, om ni förstår vad jag menar. Antingen är inte analysen klar – eller också är Sverige ointressant, men inte båda. Varför skulle man i så fall göra tester överhuvudtaget.

Min analys är i varje fall klar: Volkswagen är genuint ointresserade av klimathotet.

Håkan Walterson

Tekniker Uppsala