Opinion

”Bilfientligheten är kontraproduktiv och leder till ökade utsläpp”

Foto: Anders Wiklund/TT
Johan Grelsson, expert E-mobility på PA Consulting. Foto: PA Consulting

DEBATT. Det finns en växande grupp aktivister och debattörer som vill avskaffa bilen som fortskaffningsmedel för att skona miljön. Men att motverka biltrafik i stadsmiljö får automatiskt en negativ följdeffekt på utbyggnad av elbilsinfrastrukturen där. Det är utsläppen, inte bilåkandet, som måste minska, skriver Johan Grelsson.

Flera initiativ som syftar till att motverka elektrifieringen av trafik har den senaste tiden synts i media  . Argumenten utgår från att bilismen ska minska och att det därför varken krävs nya vägar eller laddstationer för elbilar.

Detta är ett sakfel. Det finns i dag cirka 5 miljoner fordon i Sverige och endast en liten andel av dem är nöjesfordon. Laddbara bilar (laddhybrider och elbilar) står under år 2022 för 52 procent av nybilsregistreringarna och att försvåra för elektrifieringen innebär inte att biltrafiken försvinner.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här