Bygg

Så ska världens längsta sänktunnel tätas

Ruud Bokhout. Foto: Trelleborg
Elementen till sänktunneln HZMB färdigställs på en ö mellan Hong Kong och Macao. Ginatätningen sitter runt ändarna på elementen, likt en gigantisk gummiring. Foto: Trelleborg/CCCC
Tunnelelementen tillverkas i en torrdocka på en ö mellan Hong Kong och Macao som sedan vattenfylls för att elementen ska kunna bogseras till platsen där sänktunneln ska ligga. Foto: Trelleborg/CCCC
Här sätts Ginatätningen på plats på tunnelelementet. Foto: Trelleborg/CCCC
Ginatätningar flyttas inför montering på tunnelelement. Foto: Trelleborg
Föreslagen bildtext/Bildbeskrivning: Tunnelelementen till sänktunneln HZMB färdigställs på en ö mellan Hong Kong och Macau. Ginatätningen sätts runt ändarna på elementen, likt en gigantisk gummiring. Foto: Trelleborg/CCCC
Ginatätningen sitter mellan elementen, i mitten på bilden, och omegatätningen, i toppen på bilden, fungerar som en extra säkerhet på insidan av elementskarven.

Vid den kinesiska kusten byggs nu världens längsta sänktunnel för att förbinda Hongkong och Macao. Det svenska företaget Trelleborg levererar tätningar till projektet.

Publicerad

Förbindelsen mellan Macao och Hongkong heter formellt Hong Kong-Zhuhai-Macau Bridge, HZMB, och består av en bro, en sänktunnel och konstgjorda öar. Bygget, som påbörjades 2009, ska vara klart 2016.

Sänktunneln ska bli nära sju kilometer lång och blir därmed, enligt Trelleborg, världens längsta. Men när Fehmarnbältförbindelsen står klar 2020 kommer dess 18 kilometer långa sänktunnel att slå HZMB-tunneln med hästlängder.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här