Så ska världens längsta sänktunnel tätas

2014-01-24 06:59  

Vid den kinesiska kusten byggs nu världens längsta sänktunnel för att förbinda Hongkong och Macao. Det svenska företaget Trelleborg levererar tätningar till projektet.

Förbindelsen mellan Macao och Hongkong heter formellt Hong Kong-Zhuhai-Macau Bridge, HZMB, och består av en bro, en sänktunnel och konstgjorda öar. Bygget, som påbörjades 2009, ska vara klart 2016.

Sänktunneln ska bli nära sju kilometer lång och blir därmed, enligt Trelleborg, världens längsta. Men när Fehmarnbältförbindelsen står klar 2020 kommer dess 18 kilometer långa sänktunnel att slå HZMB-tunneln med hästlängder.

Trelleborg levererar flera olika tätningslösningar till HZMB-tunneln i vad som är företagets största tunnelorder någonsin, värd ungefär tio miljoner euro.

– Det här är ett prestigeprojekt eftersom det är den längsta sänktunneln. Det är viktigt för oss att vara inblandade, inte bara för värdet utan också för reklamen det ger, säger Ruud Bokhout, försäljnings- och marknadsdirektör på Trelleborg.

– Vi är också stolta över att Trelleborg är det enda icke-kinesiska företaget som har anlitats inom ramen för huvuddelen av tunnelkontraktet.

Eftersom tunneln byggs i ett område som är seismiskt aktivt måste den klara jordbävningar. Därför var Trelleborg tvunget att använda ett nytt gummimaterial som klarar stora rörelser. Materialet har tillverkats av naturligt gummi med olika hårdhetsgrad.

– Tätningarna måste ha rätt töjningsförmåga så att de klarar de här rörelserna och sedan kan komma tillbaka till ursprungspositionen, säger Ruud Bokhout.

Sänktunneln konstrueras genom att 33 stora betongelement tillverkas på en ö mellan Hong Kong och Macao. De färdigställs i en slags torrdocka som sedan fylls med vatten för att elementen ska kunna bogseras till platsen för tunneln och sänkas till botten. Under vatten förbinds sedan elementen med varandra.

Trelleborg har levererat gina- och omegatätningar som ska säkerställa att vatten inte kan tränga in i skarvarna mellan betongelementen. Gina­tätningarna sitter som stora gummiringar runt elementens ändar och trycks ihop när elementen förs samman. Omegatätningen, som från sidan ser ut som den grekiska bokstaven omega, placeras på insidan vid skarven och fungerar som en extra tätning.

Trelleborg har levererat liknande tätningsprodukter till sänktunnlarna i Citybanan i Stockholm och Öresundsbroförbindelsen.


<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/WYN74q0x0y4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Olika sänktunnlar

  • I Stockholms järnvägs­projekt Citybanan ingår också en sänktunnel, som konstrueras på ett liknande sätt som HZMB-tunneln. I Citybanan är det dock stålskelett som kläs med betong, medan HZMB-tunneln består av rena betong­element.
  • Arbetet med Citybanans sänktunnel har kommit så långt att elementen har förbundits med varandra under vatten. Byggnadsarbetarna kan alltså promenera torrskodda från den ena änden till den andra.
  • Arbetet med själva sänktunneln väntas vara färdigt till sommaren, därefter vidtar ­installation av bland annat kontaktledningar och signalsystem. Hela Citybanan planeras att öppna vid årsskiftet 2016/2017.

Linda Nohrstedt

Mer om: Tunnel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer