Här är allt du vill veta om nya Slussenbron

2020-03-30 15:25  

Den kallas ”guldbron” och fraktas i ett jättestycke med båt från Kina. Här samlar vi nyheter om bron som ska förbinda Gamla stan och Södermalm i Stockholm.

Ny Tekniks liverapport om resan genom Stockholms skärgård till Slussen.

Slussens nya bro är 140 meter lång, väger cirka 3 400 ton och har fått sitt smeknamn ”guldbron” från den guldaktiga tonen i färgen.

2020-03-30: ”Bron ligger fast på sina stöd”

Nu har Slussenbron sänkts den sista biten så att konstruktionen vilar på brostöden.

– Sent i fredags eftermiddag lade vi fast bron även på de norra stöden. Så den ligger nu fast på sina stöd, säger Maria Lindström, kommunikatör på Skanska.

Under den här veckan ska de provisoriska stöden på pontonerna lossas. Stöden användes för att hålla fast bron under fartygstransporten och tjänade också som monteringsstöd på byggarbetsplatsen.

– Sedan kommer vi att vattenfylla pontonerna med vatten, motsvarande drygt brons tyngd, för att kunna bogsera bort pontonerna, säger Maria Lindström.

2020-03-26: ”Det går nästan för bra”

Den här veckan pågår arbetet med att successivt sänka ned Slussenbron ovanpå brostöden. Den norra änden sänktes med 1,5 meter och den södra änden med 1 meter i början av veckan.

När Ny Teknik besöker brobygget under torsdagen syns det tydligt att bron ligger dikt an mot de södra brostöden, medan en glipa återstår vid de norra stöden.

Cirka 40 cm återstår att sänka i den norra änden. Planen är att det ska göras under fredagen eller måndagen.

Konstruktionen sänks genom att pontonerna den ligger på sakta fylls med vatten. Arbetet fortskrider enligt plan.

– Det går nästan för bra, säger David Karlsson, Skanskas produktionschef på broentreprenaden.

Någon gång inom de närmaste två veckorna ska pontonerna fyllas med mer vatten så att de sjunker djupare och kan bogseras bort från byggområdet och förtöjas vid Stadsgårdskajen.

Arbetet med bron är dock långt ifrån klart bara för att den ligger på sina brostöd. Med hjälp av domkrafter ska bron tillfälligt lyftas upp så att de sista lagren kan monteras.

– Dessa lager kunde inte monteras innan eftersom toleranserna är så små, säger Markus Glaas, Skanskas tekniska chef på broprojektet.

Sedan återstår att montera räcken, sätta upp bullerabsorberande material, förse bron med beläggning och ansluta den till landfästena.

Men nu anser Markus Glaas att det värsta är över.

– Den största oron var att föra in den i kanalen. Efter inflottningen har bron finjusterats. Nu har vi fått in den med fem millimeters precision. Det diffar alltså som mest fem millimeter jämfört med vad vi hade beräknat teoretiskt, berättar han.

2020-03-24: ”Planen är att sänka norra delen 150 cm”

Slussenbron ligger på sin plats mellan Södermalm och Gamla stan. Men än så länge vilar den ovanpå pontoner och har inte sänkts ned på brostöden.

Sänkningen ska göras långsamt och väntas ta ungefär två veckor. Men under tisdagen är ambitionen att ändå komma ganska långt.

– Planen är att under dagen sänka den norra delen upp till 150 cm, säger Maria Lindström, kommunikatör på Skanska.

Målningen av bron, som väntas ge den en betydligt mer guldskimrande nyans, planeras senare under våren.

2020-03-20: Slussenbron är på plats

Under fredagen påbörjades arbetet att lägga den 140 meter långa "guldbron" på plats mellan Södermalm och Gamla stan i Stockholm.

Strax efter 8.30 bogserades bron ut från Stadsgårdskajen av två stora och två små bogserbåtar. Sedan vändes bron och sköts närmare byggarbetsplatsen.

Ungefär 70 meter ifrån sin rätta plats vidtog i stället arbetet med hjälp av vinschar. Fem vinschar monterade på pontonerna skötte arbetet. Vajrarna var fästa vid pollare i kajkanten.

Vinschningsprocessen gick extremt långsamt. Stopp gjordes vid 14 kontrollpunkter för att säkerställa att positionen var korrekt. Vid 13-tiden hade konstruktionen nått sin rätta plats.

Totalt deltog 33 personer i operationen.

Processen följdes av en hel del journalister och åskådare – men betydligt färre än när Slussenbron anlände på fartyget Zhen Hua 33. På grund av den rådande smittorisken för coronaviruset hade Stockholm stad uppmuntrat nyfikna att följa arbetetet via digitala sändningar. Via till exempel Webbkameror.se går det att följa arbetet på byggarbetsplatsen.

Även om det snöade lite var förhållandena för arbetet goda. Vattenståndet var till exempel mer gynnsamt än vad Skanska hade räknat med.

– Vattenståndet är 30 centimeter över medelvattenståndet och 70 centimeter över vad vi har räknat med. Vi har ju räknat med det sämsta möjliga förhållandet. Nu blir det bara positivt för oss eftersom bron kommer högre upp, berättade Patric Johnsson, projektchef på Skanska.

Nu vidtar arbete med finjustering och sänkning av bron. Den ligger fortfarande på pontoner och ska sakta sänkas ned på brostöden. Den processen kommer att ta flera dagar.

Stadsgårdsleden ska öppnas igen på måndag den 23 mars.

2020-03-16: Fartyget har nått Estland

Sedan i fredags ligger Slussenbron förtöjd vid Stadsgårdskajen, i väntan på att trafiken på Stadsgårdsleden stängs av. Då ska bron dras till sin plats ovanpå brofästena.

Fartyget Zhen Hua 33 lämnade Saltsjön i lördags förmiddag. Enligt Vessel Finder befinner det sig nu utanför Tallinn.

Fartyget Zhen Hua 33 börjar höjas direkt efter lossning av bron. Foto: Linda Nohrstedt

När bron ska dras på plats behöver ena änden svepa över Stadsgårdsleden, cirka två meter över marken. Därför ska trafiken stängas av på leden från torsdag kväll till måndag morgon.

– På fredag startar processen att montera bron på plats. Bogserbåtar ska dra den till ungefär 70 meter från sin rätta plats och sedan vinschas den in sista biten, säger Eva Rosman, kommunikatör på Slussenprojektet.

När bron är på rätt plats vattenfylls pontonerna så att den sänks ned ovanpå brofästena.

– Det blir ett precisionsarbete som kommer att ta en stund, säger Eva Rosman.

Förhandstipset är att bogseringsprocessen kommer att ske på fredag morgon.

– Exakt när på fredag det blir vet vi inte. Det beror på vädret, hur mycket det blåser och hur höga vågorna är, säger Eva Rosman.

2020-03-13: Slussenbron har lossats

Under fredagsmorgonen lossades Slussenbron från fartyget Zhen Hua 33. Två stora och två små bogserbåtar drog loss den stora konstruktionen och pontonerna den ligger på.

Bron var då utrustad med ett nagivationssystem så att förarna av bogserbåtarna kunde följa lastens position i realtid.

Bron dras loss från Zhen Hua 33. Foto: Linda Nohrstedt

Vid 9-tiden påbörjades processen, som gick så långsamt att rörelsen ibland var svår att se. När bron väl hade dragits loss vändes den så att de stora bogserbåtarna kunde trycka bjässen framför sig. Vid 10-tiden förtöjdes bron vid kajen. Då hade fartyget Zhen Hua 33 redan börjat höja sig ur vattnet igen.

Nu ska bron ligga förtöjd vid kajen till nästa helg. Planen är att dra den till sin rätta plats på bygget den 20 mars.

2020-03-12: ”Dagens sänkning är klar”

Under natten till torsdagen har fartyget Zhen Hua 33 sakta sänkts cirka fem meter ned i vattnet.

– Jag kunde se det redan i går kväll, att fartyget hade börjat sänkas. Skanska har ställt två meter fribord som krav för att kunna komma ombord, berättar Eva Rosman, kommunikatör på Slussenprojektet.

Skanskas personal har klivit ombord och påbörjat arbetet med att skära loss bron.

– Dagens sänkning är klar. Jag ser att personal kliver ombord nu, säger Eva Rosman strax efter kl 10.

Under natten till fredagen ska fartyget sänkas ytterligare cirka 5 meter för att pontonerna och bron ska få flytkraft och kunna dras loss.

På fredagsmorgonen räknar Stockholm stad med att bron ska kunna bogseras från fartyget och förtöjas intill kajen vid Stadsgårdsleden. Där får den sedan ligga och vänta på att Stadsgårdsleden stängs för trafik nästa helg. Den 20 mars planerar Skanska att kunna dra den från kajen till sin plats på bygget.

Via SVT:s livesändning från fyra kameror går det att följa arbetet i realtid.

2020-03-11: Fartyget har nått Stockholm

Vid 14-tiden på onsdagen kom fartyget Zhen Hua 33 och guldbron till slut till Slussenområdet. Många åskådare hade samlats längs vägen för att se den spektakulära transporten.

– Det känns jättebra att bron äntligen kommer hit så vi får montera den, säger Patric Johnsson, projektchef på Skanska.

Fartyget förtöjs vid bojar i Saltsjön och kommer att sänkas i två steg för att bron ska kunna lossas. Bron ska sedan läggas intill kaj innan den dras på rätt plats nästa helg.

Den största utmaningen blir, enligt Patric Johnsson, att passa in pontonerna i den övriga konstruktionen.

– Det är rätt små marginaler så pontonerna måste vara exakt parallella, säger han.

2020-03-11: Fartyget är på väg in till Stockholm

Slussenbron har till slut nått Stockholms skärgård. Vid 9-tiden på onsdagsmorgonen befinner sig transporten strax utanför Kapellskär.

Vid 14-tiden bedömer Stockholms stad att fartyget kan synas från Slussenområdet. Eva Rosman, kommunikatör på Slussenprojektet, tipsar om att bästa platserna för att följa transporten från landbacken är Katarinavägen eller uppe vid Katarinahissen.

Foto: TT

När bron ska lossas kommer fartyget att sänkas i två steg. I första skedet, under natten till torsdagen, ska sänkningen omfatta fem meter. I nästa steg, natten mot fredagen, sänks fartyget två meter till.

– Båten sänks först några meter för att man lättare ska kunna ta sig ombord för att i morgon svetsa loss bron. Mellan torsdag och fredag sänks resten så att man kan bogsera av bron, säger Eva Rosman.

Sänkningen sker nattetid för att undvika övrig båttrafik så mycket som möjligt. Processen kommer att påbörjas vid 22-tiden den 11 mars, tror Eva Rosman.

2020-03-10: Fartyget på väg att passera Öland

Enligt sajten Vessel Finder befinner sig Slussenbron under tisdagsmorgonen mellan Öland och Gotland. Fartyget håller en fart om drygt 11 knop.

Ankomst till Tjärven utanför Kapellskär är uppskattad till kl 07 onsdagen den 11 mars.

Transporten kommer att följa Furusundsleden in genom Stockkholms skärgård. Här berättar lotsen om utmaningarna längs vägen.

Stockholm stads förhandstips är att fartyget kommer att köra genom skärgården under onsdagen och anlända utanför Slussenområdet på eftermiddagen.

– Jag oroar mig lite för vädret, det ska bli snöblandat regn, så man kanske inte ser så bra. Man får klä på sig varmt. Men jag tror inte att vädret kommer att hindra fartyget, säger Eva Rosman, kommunikatör på Slussenprojektet.

2020-03-09: Båten har passerat Helsingborg

Slussenbron har tagit sig en rejäl bit närmare. Under måndagsförmiddagen passerade den Helsingborg.

Fartyget går inte lika djupt i vattnet som tidigare. På sajten Vessel Finder är fartygsdjupet nu angivet till 7,6 meter, medan det tidigare har legat på 8,3 meter.

– Båten har nog tömt ut lite vatten i sina barlasttankar för att gå grundare nu när den ska ta sig förbi Öresund, säger Eva Rosman, kommunikatör på Slussenprojektet.

Ankomst till Kapellskär är angiven till 07-tiden den 11 mars på Vessel Finder. Det bedömer Stockholms stad som en trolig bedömning. Men det är oklart om fartyget kommer att ta sig in till Saltsjön samma dag eller dagen efter.

2020-03-06: Troligen ankomst till Stadsgården den 12 mars

Fartyget har nu tagit sig en rejäl bit in i Engelska kanalen. Under fredagsförmiddagen befinner sig transporten strax söder om Southampton.

– Om båten håller den här hastigheten borde den kunna vara i Stockholm runt den 11 mars. Det troliga är att den kommer till Stadsgården den 12 mars, säger Eva Rosman, kommunikatör på Slussenprojektet.

Vid Tjärven, strax utanför Kapellskär, ska två lotsar gå ombord på fartyget för att hjälpa det in genom Stockholms skärgård. Lotsarna kommer att kliva ombord 7.45 på morgonen oavsett vilken dag fartyget anländer för att transporten ska kunna gå igenom skärgården i dagsljus.

Mellan fem och sju timmar beräknas fartyget behöva för att ta sig från Tjärven till Saltsjön.

– Passagen genom Stockholms skärgård är den största utmaningen som är kvar. Där får det inte blåsa mer än 12 sekundmeter i medelvind. Blåser det mer får båten ligga kvar vid Tjärven och invänta bättre väder, säger Eva Rosman.

Slussenbron skulle från början ha varit framme den 8 februari. Nu blir den alltså mer än en månad försenad.

– Vi vet ännu inte riktigt vilka konsekvenser det får i det långa loppet, om det blir en månads försening överlag eller om vi ändå lyckas hålla tidplanen. Det blir en kostnadsfråga hur mycket vi ska forcera arbetet. Vi ska räkna på det när bron är på plats, säger Eva Rosman.

Stockholms stad bedömer dock att bron trots förseningen ska kunna öppnas för trafik i höst. Men exakt när under hösten är ännu inte klart.

Vad kostar förseningen i pengar?

– Bron är upphandlad till ett fast pris, så det är entreprenören (Skanska) som får ta kostnaden och inte skattebetalarna. Sedan får förseningen konsekvenser för själva bygget, antingen i form av tid eller pengar, men hur mycket det rör sig om är för tidigt att säga, säger Eva Rosman till TT.

2020-03-05: Fartyget har passerat Biscaya

Under onsdagen lyckades fartyget ta sig över Biscayabukten. På torsdag vid lunch befinner sig Slussenbron strax utanför Frankrikes nordvästra spets.

– Båten är på väg in i Engelska kanalen och där ser våghöjden bra ut. Det borde tuffa på nu, säger Eva Rosman, kommunikatör på Slussenprojektet.

Den 10 eller 11 mars tror Stockholms stad att transporten kan nå Kapellskär.

2020-03-04: Trassel med uppdateringen

Under onsdagen har fartygets position inte uppdaterats på sajten Vessel Finder. Den senaste noteringen är från 05-tiden på onsdagsmorgonen. Då befann sig Slussenbron strax nordväst om spanska Santiago de Compostela.

– Så fort fartyget är ute på djupt vatten så verkar inte uppdateringen fungera. Så var det förut också, berättar Eva Rosman, kommunikatör på Slussenprojektet.

Transporten har blivit rejält försenad på grund av hög sjö i Biscayabukten. Men nu ser det ut som om kaptenen försöker ta sig över Biscaya under onsdagen.

– Våghöjden är mellan 3,4 och 3,5 meter, det borde vara jättebra. I morgon blir det genast lite högre, säger Eva Rosman.

På Vessel Finder är ankomsten till Kapellskär beräknad till den 10 mars. Det bedömer Stockholm stad som en rimlig uppskattning - om inga nya problem tillstöter.

2020-03-03: Fartyget har nått spanska västkusten

Sedan måndagen har fartyget med Slussenbron tagit sig upp längs Portugals västkust. Under tisdagsförmiddagen har transporten nått den spanska västkusten och är nästan i höjd med Santiago de Compostela.

– Vi tror att kaptenen försöker ta sig över Biscaya i dag och i morgon, för sedan ser vågorna ut att bli höga igen, säger Eva Rosman, kommunikatör på Slussenprojektet, till Ny Teknik.

Höga vågor i Biscayabukten har lett till att transporten är försenad. Flera dagar har fartyget hållit sig i Medelhavet i väntan på bättre sjö.

Slussenbron ligger lastad på fartyget ovanpå pontoner och det är dessa som gör att transporten är sårbar för höga vågor.

– Pontonerna sticker ut fem meter på var sida, det gör det extra känsligt om vågorna slår upp mot pontonerna, berättar Eva Rosman.

2020-03-02: Fartyget rör sig norrut

Fartyget som transporterar nya Slussenbron, Zhen Hua 33, är kraftigt försenad och har länge inväntat bättre väder utanför Portugals södra kust. Men nu har fartyget börjat röra sig norrut. Under måndagsförmiddagen befinner sig båten utanför Portugals västra kust, strax norr om Lissabon.

Enligt sajten Vessel Finder beräknas fartyget nå Stockholm på kvällen den 10 mars. Men det är enligt Stockholm stad fortfarande en högst preliminär bedömning.

– Vi vet att det finns ett fönster inom de närmaste dagarna för att ta sig över Biscayabukten, så vi förmodar att det är den luckan som kaptenen försöker använda sig av. Vi hoppas att båten kan ta sig över den här veckan, säger Eva Rosman, kommunikatör på Slussenprojektet, till Ny Teknik.

När bron ska skjutas på plats måste Stadsgårdsleden stängas av för trafik. Stockholm stad har beslutat att avstängningen ska göras från torsdag kväll till måndag morgon, oavsett vilken veckodag som fartygstransporten kommer till Stockholm.

– Det kan bli så att bron blir liggande i Saltsjön några dagar i väntan på avstängningen, säger Eva Rosman.

2020-02-29: ”Vi törs inte göra någon prognos”

Zhen Hua 33 har lagt sig längre söderut mot Marocko, och befinner sig på lördagen rakt öster om Gibraltarsundet.

– På fredagskvällen befann sig Zhen Hua 33 rakt västerut från Tanger, säger Eva Rosman, kommunikatör på Slussenprojektet, till TT.

Efter att frakten försenats gång på gång vill Stockholms stad inte längre ange ett ankomstdatum.

– Nu törs vi inte göra någon prognos förrän fartyget har passerat Biscayabukten och Engelska kanalen, säger Eva Rosman till TT.

2020-02-27: ”Tror inte båten passerar Biscaya före helgen”

Under de senaste dagarna har fartygstransporten med nya Slussenbron hållit sig strax utanför Portugals sydkust i väntan på bättre vågförhållanden.

– Vi vet inte när båten kommer att sätta fart igen. Vi tror inte att den passerar Biscaya före helgen, säger Eva Rosman, kommunikatör på Slussenprojektet.

Fartygets färd kan följas via sajten Vessel Finder. Där står att transporten bedöms nå Stockholm den 4 mars. Men det är uteslutet, enligt Eva Rosman.

– Jag törs inte gissa när den kommer. Nu vill vi se att den tar sig förbi Biscaya och Engelska kanalen och sen får vi räkna därifrån, säger hon.

2020-02-25: ”Fartyget ligger kvar några dagar till”

Under tisdagsförmiddagen befinner sig fartyget som transporterar Slussenbron fortfarande utanför Portugals södra kust.

– Vi vet att båten kommer att ligga kvar där i dag och några dagar till. Så den kommer troligtvis inte till Stockholm före den 4 mars, säger Eva Rosman.

2020-02-24: Nya förseningar - Stadsgårdsleden måste stängas på nytt

Slussenbron är försenad igen. Under måndagsförmiddagen befinner sig fartygstransporten utanför Portugals södra kust.

– Det blev så höga vågor så båten kunde inte passera Biscaya, nu ligger den och inväntar bättre väder, säger Eva Rosman.

Ekipaget är känsligt för höga vågor eftersom bron ligger ovanpå stödben och pontoner.

– Just nu är det sex eller sju meter höga vågor vid Biscayabukten och det är för högt. Det optimala är runt tre till fyra meter höga vågor, det har båten klarat förut på vägen från Kina, säger Eva Rosman.

I onsdags lämnade fartyget Medelhavet och färdades längs Portugals västra kust. Men i fredags vände båten söderut igen.

Vessel Finder, där fartygets färd kan följas, står nu att fartyget ska nå Stockholm den 4 mars. Men det betraktar Stockholms stad som en högst preliminär uppskattning.

Stadsgårdsleden har stängts av för trafik i två veckor för att bron ska kunna skjutas in på rätt plats. Efter den senaste förseningen i transporten har staden justerat sin plan för avstängningen. Trafiken ska släppas på igen som planerat den 2 mars. Sedan blir det en ny avstängning när det står klart när fartyget kommer att nå Stockholm.

– Men eftersom vi har gjort en del förberedande arbeten kommer vi bara att behöva stänga av från torsdag kväll till måndag morgon, så det blir inte så stor påverkan på trafiken hoppas vi. När det blir vet vi inte, men vi hoppas någon gång i mars, säger Eva Rosman.

Det betyder att även om fartyget når Stockholm en måndag så kommer bron inte att skjutas på plats förrän tidigaste på torsdagen därefter. I väntan på trafikavstängningen får bron flyta på sina pontoner, antingen förtöjd vid bojar eller vid kajen.

2020-02-21: Hopp om ankomst till Slussen den 1 mars

Under fredagsförmiddagen befann sig Slussenbron utanför Portugals kust. Ankomst till Stockholm beräknas till söndagen den 1 mars.

Det betyder att fartyget på söndagskvällen når Kappelskär, där lotsen kliver ombord på måndagsmorgonen för att hjälpa fartyget genom skärgården. Sedan tar det mellan fem och sju timmar för fartyget att ta sig till Saltsjön utanför Slussenbygget.

– Vi arbetar efter att båten kommer till Stockholm den 1 mars men vi hoppas att den kommer dagen innan. Vi har förstått det som att kaptenen lägger på någon dag för att ha marginal, säger Eva Rosman.

2020-02-19: Slussenbron anländer till Stockholm 1 mars

Vid lunchtid på onsdagen lämnade Zhen Hua 33 Medelhavet, och befinner sig på kurs mot Stockholm.

Från Slussenprojektet meddelas att planen nu är att förlänga avstängningen av Stadsgårdsleden till torsdagen 5 mars. Men det är en lång väg kvar till Stockholm för fartyget och bron, och förutsättningarna kan förändras under färden, enligt Stockholms stad.

2020-02-19: Slussenbron närmar sig Gibraltar

På onsdagsmorgonen har fartyget Zhen Hua 33, som transporterar bron, börjat röra sig från den plats utanför Marbella, Spanien, där den har uppehållit sig den senaste tiden för att vänta ut dåligt väder utmed franska Atlantkusten.

På onsdagsförmiddagen närmar sig fartyget Gibraltar i en hastighet av 8 knop. Det går att följa transporten via sajten Vessel Finder. Där har fartyget nu fått en beräknad ankomsttid 1 mars, men det är en högst preliminär beräkning.

Vad händer med avstängningen av Stadsgårdsleden?

Avstängningen på Stadsgårdsleden gäller under vecka 8 och 9 på grund av att brons ena ände kommer att svepa över leden, ungefär två meter över marken, vid arbetet att få den på plats.

Om fartyget kommer senare än den 27 februari måste avstängningen förlängas med några dagar in i vecka 10.

Fredag 14 februari klockan 22 stängdes trafiken på Stadsgårdsleden, skrev Daniel Helldén (MP) trafikborgarråd i Stockholm.

Varför tillverkas Slussenbron i Kina?

När Skanska lämnade anbud på broentreprenaden hade bolaget med tre möjliga underleverantörer för själva tillverkningen av bron, två europeiska och en kinesisk.

Den europeiska tillverkaren som hade lägst pris föll bort på grund av rekonstruktion. Den andra europeiska tillverkaren hade ett ”avsevärt högre pris” än den kinesiska tillverkaren, inklusive transport, enligt Stockholm stad.

Det som slutligen avgjorde valet var, uppger staden, att det kinesiska bolaget kunde tillverka bron inom den tidsram och med den kvalitet som krävs.

Bolaget CRSBG är en av världens största brotillverkare. Foto: Foster + Partners/Perry Ip

Vem tillverkar Slussenbron?

Bolaget CRSBG, China Railway Shanhaiguan Bridge Group, en av de största brotillverkarna i världen.

Enligt Stockholm stad har bolaget bevisat att det kan bygga med bra kvalitet i tidigare levererade stålkonstruktioner.

Varför kan inte bron sättas ihop i Sverige eller Europa?

”Eftersom den utrustning och hall för montage som krävs för att hantera så stora sektioner finns i Kina och saknas i Sverige”, uppger Stockholm stad.

Vem sätter bron på plats?

Skanska.

Hur stora koldioxidutsläpp ger transporten från Kina upphov till?

– Vi har beräknat storleken på utsläppen och klimatkompenserat i enlighet med detta, säger Maria Lindström, Skanskas kommunikatör på Slussenprojektet.

Exakt hur stora utsläpp båttransporten orsakar avslöjar inte Skanska. Men enligt en uppskattning som IVL Svenska miljöinstitutet har gjort på uppdrag av Aftonbladet handlar det om 1 000 ton koldioxidekvivalenter för resan från Kina till Sverige. Det motsvarar en medelstor bil som kör genom Sverige 3 500 gånger.

Håller ni med om den beräkning som IVL har gjort?

– Vår beräkning på utsläppsnivå är högre än den som Aftonbladet kommit fram till, och vi har kompenserat i enlighet med detta, säger Maria Lindström.

Fartyget är nu försenat på grund av hårt väder i Biscayabukten och kör runt i Medelhavet i väntan på bättre väder. Leder det till större utsläpp än tidigare beräknat?

– Fartyget ligger just nu och ”driftar” dvs driver med strömmarna och använder motor enbart för att behålla ungefärlig position. Det går inte för motor hela tiden, säger Maria Lindström.

Har ni räknat på hur stora utsläppen skulle bli vid en alternativ tillverkning på närmare håll?

– Av affärsmässiga skäl vill vi inte redovisa i detalj hur vi har utvärderat de olika anbudsgivarna. Jag kan bekräfta att miljöaspekter har varit en av flera parametrar i vår utvärdering, säger Maria Lindström.

Varför tillverkas bron av stål i stället för betong?

Av flera skäl, enligt Stockholm stad. Dels på grund av den stora spännvidden, som gör stål mer lämpligt, dels på grund av att en betongbro skulle bli betydligt tyngre och kräva fler pålar i grundläggningen.

Staden har också bedömt att det är tidsmässigt och ekonomiskt mer fördelaktigt att bygga en stålbro på annan ort och sedan skjuta den på plats. Då kan angränsande ytor och stöd byggas klart utan att hänsyn behöver tas till bygget av betongbron.

Hur går det till att få bron på plats?

Transporten till Stockholm sker med fartyget Zhen Hua 33, ett så kallat semi-submersible ship, ungefär halvsänkbart skepp.

Bron fraktas i ett enda stort stycke ovanpå pontoner. Väl i Stockholm ska fartyget sänkas ned en bit i vattnet genom att stora tankar ombord vattenfylls.

När pontonerna har fått flytkraft lossas bron och dras på rätt plats av bogserbåtar. Den sista biten, cirka 70 meter, ska bron vinschas in. Sedan sänks bron ned på sina stöd genom att pontonerna fylls med vatten.

Se Ny Tekniks film om bron:

Hur stor är Slussenbron?

140 meter lång och 45 meter bred.

Varför har just den här konstruktionen valts?

Av både konstruktionsmässiga och designmässiga skäl, uppger Stockholm stad. Dels ligger Södermalm betydligt högre än Gamla stan, vilket brons konstruktion måste ta hänsyn till. Dels vill staden att bron ska ha anslutning både till gatuplan och till kajplan, där Stadsgårdsleden går, på Södermalmssidan.

– Det gör att bron blir mycket tjockare på Södermalmssidan, säger Eva Rosman, kommunikatör på Slussenprojektet.

Hur mycket kostar Slussenbron?

Cirka 290 miljoner kronor.

Vad händer om det är något fel på bron?

– Skanska har varit nere i Kina på plats och gjort kontinuerliga besiktningar. Även staden har varit på plats. Vi har haft arbetsledare på plats just för att det inte ska bli några överraskningar. Så det ska inte vara några fel på den. Bron är besiktad av både staden och Skanska innan den sattes på fartyget, säger Eva Rosman, kommunikatör på Slussenprojektet.

Varför ska bron ha en guldaktig färg?

– Arkitekten vill att bron ska harmonisera med de gula husfasaderna i Gamla stan och på Södermalm. Sedan ska den också få en metallisk ton för att visa att det är en stålbro och för att den ska kunna fånga upp glitter från vattnet. På långt håll kommer man att se en guldbro, men på nära håll ska den smälta in och vara en naturlig del av omgivningen, är tanken, säger Eva Rosman.

Hur kommer färgen att se ut om fem år?

– Färgen är lite grovkornig för att trafikavlagringar och vägsmuts inte ska synas lika bra. Sådant syns mer på en slät yta än en kornig yta. Den här färgen är specialframtagen för att klara av de förutsättningar som finns för en bro mitt i en storstad. Den ska behålla sin lyster i flera år, säger Eva Rosman.

Slussen byggs om för 12 miljarder kronor

Trafikplatsen vid Slussen byggs om under flera år, främst på grund av att den har drabbats av kraftiga sättningar. När anläggningen byggdes på 1930-talet misslyckades grundläggningen.

I ombyggnadsprojektet ingår en ny bussterminal samt förbättrade möjligheter att reglera vattennivån i Mälaren genom att släppa ut vatten till Saltsjön.

Totalkostnaden beräknas landa på 12,1 miljarder kronor. Stockholm stad finansierar allt utom bussterminalen som samfinansieras av staden, landstinget och staten.

2025 ska byggprojektet vara klart.

Linda Nohrstedt

Mer om: Slussen Bro

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer