Elbilar

Är det dags för statsbilar igen?

En illustration av elbilar som laddar. Foto: Dall-e 2
Den polska bilen Izera från delvis statsägda bolaget Electromobility Poland. Landet har tidigare haft flera egna tillverkare, men ingen nutida – då elbilsboomen har skapat en industrimöjlighet. Foto: Izera
Izera ska byggas på kinesiska Geely Holdings SEA-plattform. Foto: Geely

ANALYS. Ett tekniskt paradigmskifte och en ny industrimöjlighet. Elbilsboomen har gjort att flera länder vädrar morgonluft och storsatsar på egna elbilsmärken. Är det pånyttfödelse av statsbilen vi ser?

Publicerad

Nyligen slog en spännande nyhet ned. Polen ska i modern tid få ett inhemskt märke. Ett statligt stött bolag ska med hjälp av Geely bygga elbilar i landet. Något som alltså innebär att dessa kommer vara ”släkt” med Volvos kommande modeller.

Det polska initiativet är inte heller ensamt. För några månader sedan visade den turkiska bilbranschens samriskbolag, statligt stöttade Togg (Türkiye’nin Otomobili Girisim Grubu) upp sin första elbil, och i Vietnam är ambitionerna med det inhemska märket Vinfast skyhöga.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här