Opinion
KTH: ”Vi antar utmaningen att utbilda i genus”
Anna Wahl, professor i Genus, organisation och ledning på KTH, Peter Gudmundson, rektor på KTH och Gustav Amberg, vicerektor för jämställdhet på KTH. Foto: KTH, Jörgen Appelgren
REPLIK. KTH antar Eriksson och Årströms utmaning att utbilda ingenjörer medvetna om genusfrågor och jämställdhet och som kan jobba för att eliminera problemen i dagens samhälle, svarar företrädare för KTH.
Det var med glädje vi läste inlägget av KTH-studenterna Adelina Eriksson och Hanna Thenór Årström i Ny Teknik. Vi håller med om deras problembeskrivning och instämmer i att det är en viktig fråga för alla som utbildar i teknik att problematisera bilden av teknik, och vara medveten om att även olika teknikområden har olika könsmärkning och värderas olika.
En viktig uppgift för lärosätena är också att ge studenterna verktyg och kunskap att hantera de eventuellt ojämställda miljöer de kan möta.