Nasa vill punktera en supervulkan – för att rädda mänskligheten

2017-09-27 10:54
För att rädda mänskligheten vill Nasa borra i supervulkanen i Yellowstone. Foto: Alamy

Nasa har upptäckt ett stort hot – på vår egen planet.

När Nasa jobbade och planerade för att skydda mänskligheten mot hot från rymden, så som asteroider och kometer, upptäckte de i stället att det finns ett större hot. Och det på vår planet, nämligen supervulkaner, skriver BBC.

Nasa arbetade då fram en hypotetisk plan för hur man ska kunna punktera jättevulkanen i Yellowstone, USA. Vilket man vill göra för att kyla ned den.

Hur kyler man då en vulkan? Nasas plan är att borra tio kilometer ner i vulkanen för att sedan pumpa in vatten. Det varma vattnet som sedan kommer ut skulle kunna fungera som ett värmekraftverk. Nasa menar att en sådan lösning också skulle kunna finansiera hela projektet.

Läs mer: Forskare: Jordens nästa massutrotning snart här

Att borra i en vulkan medför förstås vissa risker. Exempelvis att råka trigga något man vill förhindra.

– Det viktigaste med det här är att inte göra någon skada. Borrar du i toppen av magmakammaren och försöker kyla den därifrån skulle det vara mycket riskabelt. Det skulle göra toppen av magmakammaren mer benägen att spricka, vilket skulle kunna utlösa utsläpp av farliga gaser, säger Nasas Brian Wilcox.

Att kyla ned den här vulkanen är inget som görs i en handvändning. Nasa menar att det tar hundratals år. Vissa vulkanforskare hävdar dock att det med dagens teknik inte ens är möjligt. Andra forskare menar att det är visionärt.

Om inget görs är risken stor att vi drabbas av en vulkanvinter. Temperaturen minskar då på grund av att aska och partiklar av svaveldioxid skymmer solen.

Människor världen över skulle då svälta ihjäl, hävdar Nasa.

Viktor Ågren