TECH

EU: Google har missbrukat sin position: ”Gynnat sina egna förmedlingstjänster”

Google kan ha använt sin marknadsposition för att gynna sina egna tjänster på ett otillbörligt sätt, enligt Margrethe Vestager, ansvarig för konkurrensfrågor i EU-kommissionen.

Google har missbrukat sin dominerande marknadsposition och favoriserat sina egna annonstjänster, vilket drabbat deras konkurrenter på ett otillbörligt sätt, skriver EU-kommissionen i ett pressmeddelande.

Enligt en preliminär bedömning från kommissionen behöver Google sälja delar av sina annonstjänster för att lösa problemen med konkurrensen.

"Vår preliminära oro är att Google kan ha använt sin marknadsposition för att gynna sina egna förmedlingstjänster. Detta skadar inte bara Googles konkurrenter utan också utgivare och höjer annonsörernas kostnader", säger Margrethe Vestager, EU-kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor, i ett uttalande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här