TECH

Så blev Skövde ett paradis för spelskapare: ”Man kan förverkliga sin dröm”

De når miljoner och omsätter miljarder. Spelbranschen blomstrar i Skövde, som blivit Sveriges tredje största spelstad.
– Skövde är känt för att vara ett ställe där man kan förverkliga sin dröm, säger spelaffärsutvecklaren Marcus Toftedahl.

Publicerad Uppdaterad

Luften i klassrummet är kvalmig. En grupp studenter sitter utspridda framför datorer i rader. Under tio veckor har de tillsammans skapat ett samarbetsspel som går ut på att som skalbagge rulla en dyngboll genom olika banor.

Här, i Högskolan i Skövdes lokaler, har det såtts frön som blommat ut till några av Sveriges största spelsuccéer.

– Skövde är ju centrum för spel och spelutveckling i Sverige, säger Adam Andersson, 28, om varför valet föll på just den västgötska staden.

Marcus Toftedahl, spelaffärsutvecklare vid Science Park Skövde, vars företag i startup-programmet fått investeringar på närmare 200 miljoner kronor.
Ramona Nilsson är näringslivschef på Skövde kommun.

Vid högskolan har det funnits spelutbildningar sedan 2002. 650 studenter läser någon av inriktningarna. Om historien får vara riktmärke kommer många att bli kvar, få jobb eller starta egna företag.

– Det fanns ju inga spelföretag i Skövde innan utbildningarna startade, säger Louise Persson, programansvarig för spelskrivande på högskolan.

Med åren har det vuxit fram en symbios. Stadens spelstudior kommer och föreläser, och det ordnas gemensamma aktiviteter.

– Utbildningarna behöver företagen, men företagen hade inte funnits utan utbildningarna, säger hon.

”Ny typ av människor”

De senaste åren har stadens studior radat upp succé efter succé. Vikingaöverlevnadstiteln "Valheim" från 2021 har sålt 12 miljoner exemplar, fabriksbyggarspelet "Satisfactory" från 2019 har passerat fem miljoner och vampyreposet "V rising" 3,9 miljoner sedan släppet 2022.

Ingenting tyder på att trenden är på väg att mattas av. Under en vecka i mars släpptes skräckspelet "Alone in the dark" och rymdbondetiteln "Lightyear frontier", som båda fått internationell uppmärksamhet.

Spel skapade i Skövde

SpelUtvecklareSläppårSålda exemplar/spelare
"Goat simulator"Coffee Stain Studios20142,5 miljoner
"Battlerite"Stunlock Studios20163 miljoner
"Castle cats"PocApp20166 miljoner
"Raft"Redbeet Interactive201815 miljoner
"Satisfactory"Coffee Stain Studios20195,5 miljoner
"Valheim"Iron Gate202112 miljoner
"V rising"Stunlock Studios20223,9 miljoner
"Alone in the dark"Pieces Interactive2024Okänt
"Lightyear frontier"Frame Break2024700 000

Skövde är numera Sveriges tredje största spelstad, efter Stockholm och Malmö, enligt branschorganet Dataspelsbranschen. Spel "sätter Skövde på kartan", enligt kommunens näringslivschef Ramona Nilsson.

– Vi är ju en ganska industritung kommun, så datorspel har tillfört något annat här som vi inte haft förut. Det är en kulturell, kreativ näring som attraherar en ny typ av människor till Skövde, vilket vi är väldigt glada för.

En annan nyckel till framgångarna är inkubatorn Science Park Skövde och plattformen Sweden Game Arena. För det räcker oftast inte med en bra idé och god vilja för att nå världsscenen. I Science Parks lokaler, ett stenkast från högskolan, samlas nykläckta spelföretagare som får hjälp med lokaler, kontakter och affärskunnande.

– Det som vi är duktiga på är att veta spelbranschens behov, tack vare att vi har gjort det så pass länge. Vi har ett jättevärdefullt nätverk med investerare och förläggare, säger Marcus Toftedahl, analytiker, forskare och affärscoach.

Christoffer Bodegård på bolaget Sudden Snail är en som fått hjälp av Science Park.

– Alla vill vara artister och göra spel. Och inkubatorn kommer in och mer eller mindre säger: "Okej, jättekul, ni är ju duktiga på det här. Men hur säljer vi det? Hur tjänar man pengar? Hur bygger man upp ett företag?" säger Bodegård.

Har säkrat miljoninvestering

I Science Parks lokaler sitter Aurora Arts, som efter bildandet för ett år sedan dragit in sju miljoner kronor i riskkapital och vuxit till sex personer. Grundaren Tilla Segerstedt ligger bakom idén till kommande "Fae and fauna".

– Det är ett öppen värld-äventyrsspel. Man utforskar en vildvuxen och mystisk värld med sina djurkompanjoner och ska bygga sin egen bas och skapa de här djuren som kan hjälpa en att slåss mot monster och annat.

Tilla Segerstedt inspireras av tecknade filmer från Disney och Studio Ghibli i sitt skapande.
Tilla Segerstedt, vd på Skövdebaserade Aurora Arts.

Hon tror att Skövdes spelframgångar uppstått ur ekosystemet mellan högskolan, Science Park och de mogna studiorna. Det viskas om att "Fae and fauna" kan bli nästa stora succé.

– Man vet att det är möjligt, att Skövde kan leverera liksom. Så det är ju det vi står inför nu, nu ska vi leverera också.

”Då är man ingenting”

I lokalerna finns också Nora Mattsson. Hon gör rysarspelet "Find or be found", med fyra andra, men pluggar och jobbar vid sidan av. Hennes studio står inför ett vägskäl – ska det bära eller brista?

– Vi har jobbat ihop i snart ett år. Vi har liksom satt en deadline på oss själva nu på vad vi vill göra. Någonting måste hända, säger hon.

Även om stadens spelsuccéer kan vara inspirerande finns det också något av en baksida, enligt henne.

Nora Mattsson och hennes Studio Downstairs står inför ett vägval med rysarspelet "Find or be found".

– Om man inte klarar det liksom, då är man ingenting. Och det är en jobbig sak inom spel tycker jag, att det finns en sådan syn.

Även om flera av succéerna bidragit med imponerande omsättning, 2,8 miljarder kronor 2022, så kanske inte branschens betydelse för Skövde ska överskattas heller. De 36 spelbolagen i kommunen hade tillsammans färre än 300 anställda 2022. Det är vad flera stora studior i Stockholm och Malmö har enskilt, och betydligt färre än Skövdes stora arbetsgivare som Volvo, motortillverkaren Aurobay och Försvarsmakten.

Fler succéer väntar

Marcus Toftedahl säger att Skövdebolagen är yngre än jättarna i Stockholm och Malmö, och tror att något eller några kommer växa till det som i branschen kallas trippel-A, de allra största spelen, som kräver hundratals anställda. Han påstår att den samverkan som Skövde kan uppvisa saknar motsvarighet.

– I min tidigare anställning på högskolan så var jag runt väldigt mycket, både i Asien och USA. Det finns ju liksom inget liknande någonstans i världen vågar jag påstå. Alltså, det är helt världsunikt.

Han räknar med att Skövde kommer att fortsätta att producera fler miljonsuccéer.

– Nu har det ju skett så många gånger, så nu räknar vi med att det kommer fler. Vi räknar med ungefär en sån här megasuccé om året framöver, säger han.

FAKTA

Spelstaden Skövde

Skövde ligger i Skaraborg i Västra Götaland, och har cirka 57 000 invånare.

Skövde fick sina stadsprivilegier runt år 1400.

De största arbetsgivarna är Volvo, motortillverkaren Aurobay och Försvarsmakten med P4, Trängregementet och Markstridsskolan.

Spelbranschen har på senare år vuxit kraftigt i Skövde. De 36 spelbolagen i staden hade 2022 en omsättning på 2,77 miljarder och en vinst på 1,27 miljarder. Bolagen hade knappt 300 anställda.