DEBATT

”Sverige kan tanka flyg med hållbart skogsbränsle redan innan 2030”

Flygplan, KLM. Foto: Pixabay

DEBATT. Sverige kan redan innan år 2030 ha en betydande produktion av hållbart, fossilfritt flygbränsle från skogsavfall. Det visar en fördjupande flygbränsleförstudie som också pekar på hur potentialen kan förverkligas.

Den nya regeringen står entydigt bakom Sveriges klimatmål, framtagna i bred politisk enighet med målet att vara ledande i omställningen. Det är viktigt att bygga vidare på detta, med fokus på Sveriges styrkor.

Klimatmålen är utgångspunkten för den fördjupade flygbränsleförstudien RE-SAF – från skogsrester till hållbara flygbränslen. Redan tidigare har vi konstaterat att flyget kan ställas om till förnybart och hållbart bränsle. Nu är fokus på integration av teknik, affärsmodeller samt att säkerställa bästa hållbarhetsprestanda. I projektet samlas Växjö Energi, Södra, Rise, KLM, Sky NRG och 2030-Sekretariatet med målbilden om en årlig produktion av 20 000 ton hållbart flygbränsle i Växjö-regionen. Tekniken har stor potential att skalas upp över hela landet och internationellt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här