Zennströms Atomico miljardinvesterar i tyska Lilium

2020-03-23 10:23  

För snart ett år sedan visade hajpade startupen Lilium upp en femsitsigt helelektrisk flygtaxi. Nu investerar Atomico, grundat av Niklas Zennström, 2,5 miljarder kronor i det tyska bolaget.

Mars månad började sådär för den tyska startupen Lilium. Detta efter att en prototyp av den femsitsiga helelektriska flygtaxin som lanserades förra året började brinna. Bolagets nya modell klarade sig undan elden – men man avvaktar nya testflygningar till dess av brandorsaken fastslagits.

Trots olyckan tar företaget nu in nytt kapital, och bland investerarna finns ett välkänt ansikte: Niklas Zennström. Han investerar via sitt bolag Atomico 2,5 miljarder kronor i Lilium, bland andra investerarare i kapitalrundan finns Tencent, skriver Tech Crunch.

Vad är det Lilium sysslar med? Företaget påstår sig vara först i världen med en elektrisk jetmotor. Redan 2017 genomförde Lilium tester med en tvåsitsig prototyp där deras fläktmotorer levererade vertikal start och landning.

I maj förra året presenterade det München-baserade bolaget en modell i fullskala. Videon på testet fick stor spridning och för tankarna till en gammal science fiction-dröm. Du kan se det i spelaren nedan.

– På mindre än två år har vi lyckats designa, bygga och framgångsrikt flyga en farkost som kommer stå som förlaga till vår massproduktion. Att gå från två till fem säten var alltid vår ambition i och med att det låter oss öppna skyarna för många fler resenärer, sa Liliums grundare och vd Daniel Wiegand då.

Flygfarkosten har en hastighet på 300 kilometer i timmen och en räckvid om 300 kilometer. Tanken är att en självkörande taxiservice ska lanseras 2025.

Det låter lovande, men företaget står inför samma problem som självkörande bilar. Man måste helt enkelt övertala inte bara beslutsfattare, utan också allmänheten om att det här är ett säkert och hållbart transportsätt.

– Ska vi ha människor ombord så måste det finnas tonvis med säkerhetsåtgärder. Allt måste testas in i minsta detalj och sedan ska farkosten certifieras, har Wiegand sagt tidigare.

Runt 400 personer jobbar för Lilium i dag. Pengarna från kapitalrundan ska gå till att vidareutveckla tillverkningen som är belagd i München.

Viktor Krylmark

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt