ANNONS FRÅN BLEKINGE TEKNISKA HÖGSKOLA

Virtual Production Studio Lab för forskning, utbildning och kreativa industrier

Foto: Blekinge Tekniska Högskola

På Blekinge Tekniska Högskola pågår ledande tillämpad forskning och utbildning kring digitaliseringens möjligheter inom såväl produktutveckling, medie- och interaktionsteknik som spelgrafik. Nu tar man nästa kliv genom Sveriges första virtuella LED-studio även kommer användas tillsammans med filmindustrin och andra kreativa industrier.

Publicerad Uppdaterad

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.

Korsningen mellan akademin och industrin har alltid varit en del av Blekinge Tekniska Högskolas DNA. Genom deras fokus på tillämpad forskning har de möjlighet att möta upp samhällets utmaningar och samtidigt hjälpa svenska företag att utveckla sin konkurrenskraft.

– Du har en modell för hur en produkt beter sig och andra kompletterande modeller för hur man kan använda den under hela livscykeln. Klarar den alla tänkbara scenarier? Med simulerings- och visualiseringsverktyg går det att förutse vad som kan hända med produkten innan den har producerats, berättar Tobias Larsson, professor i maskinteknik vid BTH, och ansvarig för Virtual Production Studio Lab. – Med den nya satsningen på virtuell produktion kommer vi kunna skapa nästa generations infrastruktur kring visualiseringsteknik för att stödja företagens beslutsfattande, och kreativa näringens tillväxt som tex film- och spelindustri, säger Tobias Larsson.

Satsningen på virtuell produktion kommer att innebära att det byggs en unik displaymiljö med LED-paneler, kamerateknik, robotik och grafikprestanda som kan stötta den pågående forskningen och utbildningen vid BTH.

Läs mer om Virtual Production Studio Lab här.

Tekniken kommer även att användas inom andra områden, bland annat inom den starkt framväxande digitala film- och spelindustrin. Tekniken låter skådespelare interagera med digitalt producerade miljöer i realtid i stället för att man använder ”green screens” där simulerade miljöer läggs på i efterhand, och för spelindustrin blir det en spännande interaktion med 2D och 3D-grafik via den nya miljön.

– Det är fantastiskt att få vara fackelbärare och inte bara använda, utan vara med och utveckla, framtidens kreativa industrier. Satsningen kan hjälpa oss inom flera olika områden, inte minst som en attraktionskraft för talanger. Det ger oss också möjligheten att höja ribban på våra egna produktioner och ytterligare förbättra regionens konkurrenskraft på såväl den nationella som internationella marknaden. Det finns inga tvivel om att virtuella produktioner är framtidens sätt att producera film och tv på, säger Anton Johansson, producer på Istudios Visuals.

– Vi bygger ny infrastruktur för att utveckla filmnäringen i Blekinge. BTH är den perfekta plattformen med sin breda industriella tekniska kompetens, Istudios Visuals med sin spetskompetens på VFX och tillsammans med oss på Filmnod Blekinge så får vi saker och ting att hända, menar Henrik JP Åkesson Ruben, projektledare, Filmnod Blekinge.

Förutom den direkta användningen i forskning för digital produktutveckling kommer den nya infrastrukturen vara tillgänglig för studenter vid BTH och speciellt för digitala medier och spelteknik där nya utbildningar skapas för virtuell produktion.

– Det är ju otroligt häftigt att vi kan erbjuda våra studenter i tex Högskoleingenjör i teknisk spelgrafik möjligheten att experimentera och testa av sina lösningar i en avancerad visualiseringsmiljö. Det ger en spets och attraktivitet i våra utbildningar, säger Martin Lillqvist, programansvarig för teknisk spelgrafik.

Besök Blekinge Tekniska Högskolas hemsida här.

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där samhällets digitalisering och hållbarhet står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 5 000 studenter och 450 anställda.