ANNONS FRÅN BJELIN

”Snart är parkettgolvet ett minne blott”

I skånska Viken ligger världens modernaste golvfabrik. I fabriken tillverkas härdade trägolv som är tre gånger starkare än parkettgolv, tack vare en patenterad pulverteknologi. Golven är också hållbara, eftersom teknologin möjliggör att man kan använda 100 procent av träden.

Publicerad Uppdaterad

Bjelin och systerbolaget Välinge Innovation står bakom uppfinningar som revolutionerat golvbranschen. År 1997 uppfann man den mekaniska fogen som i folkmun kallas klickgolv, vilket möjliggjorde för privatpersoner att lägga sina egna golv. Klickgolvet har numera blivit världsstandard. År 2014 utvecklade och patenterade Välinge också klicklås för möbler.

– Som ett innovativt drivet och framstående bolag har vi möjlighet att påverka hela marknaden, säger Johan Larsson, sälj- och marknadsdirektör på Bjelin.

Patenterad teknologi gör golven tre gånger starkare än parkettgolv
År 2007 utvecklade Välinge den idag patenterade pulverteknologin Woodura.

– I korthet går den ut på att man strör ett pulver som innehåller träfiber, bindemedel och pigment på en fukttålig HDF-skiva. Sedan lägger vi till fanér – en tunn skiva av ädelt trä – och pressar detta under värme för att förstärka golvets egenskaper. Vips, så har det härdade trägolvet uppstått, säger Johan Larsson och fortsätter:

– Vårt härdade trägolv är tre gånger stakare än traditionella parkettgolv. Vi är många som har tappat något tungt på ett mjukt parkettgolv som vi sedan har varit tvungna att slipa för att få en jämn yta igen. Det kommer snart att vara historia.

Men härdade trägolven har kanske en större fördel än så. Tack vare den patenterade teknologin kan man nämligen nyttja 100 procent av eken.

– De som tillverkar traditionella trägolv kan använda en tredjedel av en ek till sina golv, resten går till spillo eller används till annat. Vi använder fanér på vår kärna och kan då tillvarata hela trädet, säger Johan Larsson.

Läs mer om Bjelins trägolv.

Utnyttjar naturens resurser så maximalt som möjligt av så lite som möjligt
Just hållbarhet är något som ligger Johan Larsson varmt om hjärtat.

– Och då pratar jag om hållbarhet på riktigt, inte en massa marknadsfloskler som saknar substans. Många pratar om sina transporter, men det är ju bara en liten del av hållbarhetsarbetet. Det räcker inte att säga att man kör på miljövänlig diesel, säger han och fortsätter:

– För mig är hållbarhet inom vår bransch att utnyttja råvaror från naturen så maximalt som möjligt av så lite möjligt. Våra konkurrenter behöver exempelvis tio ekar för att komma upp i samma golvvolym som oss när vi bara använder en ek. Redan där gör de flesta fel.

Johan Larsson lyfter också fram vikten av att fabriken bör ha närhet till råvaran, det vill säga skogen. I fanérfabriken i norra Kroatien har man tillgång till ekskog inom en radie av fem kilometer.

Världens modernaste golvfabrik
Bjelin och Välinge Innovation sitter i skånska Viken i världens modernaste golvfabrik. Bygget av anläggningen och utvecklingen av pulverteknologin Woodura kostade drygt två miljarder kronor.

– Vad innebär då det? Det betyder givetvis att vi tror på den här tekniken. Hela världen har följt efter våra tidigare innovationer, men vi vet också av erfarenhet att vår största utmaning är traditioner. Det kan ta lång tid för människor att ta sig an nya saker. Vi är dock helt övertygade om att det härdade trägolvet är det nya och att parkettgolvet snart är ett minne blott, säger Johan Larsson och avslutar:

– Jag kan stå rak i ryggen när jag säger att våra härdade trägolv är framtidens golv. Det tror jag också att naturen håller med om!

Annonsinformation:

Bjelin utvecklar och tillverkar en bred produktportfölj av både traditionella trägolv och nya innovativa golv i nya material. Utvecklingen görs i samarbete med systerbolaget Välinge Innovation AB. Grundarna av företagen uppfann klickgolvet 1993 och utvecklade världens första laminatgolv 1977. Bjelin har idag cirka 900 anställda och tillverkningen sker i hypermoderna fabriker i Sverige och norra Kroatien. Läs mer här.

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till brandarena@nyteknikgroup.se.