ANNONS FRÅN TRAFIKFÖRVALTNINGEN

Från flygplan till tunnelbana under jorden

Gustav Grundfelt har sett filmen Topgun säkert tjugofem gånger och länge levde drömmen om att bli stridspilot. Men det hela tog en ny vändning och i stället föddes en oväntad tjusning för ljud och vibrationer.

Publicerad Senast uppdaterad

Det gick inte riktigt som Gustav Grundfelt, 39, hade planerat när han efter gymnasiet ville uppfylla drömmen om att bli stridspilot. På grund av viss färgblindhet fick han lov att tänka om och började i stället plugga på Kungliga tekniska högskolans farkostteknikprogram.

– Först ville jag ju bygga flygplan, men kursen i aerodynamik var inte så rolig som jag först hoppades. Jag fick då upp ögonen för ljud och vibrationer som är mer konkret och superintressant, berättar Gustav.

Trots att Gustav bara är 39 har han hunnit jobba många år med akustik – de flesta av dem som konsult på bland annat Tyréns och Swedavia. När telefonen en dag ringde och Gustav erbjöds ett arbete som bullerstrateg på trafikförvaltningen, Region Stockholm, funderade han både en och två gånger. Kollektivtrafik och offentlig verksamhet var ju faktiskt raka motsatsen till hans tidigare erfarenheter.

– Efter många år som konsult kändes det rätt att byta perspektiv och jobba strategiskt med bullerfrågor. Mina arbetsuppgifter går ut på att arbeta fram lösningar för bullerreducering och samarbeta med byggherrar som vill uppföra bra bostäder i en bullerutsatt miljö, säger Gustav.

Gustav beskriver sig själv som lite av en intern lobbyist. Han behöver få med sig flera olika kompetenser på tåget och övertyga beslutsfattare att satsa pengar. Ofta är tekniken ganska enkel men utmaningen ligger i att få alla inblandade att förstå tekniken.

– Trots att jag var tveksam till rollen i början har jag insett hur samhällsviktigt arbetet är och hur priviligierad jag är som får vara med och styra inriktningen på det här stora systemet, säger Gustav.

Nej, kanske kom erbjudandet helt rätt i tiden efter en längre period på Swedavia. Nya äventyr lockade.

– När jag på min andra intervju fick träffa chefen och en av mina blivande kollegor var jag mer eller mindre såld. De var helt underbara. Bra kollegor är viktigt och en anledning till att det känns roligt att gå till jobbet, menar Gustav.

Just nu försöker Gustav att få igenom en teknik som ska motverka gnissel i spårkurvor. Tekniken kallas top of rail-friktionsmodifierare. Ett ämne tillsätts på spåret för att gnissel och oljud lättare ska försvinna. En stor bonus är att tekniken också minskar slitage och på sikt ökar livslängden på spåren.

– Bland det bästa med mitt jobb är de varierande arbetsuppgifterna. Vi vill medverka tidigt i olika projekt för att bidra till att nya spår och bostäder som ligger nära spåren rustas med rätt förutsättningar för ett samhälle där färre utsätts för höga bullernivåer, avslutar han.

Annonsinformation:

Trafikförvaltningen är världsledande inom miljö och hållbarhet i kollektivtrafiken. I verksamheten jobbar cirka 800 experter och specialister med att utveckla en modern kollektivtrafik rustad för framtidens digitala värld. Trafikförvaltningen erbjuder en spännande arbetsplats med massor av kompetenta, engagerade kollegor.

Läs mer på www.sll.se.

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till brandarena@almatalent.se.