ANNONS FRÅN SCANRECO

Därför är samspel mellan operatör och utvecklare viktigt

När du hör ordet design, vad tänker du på då? Många svarar sannolikt färg och form, vilket är en stor del av det, men faktum är att det är mer än så. Speciellt om du frågar fjärrstyrningsföretaget Scanreco.

Publicerad Uppdaterad

Med djupa rötter i svensk teknik och innovation har svenska Scanreco utvecklat avancerade fjärrstyrningslösningar för de mest krävande industrier och tuffa miljöer i fyra decennier. I fokus står säkrare arbetsplatser och trygghet för operatören. För att fortsätta vara världsledande i branschen gäller det att frigöra operatörens fulla potential.

– För att nå dit måste även medelstora OEM-tillverkare och deras partners tillämpa ett nytt designtänkande, säger Christian Ceder, Sales Engineer på Scanreco.

Den smarta operatören

Christian Ceder har en gedigen bakgrund inom bolaget. Med 23 år i ryggen har han sett en stor utveckling på den tekniska sidan och varit med på en stor tillväxtresa. Något som däremot inte har ändrats är tänket kring den smarta operatören.

– Vi har ett tydligt formulerat uppdrag som vi kallar för Smart Operator. Att sätta den smarta operatören i fokus har egentligen alltid speglat vår filosofi, men nu har vi verkligen tagit ett krafttag och formulerat en tydlig strategi. Smart Operator handlar om att fjärrkontroller ska vara mer användarvänliga, flexibla och bidra till snabbare inlärningskurva och en säkrare arbetsmiljö för operatören, säger Christian Ceder.

För snabbare förståelse och bättre användarvänlighet ställs höga krav på design. Om du tänker efter, hur ofta använder du samtliga funktioner på din mikrovågsugn? Eller till och med i din mobiltelefon eller smartwatch? Oavsett produkt, signalerar funktioner som inte används dålig användarvänlighet.

– Design är mycket mer än färg och form. En fjärrstyrning som är dåligt designad känns svår för en operatör, därför är operatörernas tidiga feedback väsentlig för att utveckla deras fjärrstyrningssystem och produkter, säger Christian Ceder.

”Djävulen sitter i detaljerna”

Enligt en undersökning som Scanreco tagit del av uppger över 40 procent av de tillfrågade företagen att de inte pratar med sina slutanvändare under utvecklingen. En siffra som Christian Ceder tycker är på tok för hög. Han menar att djävulen sitter i detaljerna.

– Det är operatören som är användaren och arbetar med utrustningen varje dag. Därför är det avgörande att hens tankar och åsikter räknas in i ekvationen. Det gäller att fokusera på detaljerna.

I teknikens framkant

Scanreco verkar i en tekniktät bransch, där omställningen och utvecklingen till Industri 4.0 går snabbt. För att fortsätta vara i teknikens framkant finns det därför flera utmaningar att identifiera och försöka lösa.

– Det händer väldigt mycket i teknikväg – inte minst inom både elektrifieringen och 5G där förväntan på att vara uppkopplad konstant ökar. Givetvis är kasten inte lika tvära vad det gäller standardmaskiner där det är vedertaget hur den beter sig. När det kommer till nyare teknik, exempelvis det semiautonoma, gäller det att vara med på tåget för att ha rätt förutsättningar att ta fram rätt fjärrkontrollslösningar. Det är såklart en utmaning att parera dessa, men också en spännande resa, avslutar Christian Ceder.

Fakta:

Scanreco har en lång erfarenhet av att utveckla professionella radiostyrningssystem. Företaget grundades 1984 och levererar idag sina produkter till både stora och små OEM-företag och maskintillverkare över hela världen. Genom ett starkt nätverk av dotterbolag och distributörer utomlands arbetar Scanreco även tillsammans med mindre aktörer inom olika maskinbranscher. Företaget har en omsättning på runt 800 miljoner kronor och har cirka 300 anställda. Läs mer här.