ELBILAR

En Cybertruck vid en Tesla-snabbladdare.

Teslas uppmanar branschen – följ vårt Cybertruckexempel med 48-voltssystem

En utrensning bland komponenterna och en ny gemensam standard. Det är vad Tesla föreslår och nu uppmanar de övriga branschen att följa efter.

Publicerad

I USA har Teslas dominans på elbilsmarknaden gjort att de kunnat leda teknikutvecklingen för snabbladdning. Det innebär att trots att övriga tillverkare till en början valde CCS-kontakt, har nu ”alla” bytt till Teslas NACS och från 2025 kommer även flera laddnätverk att byta kontakt på sina stationer.

Nu vill Tesla att liknande rensning även sker i produktionen. 

I ett inlägg på sin sajt skriver tillverkaren att komplexiteten i produktionen ökat enormt sedan millennieskiftet. Inte minst eftersom fordon i dag kan ha upp emot 200 olika kontakter för olika elkomponenter. 

Det här är huvudlöst menar Tesla och för att göra produktionen enklare och mer effektiv föreslår de nu att antalet olika alternativ helt enkelt kapas. 

Tesla vill är att övriga branschen tar till sig deras ”Low Voltage Connector Standard” (LVCS) vilket skulle innebära att de hundratalet olika kontakterna ersätts med endast sex. 

Tesla föreslår sex olika varianter av sin kontakttyp ”Low Voltage Connector Standard”.

Tesla uppger att dessa sex komponenter klarar av över 90 procent av de typiska komponenterna. Något som i sin tur ska ge effektivare produktion, lägre kostnader och möjliggöra ökad automation i fabrikerna.

Den nya kontaktfamiljen baseras på den 48-voltsarkitektur som Tesla använder i Cybertruck. Fördelarna med att alla fordon går över till 48 volt är stor, menar Tesla, inte minst då det krävs en fjärdedel av spänningen för att få samma effekt.

Tesla uppmanar alla tillverkare och underleverantörer att ansluta sig till standarden.

Hur den övriga branschen reagerar återstår att se, när det kom till snabbladdning vägrade alla först – och det tog många år innan konkurrenterna kastade in handduken en efter en och anslöt sig till NACS.