SAMHÄLLE

Utmaningen som modebranschen inte kan blunda för: klimatkrisen

Klimatförändringarna påverkar modeindustrin i alla led – råvaror, logistik och textilarbetarnas liv och hälsa.

2024 är året när modeindustrin inte längre kan blunda för klimatkrisen. Det slår konsultbolaget McKinsey fast i den årliga rapporten ”The state of fashion”.

Publicerad

Klimatförändringarna påverkar modeindustrin i alla led. Bara det senaste året har gett flera exempel på hur sårbar industrin är för extremväder, inte minst för att den till stor del är beroende av de länder som drabbats hårdast.

Rapporten pekar på exempel som att kraftiga regn har slagit hårt mot bomullsproduktionen i Indien och att textilarbetare i Dhaka i Bangladesh lider av huvudvärk, trötthet och uttorkning till följd av extrema temperaturer.

Klimatförändringar påverkar även logistiken, som när fartygen på floden Rhen tvingades ha lättare last för att inte gå på grund när vattnet sjunkit undan i sommarhettan.

2024 måste modeindustrin göra klimatstrategier till en del av verksamheten, slår rapporten fast. På lång sikt, och viktigast av allt, är att i alla led investera i nytänkande som bidrar till att minska modebranschens påverkan på planeten. Det kan handla såväl om nya material som mer effektiv återanvändning och återvinning och förändringar av konsumtionskulturen.