Säkerhet
Elbilsladdare kan vara en öppning för cyberattacker
Ett måste för fordonselektrifiering – men en säkerhetsrisk för samhället. Enligt ny forskning kan elbilar och laddstationer vara kryphål för cyberattacker på elnätverk.
I västvärlden ökar elektrifieringen av fordonsflottan. Att allt fler skaffar elbilar och att allt fler laddstationer sätts upp innebär även nya utmaningar och nya hittills outforskade risker.
Enligt forskare vid New York University of Engineering kan elbilar och laddstationer bli hackares nya verktyg för större cyberattacker. Det framgår i en ny rapport.
Forskarna genomförde olika simuleringar där de endast använde den publikt tillgängliga information som fanns. Denna rörde laddstationsanvändningen på Manhattan samt strukturen över öns elnät. Utifrån dessa simuleringar kunde universitetet se att det inte krävs mer än 1 000 fordon som laddar samtidigt för att en flink hackare ska kunna genomföra en attack som kan slå ut stora delar av nätet.
– Simuleringen är en signal till samhället och beslutsfattare samt en uppmaning att börja vidta åtgärder för att säkra datan som genereras mellan elbilar och laddstationer. Det mesta kan annars övervakas av en hackare med högskolekunskaper, säger Yury Dvorkin, professor vid skolan, i ett uttalande.
Laddande elbilar öppnar upp länk för hackare
Elbilar som laddar innebär en länk till elnätet för hackare, och något de kan utnyttja. Detta genom att fordonen genererar data om plats, laddtid samt hur mycket energi som stationen drar i timmen. Utifrån detta kan de med illasinnade planer manipulera efterfrågan vid en specifik laddare. Och att få tillgång till datan är enligt forskarna inte särskilt svårt då den ofta skickas trådlöst till tredjepartsappar som elbilsägare använder.
När det kommer till strukturen på elnätet är den informationen lite svårare att få tag i, men forskarna demonstrerade att det inte krävdes allt för mycket arbete för att få tag i den. Tillsammans ger de här två tillräckligt för att dra igång en fjärrstyrd attack som kan skapa rejäl instabilitet i elnätet.
Attacker mot elnätet kan ge enorma och väldigt farliga konsekvenser, men turligt nog är de fortfarande ovanliga. Dock skedde en sofistikerad cyberattack i Ukraina 2015, en attack som lamslog elnätet – och tidigare i år skedde första elnätsattacken i USA. Och troligtvis kommer flera attacker och försök att ske framöver.
Men, hur alarmerande rapporten än låter, vill forskarna förtydliga att en cyberattack genom elbilen ännu så länge inte är trolig. Detta eftersom antalet elbilar fortfarande är litet – och att de inte är tillräckligt geografiskt koncentrerade. Men i takt med att elbilsandelen ökar gör även risken det.