Volvo om autonoma tekniken: ”Vill inte skapa övertro”

2018-10-22 14:45  

Sämst i test – eller mest balanserad? Volvos semi-autonoma teknik har på kort tid både sågats och fått goda vitsord. ”Vi har varit måna om att inte skapa en övertro-situation i systemet”, säger Tove Andersson på Volvo Cars.

I början av oktober gick konsumentorganisationen Consumer Reports ut med rapport om hur så kallade semi-autonoma assistanssystem fungerade. Av de fyra testade framgick det att General Motors teknik var säkrast, Teslas teknik var mest kompetent – och Volvos, Pilot Assit, var den som föll till korta.

– Vi har utvärderat de här systemen i fall till fall under ett par år, och nu börjar vi komma till en punkt när de börjar bli mer allmänna. Att ställa dem bredvid varandra visar verkligen markanta skillnader, sade Jake Fisher som ansvarat för testet i ett uttalande.

Men två veckor efter Consumer Reports jämförande studie – kom Euro NCAP:s rapport om hur så kallade Highway Assist-system presterar. Och i bjärt kontrast till Consumer Reports sågning så rosades Pilot Assist av Euro NCAP. De kallar Volvos teknik välbalanserad och tydlig när systemet testas i en V60.

Läs mer: Volvo tillåter nya fossilfria bränslet HVO100 – men inte för privatpersoner

Och här uppstår då förvirring. Hur kan två seriösa institutioner komma fram till så olika resultat? Ett svar kan vara att man har använt olika generationer av systemet. Med V60 lanserades en uppgraderad version av Pilot Assist, med bättre kapacitet. Detta implementeras från och med modellår 2019 i övriga modeller på SPA-plattformen (S/V90, XC90).

– Vi har inte tagit kontakt med Consumer Reports, så vi kan inte säga vad de har använt för bil. Vi har valt vår strategi med användarinteraktion, så att kunden ska se när vi är med och stöttar. Men det bygger på att du måste vilja vara med och är uppdaterad på vad bilen klarar av, säger Tove Andersson, chef för förarassistanssystem på Volvo Cars, till Ny Teknik.

Hur man kan veta vilket system man har i sin bil?

– Det finns i ägarmanualen. Vi förbättrar systemet i varje generation som kommer och det blir modellåret man får titta på. Vi tittar på hur vi kan bli bättre på att få förare med i loopen (exempelvis genom ryck i bältet), säger hon.

Av fem delsegment i Consumer Reports test var Volvo sämst på samtliga och man ansåg att det var fanns en stor brist i hur systemet hanterade situationer då det upptäckte att föreraren inte var aktiv.

– Vi tycker att det är bra att man tittar på dessa system. Vi är övertygade kring hur vi implementerar funktionerna, och testet visar att föraren har en tydlig roll i det här assistanssystemet, säger Tove Andersson.

Systemet är byggt som ett förarstöd

Enligt henne var testresultatet inte överraskande, men hon tycker samtidigt att det kanske inte speglar avsikten med vad systemet faktiskt är: ett förarstöd.

– Vi är inte förvånade. Vi fick möjlighet att kommentera testet och som vi sa då: om man inte vill vara engagerad i körningen – då ska man inte använda systemet. Det är viktigt att förstå att man måste ta den platsen som förare, säger hon.

Läs mer: Så blev Polestars nya huvudkontor i Sverige

Tove poängterar att Volvosystemet, utvecklades för att ta udden av långtråkig och uttröttande körning – inte för att agera autopilot så fort man ledsnar bakom ratten.

– Vi vet att de långa sträckorna med körning kan vara väldigt tröttande. Här kan det vara ett extra par ögon som gör körningen lite smidigare och tryggare. Men du måste fortfarande vara med. Vi har varit måna om att inte skapa en övertro-situation i systemet, säger hon.

Vilka begränsningar har ni satt för systemet?

– Den primära begränsningen är vikt i styrningen. Sedan har vi de generella driver alert-delarna. Om föraren börjar agera på ett märkligt sätt har vi de varningarna.

En kritik systemet får att det går att slå på när det inte är lämpligt. Har ni några tankar att likt GM begränsa användandet (så kallad Geofencing)?

– Vi har inte valt det hittills, vi tycker det är viktigt att kunden ska få välja var man ska använda systemet. Vi tittar på hur vi utvecklar funktionen framgent och vi utesluter inte att det finns bitar i kartinformationen som kan vara av nytta, säger Tove Andersson.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt