Premium

Vätska i flödesbatteri kan tanka framtidens elbil

Vätskan till flödesbatterier har hittills haft för låg energitäthet för att kunna användas i exempelvis bilar. Men steg åt rätt håll har nu tagits.

Publicerad

Ett flödesbatteri fungerar enligt principen att det är elektrolyter i form av en vätska som bär energin. Vätskan kan därmed lagras vid sidan av själva batteriet. I takt med att den kemiska energin i vätskan omvandlas till el pumpas ny vätska in i batteriet. Det är därför en attraktiv tanke att kunna använda flödesbatterier i elbilar eftersom de då snabbt skulle kunna tankas upp med ny vätska igen, på samma sätt som med bensin- eller dieselbilar. Vätskan till ett flödesbatteri kan dessutom återuppladdas.

Men som i så många andra liknande sammanhang är problemet energiltätheten, som mäts i wattimmar per liter. Flödesbatterier används därför mest vid stationär energilagring, exempelvis för att jämna ut belastningen i elnät, även om företaget NanoFlowcell 2014 presenterade bilen Quantino som med tekniken skulle kunna ta sig 100 mil på en laddning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här