Premium
Vätska i flödesbatteri kan tanka framtidens elbil
Vätskan till flödesbatterier har hittills haft för låg energitäthet för att kunna användas i exempelvis bilar. Men steg åt rätt håll har nu tagits.
Ett flödesbatteri fungerar enligt principen att det är elektrolyter i form av en vätska som bär energin. Vätskan kan därmed lagras vid sidan av själva batteriet. I takt med att den kemiska energin i vätskan omvandlas till el pumpas ny vätska in i batteriet. Det är därför en attraktiv tanke att kunna använda flödesbatterier i elbilar eftersom de då snabbt skulle kunna tankas upp med ny vätska igen, på samma sätt som med bensin- eller dieselbilar. Vätskan till ett flödesbatteri kan dessutom återuppladdas.
Men som i så många andra liknande sammanhang är problemet energiltätheten, som mäts i wattimmar per liter. Flödesbatterier används därför mest vid stationär energilagring, exempelvis för att jämna ut belastningen i elnät, även om företaget NanoFlowcell 2014 presenterade bilen Quantino som med tekniken skulle kunna ta sig 100 mil på en laddning.