Varför bygger ingen pickups som Teslas Cybertruck?

2019-11-28 10:37  

En bärande konstruktion i form av ett "exoskelett", som Teslas vd Elon Musk kallar det. Varför byggs det så få pickups på detta sätt?

Under presentationen av Teslas Cybertruck natten mot fredag gjorde Teslas vd Elon Musk en stor sak av att fordonets bärande konstruktion utgjordes av ett "exoskelett". Nästan alla andra större pickuper på marknaden är rambyggda, det vill säga hytt och flak monteras ovanpå en stålram (engelska: body on frame).

Elon Musk påpekade att flygindustrin kunde ta klivet till vad den blivit i dag först sedan den bärande ramen hade ersatts av ett självbärande hölje. Vikten kan på så sätt minskas vilket i flygsammanhang förstås är högprioriterat.

Tekniken är knappast någon nyhet inom fordonsindustrin. I princip alla personbilar, även de flesta suvar, är i dag designade enligt denna princip. På svenska kallas den självbärande kaross (engelska: unibody, eller monocoque).

Läs mer: Elon Musk: Därför sprack rutan på Cybertruck

Kräver avancerade verktyg

En självbärande kaross för personbilar tillverkas genom att tunnplåt formpressas och svetsas ihop till en komplicerad burliknande konstruktion. Det krävs avancerade pressverktyg men i gengäld sparas många kilo stål.

De första personbilarna med självbärande kaross har snart 100 år på nacken. DKW (numer Audi) lär ha varit först med att massproducera dem i och med modellen Typ P från 1928, enligt Autoblog.

Men för pickuper har alltså rambyggen förblivit den allenarådande designprincipen. Skälen är framför allt två, enligt Fredrik von Corswant, föreståndare för forskningslabbet Revere på Chalmers, tillika ett stort pickup-fan.

Läs mer: ”Cybertruck börjar låta ganska vettig ändå”

Det första skälet handlar om flexibilitet vid tillverkning. En pickup görs ofta med tre olika lastkapaciteter, till exempel 1,5 ton, 2,5 ton och 3,5 ton. Dessutom kan hytten vara kort, medellång eller lång. Flaket är vanligen 183 eller 244 centimeter långt (6 respektive 8 fot). Det innebär många olika kombinationer som blir mycket enklare att tillverka kostnadseffektivt på ett rambygge än om en självbärande kaross använts.

– Det blir enklare att pussla ihop bitarna. Byggs pickupen på en självbärande kaross blir det mer specificerade delar, säger Fredrik von Corswant.

Kan förses med skylift eller tippflak

Det andra skälet handlar också om flexibilitet, men nu för användaren. En rambyggd pickup är relativt enkel att bygga om. Skylift eller tippflak? Möjligheterna är många.

– Ska du göra samma sak på Teslan måste du skära sönder den självbärande karossen med förlorad bärighet som följd. Sen tror jag i och för sig inte att Cybertrucken kommer att användas för att transportera mycket annat än fyrhjulingar och vattenscootrar. Tesla siktar nog in sig på ett lite annat marknadssegment än övriga pickuptillverkare, säger han.

Kommer dessa att hålla fast vid rambyggda fordon eller gå över till självbärande karosser?

– Att de skulle byta ser jag som tveksamt. Ford, Chevrolet och Dodge har rätt stora volymer men har ändå valt att behålla konstruktionen. Det kan bero på tradition och konservatism men jag tror även att det hänger ihop med flexibiliteten, säger han.

Tesla kommer att använda sig av kallvalsat "ultrahårt" rostfritt stål kallat 30X för att konstruera Cybertrucks självbärande kaross. Det har ursprungligen tagits fram av Elon Musks andra bolag Spacex för rymdfarkosten Starship. Kallvalsning innebär att stålet ges sina slutliga dimensioner genom valsning vid rumstemperatur, i motsats till varmvalsning där det hettas upp till cirka 1 000 grader Celsius.

Kallvalsning ger starkare stål

Fördelen med kallvalsning är att stålet blir betydligt starkare. Men det är ingen ovanlig metod i plåtsammanhang – i princip all tunnplåt kallvalsas. Utmärkande för Cybertruck är i stället att stålet är så pass hårt, rostfritt och även används som ytskikt – och i vissa fall ingår i den självbärande karossen.

Eftersom det är så hårt går det inte att pressa i vanliga plåtpressar, vilket är skälet till Cybertrucks extremt kantiga design, har Elon Musk förklarat på Twitter. För att ens kunna bocka plåten måste det först ritsas på baksidan, menade han

Varför använder inte alla biltillverkare rostfria plåtlegeringar? Värden för miljarder rostar ju bort på våra vägar varje år. Det enkla svaret är förstås att det är dyrt och att bilar byggs för att hålla en begränsad tid, även om det finns undantag, exempelvis DeLorean DMC-12.

– Vi snackar en faktor 5–10 gånger dyrare. Personbilskarosser rostskyddas vanligen genom galvanisering. Vad gäller pickuper är de flesta konstruerade i USA där 80 procent av marknaden aldrig har snö, salt och vinter. De fordonen är kända för sitt dåliga rostskydd, säger Fredrik von Corswant.

Med tanke på den rostfria legeringen är han är förvånad över priset på Cybertruck, som startar på knappt 40 000 dollar.

– Den är ju inte mycket dyrare än övriga pickuper och bjuder på bra räckvidd, säger han men tillägger att det återstår att se om det kommer att finnas några att köpa i framtiden.

 

Uppdaterad version: Ett par förtydliganden har förts in, bland annat att det faktiskt finns exempel på andra större pickuper med självbärande kaross.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt