Testet visar: Populära laddhybriden usel ur hållbarhetsperspektiv

2021-03-03 11:19  

Ett viktigt steg på vägen mot utsläppsfria transporter – eller en vederstyggelse som utnyttjar systemet? Laddhybriders hållbarhetsvärde har diskuterats friskt. Nu kommer en rapport som visar hur stor skillnad det är mellan olika modeller.

Hur hållbar är en bil? Den frågan är inte lätt att svara på och utfallet skiljer sig en åt hel del mellan de olika tillverkarna. Elektrifiering är dock något som alla numera har som verktyg för att få ner utsläppen i sina modeller.

Sett till användarfasen är rena batteribilar odiskutabelt de som är mest hållbara, men de är inte en universallösning varvid biltillverkare även erbjuder andra laddbara alternativ eller hybrider.

Just laddhybrider är något som har fullkomligt exploderat de senaste, och eftersom de inte är lika dyra som rena elbilar – ses de av tillverkare som ett viktigt steg för att få ner utsläppen. Många gånger marknadsförs de som ”det bästa av två världar” med hänsyn till att man då ska kunna köra på el i vardagen, och bensin/diesel när det är dags för långkörare.

Läs mer: Uppstickaren Lucids plan: En pickup samt Model 3-utmanare

Toyota Prius imponerar mest

Men är det verkligen så? Green NCAP har sedan en tid tillbaka hållbarhetsklassat nya bilar, och när de nu har släppt sina senaste tester framgår det hur stor skillnaden kan vara mellan olika laddhybrider – även när de laddas optimalt.

– Människor vill ha oberoende och transparent information om miljöpåverkan från bilar. Därför är de här laddhybridresultaten så viktiga. Konsumenter kan tro att de genom att köpa en bil som är laddbar, och som håller den laddad hela tiden, gör sitt för miljön. Men de här resultaten visar att så inte alltid är fallet, säger Niels Jacobsen, ordförande för Euro NCAP i ett pressmeddelande.

Organisationen lyfter fram att Toyotas laddhybridversion av Prius är den som imponerar mest och bilen får fyra stjärnor. Detta medan Mitsubishi Outlander PHEV, som länge varit en storfavorit i Sverige, endast får två stjärnor – vilket är sämre än vad vissa moderna bensin- och dieselbilar presterar.

– Outlandern visar att stora tunga fordon med begränsad räckvidd på el sannolikt inte ger någon fördel jämfört med en konventionell bil. Å andra sidan har Toyota gjort ett strålande jobb med Prius, som om den används rätt erbjuder ren och effektiv transport.

Skärmdump på betyg för laddhybrider. Foto: Green NCAP

Läs mer: Iphone-tillverkaren bygger Fiskers kommande elbil

Testar på högre höjd än normalt

Green NCAP:s tester består dels av olika labbtest som utgår från WLTC (World-harmonised Light-vehicle test cycle), men i mer verklighetsnära 14 graders värme istället för 23 grader. Därtill så är system som anses vara normalt att använda (som AC och strålkastare) påslagna. I testen mäts även avgasreningssystem och utsläpp av HC, CO, NOx, PN, PM samt då CO2.

Efter labbet utförs test när bilarna är ute och rullar och även här tar Green NCAP höjd för att verkligheten är lite tuffare än vad de officiella testcyklerna räknar med. Det innebär att man testar på högre höjd samt i ett större temperaturområde.

Läs mer: Volvos nya fokus jämte elbilar: Högvoltshybrider

"Det är inte lätt för kunder"

För laddhybrider så genomförs alla tester dels när man har drivlinan inställd på att inte använda el och dels när den ska prioritera eldrift.

Utöver Toyota Prius och Mitsubishi Outlander testades även Kia Niro i laddhybridutförande som fick 3,5 stjärnor i betyg. Dock ska det nämnas att det fick även Toyota Yaris elhybrid, VW Golf med 1,5-liters bensinmotor samt Skoda Octavia som dieselkombi.

– Euro 6 kraven har gjort en enorm skillnad. För första gången så ser vi bilar i verkligheten prestera vad som utlovats i testbänkar. Framtiden ser ut att tillhöra elektriska bilar i någon form, men för tillfället är det inte lätt för kunder. Green NCAP finns till för att hjälpa dem göra välgrundade beslut så att vi alla kan bidra till en renare och mer hållbar framtid, säger Niels Jacobsen.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt