Test: Populära laddhybriderna – Toyota Rav4 mot VW Tiguan

2022-10-29 07:00  

Praktiska crossovers med möjlighet till utsläppsfri vardag. På pappret är Toyota Rav4 PHEV och Volkswagen Tiguan Ehybrid familjebilar med grön kant – men vilken av bilarna ska man välja? Ny Tekniks Felix Björklund har testat.

Elbilar må vara på allas läppar, men fortfarande är det många vars vardag och/eller plånbok inte är kompatibel med detta. Laddhybrider är ett mellansteg som kan erbjuda god miljöprestanda om man använder dem rätt – det vill säga kör sina vardagssträckor på el.

Två alternativ som utöver att kryssa i laddhybrid-rutan även kan ses som riktigt habila familjebilar är Volkswagen Tiguan Ehybrid samt Toyota Rav4 PHEV. Storleksmässigt är det japanska alternativet något större, men de båda riktas mot familjer och ligger i samma prisklass. Så för de här pengarna, vilket alternativ ska man satsa på? 

Design, interiör och infotainment

Nuvarande generation av Tiguan kom faktiskt redan 2017, men det var först med uppdateringen 2020 som laddhybriden kom in i bilden. Här är det klassisk VW-design med raka tydliga linjer och ganska typiskt crossover.

Interiören är stram och känns om inte högkvalitativ (mycket hård plast), så ändå ok – och det gör även skärmarna. Visst, det har kanske inte samma krispighet och respons som de senaste elbilarna. Men de är bra, systemet är lätt att hitta i och att man kan få exempelvis kartan i den digitala förarinstrumenteringen är flott. Trådlös telefonspeglig samt trådlös laddning finns även det med vilket är väldigt trevligt ur ett användarperspektiv.

Säteskomforten är god men åt det hårdare hållet, med bra uppbyggnad på sidorna, men att det inte finns lårstöd saknar jag. Det ställbara mittarmstödet är dock något jag uppskattar enormt.

Baksätet är skjutbart i längsled, ryggen är ställbar i tre steg och även här går det att få sätesvärme. Både knä och huvudutrymme är riktigt bra – och det för klövarna är mycket väl tilltaget. Det stora glastaket ger även bra ljus.

Toyotas skärmar och infotainment måste nog i dagsläget ses som ganska rudimentära. Upplösningen på skärmarna är dålig med moderna mått mätt och så är även känslan i systemet och vad man kan göra där. ”Ser ut som 1997” var en kommentar som en passagerare fällde.

Toyota Rav4, ont om spännande teknik här. Foto: Felix Björklund

Insidan av en Volkswagen Tiguan Ehybrid. Foto: Felix Björklund

Personligen kan jag hålla med och jag tycker inte Toyota fått till ett helt logiskt system. Vidare finns trådlös laddning av telefonen, men inte trådlös spegling av Apple Carplay.

Toyota har lagt en hel del krut på sin app, vari man kan förklimatisera bilen samt exempelvis även kryssa i vilka resor man gör i tjänsten. Det är ju bra.

I framsätet på Rav4 finns det trevligt nog ventilation i sätena och stolarna är något mjukare i Toyotan jämfört med VW-alternativet. Rattvärme finns, men placeringen av knappen nere vid vänster knä är kanske inte den bästa, här är även en skillnad att toyotan har bara on/off och enbart värme ute på höger vänster sida av ratten. VW:n har trestegsvärme och hela ratten blir varm.

Ytterligare en sak som skiljer bilarna åt, trots att det står samma sak på tillvalet, är att Rav4 har en head up display som speglar på vindrutan, Tiguan har system där informationen projiceras upp på en liten plastskiva.

I baksätet på Toyotan finns sätesvärme, ställbart ryggsäte. Och för större familjer bör nämnas att mittplatsen är skönare.

Smaken när det gäller design är som baken, men när det kommer till skärmar och infotainment – håller jag VW för mycket bättre än Toyota. Japanen hämtar dock upp någon poäng med lite lyxfunktioner och högre säteskomfort.

Toyota Rav4

  • Längd: 4,6 m
  • Bredd:1,855 m
  • Höjd: 1,685 m
  • Axelavstånd: 2,69 m
  • Tjänstevikt: 1 985 kg

VW Tiguan Ehybrid

  • Längd: 4,51 m
  • Bredd: 1,839 m
  • Höjd: 1,675 m
  • Axelavstånd: 2,68m
  • Tjänstevikt: 1 811 kg

Teknik och Prestanda

I Toyotan sitter det en 2,5 liters-motor som tillsammans med två elmotorer kan ge upp till 306 hästkrafter. Uppdelat handlar det om 136 kW via förbränning samt 134+40 kW från de båda elmotorerna. Uppställningen skickar effekten genom en hybridtransmission och CVT-växellåda som ger bilen fyrhjulsdrift. 

Full gas ska ge accelerationen 0-100 km/h på sex sekunder – men det fina med drivlinan är att man tack vare ett 18,1 kWh-batteri ska kunna köra 75 km på el. Ett riktigt plus här i vår kalla nord är att bilen har värmepump – vilket innebär att man kan förklimatisera bilen på batterikraft samt ska kunna köra iväg på el trots minusgrader. 

Hur ser det ut i Tiguan då? Jo, här har man VW-koncernens välkända hybriduppställning med en 1,4-liters bensinmotor samt en elmotor. Detta ger framhjulsdrift och en systemeffekt på 245 hästkrafter. Vill man ge sig hän och fortast möjligast ta sig iväg går 0-100 km/h på 7,5 sekunder. Räckvidden på el är officiellt på 50 km vilket kommer ur ett batteri om 13 kWh.

Ombordladdaren är på 3,7 kW jämfört med Toyotans 6,6 kW.

Sett till rena siffror och teknik är det fördel Toyota. Utöver att man har högre effekt och prestanda. Trumfar man även med fyrhjulsdrift, större batteri/längre räckvidd samt – värmepump vilket borgar för bättre vinterkompetens. 

Här går det inte att säga annat än klar fördel Toyota.

Toyota Rav4

  • Drivlina: 2,5 l bensin + 2 elmotorer, fyrhjulsdrift
  • Systemeffekt: 225 kW / 306 hästkrafter 
  • Acceleration 0-100 km/h: 6 sekunder
  • Batterikapacitet: 18,1 kWh
  • Officiell räckvidd på el 75 km
  • Ombordladdare: 6,6 kW

VW Tiguan Ehybrid

  • Drivlina: 1,4 l bensin + elmotorer, framhjulsdrift
  • Systemeffekt: 180 kW / 245 hästkrafter 
  • Acceleration 0-100 km/h: 7,5 sekunder
  • Batterikapacitet: 13 kWh
  • Officiell räckvidd på el 50 km
  • Ombordladdare: 3,7 kW

Utrymme och praktikalitet

Toyotan är den större av de två bilarna, hur återspeglas det när det kommer till att fungera som en allt-i-allo vardagsfamiljebil? 

Tittar vi på det rena bagageutrymmet är Rav4 något större, 520 liter jämfört med Tiguanens 476, men det är inte riktigt så lätt. Toyotans siffra innehåller även stuvutrymme under lastgolv. Om man tittar ovanför lastgolvet är matchen jämnare med 490 mot 476.

Toyota Rav4 bagage. Foto: Felix Björklund

VW Tiguan bagage. Foto: Felix Björklund

Så fördel Toyota där. Men sak som Toyotan får stryk i är att bilen har 60/40 fällning av baksätet – utan genomlastningslucka. Det klår Tiguan med sin praktiska 40/20/40. I folkan är baksätet både skjutbart och ryggen går att ställa i olika vinkel, det senare går även att göra i Rav4, dock går det inte att skjuta. I baksätet på båda bilarna är det isofixfästen på yttre sätena.

Som ännu ett plus kan Tiguanen dra högre vikter, 1 800 kg jämfört med Toyotans 1 500 kg.

Trots nättare dimensioner hamnar Tiguan inte alls på efterkälken i den här grenen. Att kunna skjuta baksätet samt fälla det i olika steg ger högre flexibilitet. Så även om utrymmet är lite mindre, hämtas det hem i dessa avseenden.

Toyota Rav4

  • Bagageutrymme: 520 liter, varav 30 liter under lastgolv
  • Sätesfällning: 60/40
  • Max dragvikt: 1 500 kg

VW Tiguan Ehybrid

  • Bagageutrymme: 476 liter, inget under lastgolv
  • Sätesfällning: 40/20/40
  • Max dragvikt: 1 800 kg

Körning

En av de viktigaste parametrarna för laddhybrider och dess miljöprestanda är hur väl elektrifieringen tjänar bilen i vardagen. Därför börjar vi med ett hederligt test av räckvidd. När vi kör är det 9 grader ute och när jag hoppar in i den fulladdade Tiguanen uppger den 33 kilometer.  Deprimerande lite jämfört med 55 utlovade. Men när vi rullar vår slinga med varierade vägar på 50- upp till 100 km/h så presterar bilen bättre än påstått. 41 km tog det innan bensinmotorn slog in.

Under samma förhållanden uppger Toyotan 73 kilometers räckvidd. Och när eldriften till slut ger upp kom vi 70 km. Vid upprepade test fick vi ungefärligen samma resultat – vilket är bra och lovar gott även när det blir ytterligare lite kallare. 

När batterierna är slut i respektive bil så upplevs de väldigt olika. Toyotan beter sig precis som vilken elhybrid som helst. Det är ofta eldriften hoppar in igen och är man bara lite varlig i sin pedalföring kan man köra en hel del stads/pendlingstrafik på el trots tömt batteri.

Det här gäller inte för Tiguanen som går markant mycket mer på bensin när elen är slut.

När det kommer till känsla bakom ratten så upplevs Toyotan som accelerationspiggare än VW på el. Inte så konstigt med tanke på dubbla elmotorer, fyrhjulsdrift samt högre effekt. Dock är körkänslan mer tung och trött. Det är mer rörelse i sidled och överlag är komfort prioriterat.

Den mindre Tiguanen känns kanske aldrig sportig, men däremot mer direktstyrd och tight. Den har även en lätthet i sina rörelser som Rav4:an saknar. Båda har ett form av Sport-läge, men i Toyotan som är mjukare ger det snarare mer diskrepans i upplevelsen än att det skulle få en att känna förtroende för bilens sportiga egenskaper. GTE-läget i Tiguanen styvar upp styrningen och ändrar gasmappningen. Att VW:n är hårdare satt ger även en bättre grund att stå på när det körs tuffare. Här är det tyska alternativet klart överlägset.

Toyota Rav4 Foto: Felix Björklund

Volkswagen Tiguan Ehybrid. Foto: Felix Björklund

Omvänt är det i motorvägshastighet där det är en hel del kupéoljud i VW. Vi rullar på vinterdäck och det märks verkligen. Här är Toyotan mycket bättre och de extra komfortåtgärder man gjort, såsom att vindruta och främre sidorutor är i akustikglas samt att man har lagt in mer ljudisolering, märks av. 

Även om oväsendet från förbränningsmotorn dämpats – är det här fortfarande en av de tråkiga sakerna med Rav4. När man kör på bensin så låter det ganska mycket traktor.

I körmomentet är det stor skillnad i känsla mellan de båda bilarna. Tiguan känns modernare i hur den rör sig och överlag beter den sig smidigare och nättare. Rav4 kontrar å sin sida med mer komfort och den tjänas mycket bättre av sin elektrifiering. Men den känns tung överlag.

Ekonomi och förbrukning

När det gäller officiell förbrukning ska Rav4 klara sig på 0,1 liter milen. Enormt bra och det är tack vare stort batteri och väl tilltagen räckvidd på el. Men Toyota menar även att deras erfarenhet av elhybrider spelar in och gör att även när batteriet är tomt – så ska förbrukningen vara låg. Under vårt test hamnade förbrukningen på 0,35 l/mil totalt varav 0,54 l/mil när man körde på ren bensin.

Den officiella förbrukningssiffran för Tiguan Ehybrid ligger på 0,17 l/mil, vilket kanske inte låter som allt för stor skillnad mot Toyotan. I verkligheten lär den dock vara större. Detta framför allt för att folkan har mindre batteri och el-räckvidd samt en drivlina som inte är lika bränsleeffektiv när man väl går över på fossildrift.

Vårt test slutade med en totalförbrukning på 0,63 l/mil varav 0,72 l/mil när vi körde på ren bensin.

Kollar vi på prislappen startar Toyota Rav4 på 528 900 kr och VW Tiguan Ehybrid har ett från pris på 510 900 kr. De testbilar vi hade var rejält extrautrustade varav Toyotan kostade 661 200 kr och folkan ytterligare ca 18 000 på det.

I dagsläget får Toyota Rav4 13 400 kronor i bonus, för VW Tiguan Ehybrid hamnar det på 8 600 kr år 2022. Till nästa år väntas de skärpas vilket gör att nivåerna sänks ytterligare samt att det inte är säkert att bilar som släpper ut mer än 30 gram koldioxid per km får bonus.

Toyota Rav4

  • Pris från: 528 900 kr
  • Officiell förbrukning: 0,1 l/mil
  • Förbrukning under test: 0,35 l/mil

 

VW Tiguan Ehybrid

  • Pris: från 510 900 kr
  • Officiell förbrukning: 0,17 l/mil
  • Förbrukning under test: 0,63 l/mil

Summerat

Den som står i valet mellan en VW Tiguan Ehybrid och en Toyota Rav4 – tittar på två bra bilar. Så är det. 

VW-alternativet känns modernare, inte minst när det kommer till skärmar, mobilkoppling och infotainment. Det är en stor skillnad på att få upp sin mobilspeglade karta och musik på en gång – än att behöva ta fram sin enhet och koppla in. 

Praktikaliteten med sätesskjutning/fällning är även den bättre. På pluskontot måste jag även säga att Tiguan är mycket trevligare att köra i staden och där det är trängre.

Men det går inte att blunda inför faktumet att Rav4:ans elektrifiering är flera trappsteg ovanför det tyska alternativet. I verkligheten kommer du snudd på dubbelt så långt på el, en sak som blir än tydligare när det är kallt ute. Därtill är förbrukningen lägre när elen väl är slut.

Ljudkomfort samt lyxen med ventilerade säten lär vara uppskattat av de som har längre pass i bilen. Så även om den körmässigt känns som en farbror bredvid Tiguan – är det en vänligt sinnad sådan.

Så för den som är ute efter en familjesuv där laddhybrid-delen är viktig finns det bara ett val – det blir Toyota Rav4 som vinner den här duellen.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt