Sveriges största batteri – så ska det stötta elnätet

2022-04-12 06:00  

Sveriges hittills största batteripark ska byggas i Värmland för att reglera frekvensen i elnätet. Men batteriet löser inte flaskhalsen som stoppar ny vindkraft i landskapet.

Den nya batteriparken ska ägas och drivas av det nybildade bolaget Ellevio Energilösningar, som ingår i elnätbolaget Ellevios koncern. Parken kommer att bestå av litiumjonbatterier om totalt 11,9 MWh och 10 MW.

Batterisystemet ska placeras intill en nätstation i Grums i Värmland och beräknas vara på plats i april 2023.

Syftet är att leverera stödtjänster i form av frekvensreglering åt Svenska kraftnät. Frekvensen i elsystemet ska hela tiden ligga på 50 Hz, sjunker den för mycket måste effekt tillföras systemet, stiger den för mycket måste effekt tappas ur.

– Med batteriet kan vi blixtsnabbt aktivera och därmed reglera frekvensen upp eller ned, säger Jesper Liveröd, presschef på Ellevio.

När allt mer el produceras från förnybara energikällor som är väderberoende uppstår det oftare obalans i elsystemet. Därför ökar behovet av stödtjänster, resurser som har upphandlats i förväg och kan aktiveras för att pytsa in eller tanka ur effekt från elsystemet. Flera sådana stödtjänster handlar om att snabbt justera frekvensen (se faktaruta).

Aktiveras på mindre än en sekund

Svenska kraftnät lade 1,5 miljarder kronor på stödtjänster år 2020. I år väntas summan öka till 3,87 miljarder kronor.

De frekvensregleringstjänster som Ellevio siktar in sig på för sin värmländska batteripark är FFR samt FCR-D Upp och Ned. Batteriet kan aktiveras på mindre än en sekund.

Ny Teknik har tidigare rapporterat om flera andra storskaliga batterisystem som används i Sverige för att reglera frekvensen i elnätet, till exempel Fortums båda anläggningar vid vattenkraftverken Forshuvud och Landafors.

Fortums batteripark vid kraftstationen Forshuvud utanför Borlänge. Foto: Fortum

Ellevios batteripark i Värmland kommer dock att bli betydligt större, både sett till energilagringskapacitet och effekt.

Kristofer Fröjd, affärsutvecklingschef på Ellevio, håller dock öppet för att batterisystemet kan göra nytta på andra sätt framöver, till exempel nya tjänster för frekvensreglering eller för att öka överföringskapaciteten i regionnätet vid nätstationen i Grums.

”Skulle krävas helt annan typ av storlek”

Just möjligheten att låta ett och samma batterisystem göra nytta på flera olika sätt har pekats ut som en nyckel för att få lönsamhet i storskaliga batterier i elnätet. Ett sådant pilotprojekt, där ett mindre batteri har utfört flera olika uppgifter, har drivits på Bolidens återvinningsanläggning i Landskrona, hittills med goda resultat.

I Värmland stoppade Ellevio sommaren 2020 all anslutning av ny elproduktion på grund av en flaskhals i elnätet. Stoppet gäller anläggningar över 1 MW och påverkar främst satsningar på nya vindparker. Själva flaskhalsen finns i stamnätet söder om Värmland men gör att regionnätet i landskapet inte har plats för mer elöverföring.

Regionnät i Värmland. Foto: Fredrik Karlsson/Solsta Foto

Det nya batteriet i Grums kommer inte att kunna lösa det problemet, enligt Kristofer Fröjd. Det är helt enkelt för litet.

– För det skulle det krävas en helt annan typ av storlek på energilagret, både gällande effekt och energi. Exempelvis vätgas eller pumpkraft, säger han.

Leverantör av batterisystemet är Alfen men hur mycket parken beräknas kosta vill Ellevio inte uppge.

Frekvensreglering

Det finns flera stödtjänster för att reglera frekvensen i elsystemet.

FCR-N är frekvensreglering för normaldrift. Aktiveras när frekvensen är mellan 49,9 och 50,1 Hz.

FCR-D Upp är frekvensreglering vid störning. Aktiveras när frekvensen går under 49,9 Hz.

FCR-D Ned är frekvensreglering vid störning och är en ny tjänst. Aktiveras när frekvensen ligger mellan 50,1 och 50,5 Hz.

FFR är en ny tjänst som aktiveras antingen vid 49,7 eller 49,6 eller 49,5 Hz. Aktören väljer själv något av alternativen för sitt bud. Ju lägre frekvensen är, desto snabbare måste resursen aktiveras.

Linda Nohrstedt

Mer om: Ellevio Batterier

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt