Svenska innovationen – ”Ett paradigmskifte för gruvindustrin”

2019-08-26 13:45  

Mobilaris Onboard gör det möjligt för gruvfordon att navigera under jord, med en positionering på 5-10 meters exakthet – detta utan extra infrastruktur. Mobilaris Mining & Civil Engineering hävdar att deras algoritm innebär ett paradigmskifte för digitaliseringen av gruvindustrin.

Positionering är en viktig hörnsten för framgångsrik automatisering i gruvor under jord. I dag kan man nå en noggrannhet på 50-75 meter baserat på exempelvis wifi-nät och wifi-taggar, eller LTE-nät med BLE-taggar (Bluetooth).

Teknikerna har gjort det möjligt att få enheter och lösningar från olika leverantörer att samexistera på samma infrastruktur – men tyvärr räcker inte wifi och LTE till för att ge den noggrannhet i positioneringen som behövs för exempelvis navigering i fordon och trafikstyrning. Då krävs mer specialiserad och ganska dyr teknik.

Läs mer: Gruvindustrin blir digital för att klara kompetensen

Nu lanserar Mobilaris Mining & Civil Engineering en svensk innovation som sägs innebära ett paradigmskifte för digitalisering av hela gruvindustrin. Under några års tid har bolaget utvecklat en algoritm som möjliggör 5-10 meters precision under 95 procent av tiden, detta utan en kostsam extra infrastruktur.

– Nu med Mobilaris Onboard uppnår vi en sorts helig graal i att skapa en positionering med den exaktheten. Det här är ett paradigmskifte på samma sätt som när Apple släppte sin första Ipad – det finns ingen konkurrens. Tidigare var det bara driftcentralen som kunde se var alla befann sig, nu kan alla som har en surfplatta eller smartphone se var du är, var alla andra är och all annan viktig information, säger Hans Wahlquist, ansvarig för strategisk produktledning och affärsutveckling på Mobilaris.

Mönstermatchar fram en position

Den patentsökta algoritmen kallas Mobilaris Hybrid Positioning. Den körs i en vanlig surfplatta och använder olika sensorer som finns i de kommersiellt tillgängliga enheterna – tillsammans med sensordata från fordonen, för att sedan kunna mönstermatcha fram en position med hjälp av gruvkartan och maskininlärning.

Bolaget anser att deras innovation dramatiskt kommer att förändra gruvbrytningen under jord.

Med Mobilaris Hybrid Positioning-teknik fungerar nya Mobilaris Onboard-tablet precis som en gps-aktiverad bilnavigator under jorden. Nu kan vem som helst navigera till en plats eller ett rörligt mål utan någon specifik kunskap om gruvan.

– Man behöver inte ha ett nät alls. Med vår algoritm skulle vi kunna åka ner i en gruva och navigera själva. Men om det fanns ett nät så skulle även andra kunna se var vi är, säger Hans.

När det finns en nätverksanslutning skickas fordonets exakta position till Mobilaris Mining Intelligence-systemet så att det kan ses av alla andra medarbetare.

Detta öppnar upp för ännu mer avancerade användningsområden, som Traffic Awareness – en sorts virtuell radar som hjälper en förare att bli varse kommande mötande trafik.

Förbättrad säkerhet

Mobilaris grundades i Luleå 1999, och under de senaste sju åren har dotterbolaget Mobilaris Mining & Civil Engineering (där Epiroc äger 34 procent) arbetat med digitalisering av underjordsgruvor på en global marknad – ett område där man anser sig vara världsledande.

Med hjälp av högre ordningens applikationer som Traffic Awareness ovanpå Mobilaris Hybrid Positioning kan nu antalet trafikstörningar i gruvan minimeras. Just trafikstörningar och köbildningar i smala gruvgångar är stora orsaker till låg produktivitet.

– Lastbilarna som kör upp malmen vill aldrig stanna, för det kan bränna växellådan. Därför vill man undvika köbildningar – och då är det dessutom lätt hänt att man backar in i andra fordon. Vi tittar på effektiviseringar av transporter och det finns en stor förbättringspotential som kan ge mycket pengar, säger Hans.

En annan funktion är säkerheten vid brand. Applikationen visar då vägen till närmaste räddningskammare, som nås på 30 sekunder till en minut. Tidigare kunde det ta en timme att räkna in alla gruvarbetare vid fara, något som nu klaras av på cirka nio minuter.

Läs mer: Svensk gruva har världens första underjordiska 5g-nät

Wahlquist konstaterar att man också har haft tur med sin tajming, där den färdiga algoritmen dels har sammanfallit med utvecklingen av kommersiellt tillgänglig hårdvara, i form av mobila enheter som klarar av att göra beräkningarna i realtid. Nu finns stora effektiviseringsvinster genom att man kan följa hur malm lastas och fraktas.

– Från början av Bolidens Mine Automation Program har datatrafik- och positioneringstjänster prioriterats eftersom de är möjliggörare för alla digitaliserings- och automatiseringsinsatser. Boliden Kristineberg var den första gruvan som installerade Mobilaris Mining Intelligence-systemet och det kommer nu att vara den första gruvan i världen som uppgraderar till nästa nivå av positioneringstjänster – Mobilaris Onboard. Den förbättrade noggrannheten kommer att användas för att möjliggöra trafikstyrning, nätverksprestandamätningar och gruvsäkerhet, säger Peter Burman, programchef för gruvautomation på Boliden.

Vill locka unga människor

Enligt Andreas Suup, gruvchef på Boliden Kristineberg, finns det många fördelar med Mobilaris Onboard.

– Tidigare var vi tvungna att hjälpa våra medarbetare och visa dem vägen i gruvan innan de tilläts vara själva i gruvan. Med det här systemet har vi insett att vi enkelt kan skriva var vi vill åka i Mobilaris Onboard-systemet och sedan få en navigeringshjälp i gruvan. Det betyder att våra medarbetare kan komma till en produktionsplats med kort varsel. Vi måste kunna locka unga människor. Vi vill vara högteknologiska, och detta är definitivt ett steg mot att ta gruvindustrin till en högre digitaliseringsnivå, säger Andreas Suup.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt