Snabbare skogsarbete med ”dataspelsteknik”

2019-09-16 11:30  

Så kallad kranspetsstyrning, där skogsmaskinkranar manövreras med joystick och delvis arbetar automatiskt, har stor potential att effektivisera arbetet och göra det mer skonsamt för maskinförarna. Det visar en ny studie från forskningsinstitutet Skogforsk.

Under studien har Skogforsk följt sju yrkesverksamma skotarförare, fördelade på fyra skogsmaskiner i arbete i olika delar av landet. De har växelvis fått arbeta med konventionell kranstyrning (KNV) och kranspetsstyrning (Intelligent Boom Control, eller IBC).

– Tidigare studier har visat att IBC ger en brantare inlärningskurva hos nybörjarförare på naturbruksgymnasiet. Nu ville vi studera det hos erfarna förare i produktionskörning, säger Anders Mörk, forskare på Skogforsk.

Förarnas arbetspass delades upp så att en förare fick köra med KNV i två skift, medan förarkollegan under samma dygn körde sina två skift på samma uppdrag med IBC. Därefter bytte de båda förarna kranstyrningsmetod med varandra.

Läs mer: Självkörande skogsmaskinen – ”en hydraulisk industrirobot”

Resultaten samlades och jämfördes i ett mät- och styrsystem från en etablerad skogsmaskintillverkare. Tidsbesparingen med IBC visade sig ligga på 5,2 procent vid lastning (inklusive körning), på 7,9 procent vid lossning (inklusive körning), och på 5,8 procent vid terminalarbete.

– Sedan tillkommer ju fler moment, körning och annat. Utslaget på hela arbetet blir tidsbesparingen runt fyra procent, säger Anders Mörk.

Kranspetsstyrning innebär att föraren med joysticks styr kranspetsens rörelse direkt, istället för att manövrera de enskilda krandelarna med en spakfunktion för varje krandel. En spakrörelse sköter alltså en viss rörelseriktning, genom att automatiskt påverka de krandelar som behövs för att utföra den önskade kranrörelsen.

”Kranspetsstyrning förenklar arbetet”

IBC-system har också elektronisk änddämpning av kranens alla rörelser, vilket stoppar cylinderrörelserna mjukt och förhindrar kraftiga stötar som annars kan förekomma i ändlägena.

– Men det centrala är att konstatera, att kranspetsstyrning förenklar arbetet. Det går lite lättare helt enkelt, vilket är viktigt eftersom det är ett rätt tufft jobb att köra skogsmaskin. Och de som kört med IBC vill inte gärna gå tillbaka till konventionell teknik, säger Anders Mörk.

I oktober ska Skogforsk diskutera olika teknikfrågor med skogsmaskintillverkare och andra aktörer vid en konferens i Sigtuna, som arrangeras av Skogsbrukets tekniska samverkansgrupp (TSG).

– Studierna gör oss trygga med att det här är en bra teknik, och högst troligt är det också en öppning för ytterligare automation i skogsbruket framöver, säger Anders Mörk.

Kranstyrning

I Sverige används två alternativa kranstyrningssystem: konventionell kranstyrning och kranspetsstyrning.

Vid konventionell kranstyrning reglerar föraren de olika krandelarnas rörelser var och en för sig, för att förflytta kranspetsen i önskad riktning. Kranspetsstyrning innebär att föraren anger kranspetsens rörelseriktning direkt, istället för att styra varje enskild krandel.

Konventionell kranstyrning var det enda tillgängliga systemet i Sverige fram till 2013, då maskintillverkaren John Deere introducerade kranspetsstyrning för skotare. Fyra år senare lanserade John Deere kranspetsstyrning även för skogsskördare.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt