Scanias batterichef om nya fabriken: ”Väldigt hög automationsnivå"

2020-11-17 15:19  

Scania gör som många andra fordonstillverkare: Bygger en egen fabrik för montering av batteripack. Men vilken kapacitet den får vill Tony Person, chef för batteriproduktion, inte avslöja.

tisdagen meddelade lastbilstillverkaren Scania att företaget investerar över en miljard kronor för att bygga en fabrik och ett labb för batterier. Båda anläggningarna placeras i Södertälje.

Batterifabriken blir 18 000 kvadratmeter stor. Här kommer 200 personer att jobba. De flesta hämtas från andra delar av företaget. Bygget drar igång i början av nästa år och väntas stå klart 2023. Pengarna är avsatta och upphandlingen igång. Fabriken kommer att placeras jämte chassimonteringen.

Tony Person är chef för batteriproduktion på Scania. Arbetet som nu mynnat ut i att bygga fabriken började för cirka ett och ett halvt åt sedan, säger han till Ny Teknik.

– Vi har jobbat med det här ett tag, gjort förstudier och försökt förstå vilken ambitionsnivå vi vill ha. Scanias princip har ju i princip alltid varit att ha produktionen nära sammankopplad med forskning och utveckling, säger han.

Läs mer: Därför satsar inte Volvo på egen plattform för ellastbilar

Celler från Northvolt ska användas

In i fabriken kommer battericeller från Northvolt. Scania har vid flera tillfällen investerat i batteristartupen som nu bygger en cellfabrik i Skellefteå.

Cellerna sätts ihop till moduler som i sin tur sätts ihop till pack. Packen, som bland annat även inkluderar system för batteriövervakning, transporteras därefter till chassimonteringen där de monteras i fordonen. Målet är en mycket hög automationsgrad.

– I delen där celler sätts ihop till pack blir den 100 eller nära 100 procent. Det kommer att vara en hög automationsgrad även i delen där moduler sätts ihop till pack. Men där finns några moment, bland annat montering av kablage, som är svårare att automatisera, säger han.

De batteripack som Scania hittills har behövt för sina elektriska fordon har batterimoduler från Samsung. Monteringen till pack har fram tills nyligen utförts av ägaren Volkswagen. I somras flyttades dock produktionsutrustningen till Södertälje.

– Vi har viss kapacitet redan, men låg volym. Packet vi monterar i dag är ett bra pack. Det kommer att finnas med under lång tid framåt. Avtalet med Samsung sträcker sig också en bit fram, säger Tony Person.

Läs mer: Scania och Midsummer sätter solceller på ett lastbilssläp

Batteripack i olika storlekar

Den nya fabriken kommer att producera pack i flera olika storlekar, men med celler från Northvolt.

– Det är en stor fördel att ha kunna göra detta in-house. Då kan vi lära oss mer och ha större kontroll över parametersättingen.

Flera pack kan därefter byggas ihop till ett större batterisystem, anpassat för ett specifikt fordons energibehov. En av huvudpoängerna är förstås att allt ska passa ihop med modultänket som präglar hela Scanias fordonsmontering, det vill säga att funktioner enkelt kan tillföras ett fordon beroende på vad kunden vill ha.

I september lanserade Scania sin första rena ellastbil, 25L/P. Den kommer att tillverkas i Södertälje, parallellt med de konventionella lastbilarna. Därmed blev det naturligt att placera även batterifabriken i Södertälje. Batteripack är otympliga att frakta och dessutom behäftade med tuffa restriktioner gällande hanteringen.

Läs mer: Här är teknikföretagen som satsar mest på FoU

Fler batterifabriker?

Men vad händer i framtiden? Kommer Scania att bygga ellastbilar även i andra fabriker i världen och kommer det då att behövas fler batterifabriker, mer strategiskt placerade? Tony Person har inget tydligt svar på hur det kommer att se ut framöver.

– Nu bygger vi upp denna fabrik för att stötta produktionen i Södertälje. I nästa steg följer en anpassning till marknadsvolymer. Det är inte omöjligt att vi kommer skeppa batteripack från vår fabrik, men vi kommer att behöva göra en strategisk produktöversyn längre fram. Tanken är att ha produktionen nära slutmonteringen. Det är så vi börjar den här resan, säger han.

Läs mer: Klart: Northvolt Labs i Västerås blir dubbelt så stort

Avslöjar inte kapaciteten

Han vill heller inte säga något om vilken kapacitet batterifabriken kommer att få, alltså hur många batteripack den kommer att kunna producera varje år. Presschefen Karin Hallstan, som också deltar i intervjun, flikar in:

– Över tid kommer en stor del av vårt produktsortiment att behöva elektrifieras. Men vi har inte kvantifierat det mer än så. Det jag kan säga är att fabriken i Södertälje kommer att vara en stor och viktig anläggning som under överskådlig framtid kommer att hantera Scanias behov ur global synvinkel. Södertälje kommer att vara hubben, säger hon.

I batterilabbet, som blir en fristående byggnad på 1 000 kvadratmeter, kommer arbetet inriktas på test av prestanda och livslängd av celler, moduler och pack. Labbet kommer att vara i full drift hösten 2021.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt