Provkörning: Ford Mustang Mach-E – ”Kan få fossilbilster att byta till elbil”

2021-04-17 07:00  

Kontroversiellt namn, men med konventionell strategi. Ford Mustang Mach-E är elsuven som ska etablera den amerikanska tillverkaren på elbilsmarknaden – Ny Tekniks Felix Björklund har provkört bilen.

Det går inte att säga annat än att Ford under lång tid har underpresterat när det kommer till elektrifiering. Det har varit evenemang och framtidslöften, men väldigt små steg har tagits. Men så tog de ett sjumilakliv när de hösten 2019 presenterade den nya generationens Mustang – i form av en eldriven crossover.

Visst har diskussionen varit livlig om det var helgerån att döpa en el-suv till Mustang, men till dem som fortfarande irriterar sig – släpp det. Det är som att säga att en Cayenne Turbo inte är en riktig Porsche, så sluta förneka att tiderna ändras.

Med det ur vägen, hur är då den nya elbilen Mustang Mach-E? Ny Teknik fick under ett par dagar möjligheten att ta reda på det.

Design

Mach-E är är i grunden formgiven med en ganska klassisk tanke. Det är en crossover pyntad med detaljer som kan spåras tillbaka till modellen Mustang. Den har plats för fem och tanken är att det här är en bil som ska passa familjer och deras vardagsbehov.

Exteriört har Ford blandat formspråket från Mustang och lite av sina andra bilar till något som ändå ger ett nytt och ganska iögonfallande intryck. Att man har satt Mustang-emblemet i nosen och på aktern gör även sitt till för att särskilja modellen.

Inuti bilen har Ford verkligen sneglat på Tesla när det kommer till skärmen. Det är en stor rackare man har satt i och precis som med Model 3 så justeras det mesta härifrån.

Dock har man inte velat frångå allt det mekaniska. Man har behållit volymvredet som sitter på skärmens nederkant.

En sak som också skiljer sig är att man har valt att bryta ut kritisk information som hastighet, räckvidd och färdbeskrivning till en egen liten skärm bakom ratten. På ett sätt är det en blandning av vad Tesla och VW erbjuder.

Ford Mustang Mach-E. Foto: Felix Björklund

Själva infotainmentsystemet är annars bra – men kräver att man sätter sig in i det och förstår upplägget med ”kort”. De olika korten visar då saker som media, karta, batterianvändning med mera. Dock ska jag säga att det är vanskligt att försöka sig på att ändra det här under färd – det är en stor ögonförflyttning som krävs och det är långt att sträcka sig för att nå.

Ett fantastiskt kort är färddatorn som under den väldigt tydliga rubriken ”Vart tog min energi vägen?” visar exakt hur mycket av batterikapaciteten som används till framdrift, klimatanläggningen, tillbehör samt yttermiljö. Där är det slående att min tendens att frysa kostar rejält med energi, 23 procent av batteriet använde jag för att tina ändalykt, fingrar och själ.

En smart designbeslut man har tagit på Ford är att förse instrumentbrädan med två stora högtalare från Bang & Olufsen. Det gör att man får intrycket av att det är finare material i kupén.

Men jag ska nog säga att jag är lite besviken. Det är så mycket standard-Ford kvar i bilen i form av ratten, växelvredet och en interiörkvalitet som är sisådär, med tanke på att det här är ”en ny era av Ford” och att bilen jag sitter i är behäftad med en prislapp på 776 000 kronor.

Läs mer: Provkörning: Långresa med elbilen Volvo XC40 P8 Recharge

Det hela summeras rätt bra när jag plockar upp en passagerare som säger: ”Den såg frän ut på utsidan – men här inne känns det rätt B.”

Men smaken är som baken. Vid ett laddstopp märker jag att en parkeringsvakt kommer fram, går bort, smyger tillbaka och försvinner igen.

Ford Mustang Mach-E. Foto: Felix Björklund

När han återigen kommer förbi frågar jag honom vad han tycker om bilen. Han skiner upp och vill gärna komma fram och kolla. ”Wow, vad läcker – det här är premium”, är omdömet. På frågan vad han själv kör för bil svarar parkeringsvakten, ”BMW I3, men den är ju inte alls så fin som det här”.

Delsummering här får nog bli att de detaljer jag tittar på – går andra förbi.

Utrymmesmässigt är det bra med plats i el-Mustangen. Du ska vara bra lång eller bred för att det ska vara trångt. Och trots den kupétaklinje som bilen har är det bra utrymme för huvudet även i baksätet. På tal om det, det plana golvet gör att även mittplatsen är användbar.

När man tittar på specifikationerna kan man dock bli lite förundrad. En så pass stor bil … men lastutrymme som en Golf.

Ford Mustang Mach-E, bagage. Foto: Felix Björklund

Antalet litrar man officiellt får in är inte imponerande. Dock är det ett rejält brett och lättåtkomligt utrymme, med liten lasttröskel och riktigt bra öppning. Därtill har man ett falskt lastgolv varunder man kan peta i laddsladdar. Om man i stället vill använda frunken för detta kan man sänka lastgolvet och vinna tillbaka utrymme.

En sak som också saknas är genomlastningslucka, vilket är synd och innebär att man måste fälla någon av sätena (60/40) om man ska få med sig laggen.

Tekniken

Det kanske är svårt att tro men Mach-E delar plattform med Ford Focus. I varje fall är grunden densamma (plattformen C2), men tillverkaren säger att den är väldigt modifierad och i stället går under namnet GP1. Denna är precis som så många andra ”modulär” och tillåter flera olika konfigurationer av drivlinor, men initialt erbjuds två batteristorlekar samt motorer på antingen bakaxeln eller både fram- och bak.

I bilen som vi testar handlar det om stora batteriet och dubbla motorer. Det innebär att det finns 99 kWh samt 285 kW/351 hästkrafter. Detta ger bilen en maximal räckvidd på 540 kilometer om man kan hålla den officiella förbrukningen på 18,7 kWh/10 mil. Är man mer intresserad av att utforska vad Mustangen i namnet kan innebära, så klarar bilen av accelerationen 0-100 km/h på 5,1 sekunder.

När batteriet behöver laddas går det att göra med snabbladdare i upp till 150 kW eller via laddbox till maximalt 11 kW. Självklart kan man ladda via vanligt schukouttag, men i bilen går det inte att ställa ner ampere-uttaget (vilket går på de flesta andra elbilar) – och det innebär att man måste ha anläggning/uttag som klarar av att hantera detta.

Ford Mustang Mach-E. Foto: Felix Björklund

Ett annat litet aber när det kommer till laddning rör snabbladdningen och då Fords ställning i Sverige. I fjol övergav tillverkaren oss här och Hedin bil tog över som generalagent. Det här innebär att tillgången till Ionity (som Ford är delägare i) inte kommer per automatik. Erik Lindhamn, presschef på Ford Sverige, säger dock att det kommer att finns ett avtal till dess att kunder börjar få sina Mach-E – dock är det inte klart exakt vad det kommer att innebära.

Tittar vi vidare på teknik har Mustang Mach-E alla de säkerhets- och assistanssystem man kan förvänta sig av en modern bil. Och det innebär även en röstassistent. Med kommer Amazon Alexa, vilken i och för sig inte är dålig. Dock reagerar den på alldeles för mycket. Ett körpass med P1 i radion innebär att man får programmen avbrutna hela tiden då assistenten väcks och frågar vad jag vill – detta då den tror att så fort någon på radion säger ”får du/det/dem” tror systemet att det sägs ”Ford”. Vilket är irriterande.

På vägen

Jag ska inte sticka under stol med att jag hade högt ställda förväntningar. Inte så mycket av att Ford petat in Mustang i namnet – utan snarare att jag väntat så länge på att Ford ska få arslet ur vagnen och faktiskt börja leverera på sina elektrifieringslöften.

Under inledningen av det här årtusendet och även på 10-talet så stack Ford ut med att de gjorde vanliga bilar körglada. Fiestan och Focusen var kungar i respektive standardklass. Så hur är då Mustang Mach-E?

Läs mer: Provkörning: Audi E-tron GT – ”Finns effekt så det räcker och blir över”

När jag rullar ut från Akalla efter att ha hämtat bilen blir jag initialt lite chockad… otroligt vad ”jänkemässig” den är. Visst, det här är inte en sportbil, men vi pratar om mer gung än jag trodde. Ok, en del av ”vadden” är att bilen rullar på högprofildäck, men den är förvånansvärt mjuk – särskilt om man jämför med exempelvis Tesla Model 3 eller Polestar 2.

Men till skillnad från ovan nämnda så är ljudisoleringen bättre och i motorvägshastighet är det endast lite vindtjut som tränger in.

För dem som vill utforska körlägena är de tre till antalet. Men i stället för att benämnas enligt någon konventionell metod med eko, komfort, sport eller något liknande – har Ford valt ”whisper”, ”active” och ”untamed”.

Den förstnämnda ska ge mjuk, följsam och tyst körning. Active ska ge ”balanserad körning, rolig och engagerande”. Sist av de tre är untamed som beskrivs med orden ”spännande körning, där fordonet och vägen förenas”. Det sistnämnda kommer även med tillvalet att man kan få höra ett syntetiskt motorljud – och slår man på det får man en serenad som blandar ett 80-talssound med någon form av imaginär V-motor.

På några slingriga vägar söder om Stockholm tar jag ett djupt andetag, slår i ”untamed-läget” och ger mig hän. Ford har sett till att ge Mustang-namnet lite rättvisa. För när man i skarpare svängar trycker på gasen kan man fälla ut rumpan lite, alltså att drivlinan ser till att dirigera mer kraft på bakaxeln. Och denna lilla sak är glädjebringande och en stor skillnad mot exempelvis ID.4 som tvärstryper alla sådana tendenser. Forden framstår som mer lekvillig helt enkelt

Ford Mustang Mach-E. Foto: Felix Björklund

Men även om det här är trevligt så är inte detta bilen för yster körning. Hade jag fått önska något skulle det vara att chassit var tightare och att dämpning gick att justera. I nuvarande tappning blir det väldigt gungigt när mycket vikt förflyttas och riktningsförändras. Det här känns av hela tiden och är i vägen för att man ska våga ta ut svängarna rejält.

Styrningen är annars bra när det går undan, men inte helt konsekvent vilket även det gör att man inte vågar stå på fullt ut. Hur då, jo den har en märkbar dödzon i mitten, och när man börjar svänga blir responsen (när den kommer) ganska aggressiv. Det är samma tema när man bromsar in ekipaget. Mach-e är precis som många andra el-suvar en tung bil, vilket märks och bidrar till att man håller sig på mattan.

På ett sätt är jag kanske lite tuff, varför hårdköra en version som inte är tänkt för ändamålet? Kanske kommer det av att man från tillverkarens håll så gärna vill prata om Mustang-arvet…

Ford har å andra sidan redan avslöjat att en GT-modell kommer inom kort. Då får du lågprofildäck, adaptivt chassi och troligtvis en helt annan styr- och bromskänsla. Räkna med att den är bättre stöpt för att kunna axla manteln som den nya generationens ”pony car”.

Efter att ha återkommit till civiliserade sinnen och vägar så kör jag på och byter mellan körlägena. Det som ska ändras är gasrespons och rattkänsla – men jag kan inte tycka att det är inte särskilt märkbar skillnad mellan dem, och oavsett vilket man väljer så anser jag att chassit är det jag främst skulle vilja ändra. Varför? Jo, dämpningen är lite för hård men fjädringen mjuk. Så potthål, vägskarvar med mera känns av rätt bra, samtidigt som den ”rullar” för mycket över större ojämnheter.

Foto: Felix Björklund

På väg att lämna tillbaka bilen börjar den varna för att batteriet håller på att ta slut. Detta redan vid 30 procent. Förvisso vänligt så att man inte ska missa att ladda – men samtidigt så ger det mig direkt räckviddsångest. Lite som när någon säger att man inte ska tänka på att man fått en ägg-fläck på slipsen – och det blir det enda man kan tänka på resten av konferensen.

Summerat

Det jag kan säga är att Ford tänkt till med sin Mustang Mach-E. Det här är inte bilen som ska övertyga Teslaägare att byta – utan en bil som verkligen ska få fossilbilster att våga ta steget.

Mustang-namnet ska sälja elbilar för Ford. Så pass mycket att tillverkaren har lagt stor energi på att tvätta bort de flesta av sina vanliga märken och emblem. En liten logga uppe uppe i mitten av vindrutan är den enda som gör att du får reda på att det är en Ford (samt starten på skärmen) Men vad innebär det för kommande elbilar? Och vad innebär det för alla européer som inte har någon större anknytning till Mustang?

Som bil är den dock enkel att ta till sig och att leva med. Den är rymlig och med sitt stora batteri är Mach-E tillräckligt med bil för att täcka de flestas behov. Du kommer enkelt lösa vardagen, och när det blir tid för det även semesterresor.

Visst finns det skavanker och brister som i mitt fall gör att det riktiga ”wow:et” uteblir. Men på det stora hela så får du en riktigt bra elbil.

Dock kan jag tycka att nuvarande toppmodell hamnar lite mellan stolarna. Den har inte kvaliteterna för att hävda sig i skaran bilar runt 800 000 kr – och den är på tok för dyr för att konkurrera med alternativ som VW ID.4, Skoda Enyaq Kia EV-6 och Hyundai Ioniq 5. Nej, då ska man antingen välja en enklare modell – eller vänta till GT-bilen.

Fakta Ford Mustang Mach E AWD Long Range

Pris: Från 734 900 kr

Ca pris testbilen: 776 900 kr

Förmånsvärde: från 4 222 kr/mån

Årsskatt: 360 kr

Drivlina: 2 elmaskiner, en på vardera axel

Maxeffekt: 258 kW/351 hästkrafter

Vridmoment: 580 Nm

Acceleration 0-100 km/h 5,1 sekunder

Maxhastighet: 180 km/h

Batterikapacitet: 99 kWh

Kapacitet snabbladdning: 150 kW

Kapacitet ombordladdare: 11 kW

Räckvidd på el: 540 km

Officiell förbrukning: 1,87 kWh/mil

Förbrukning under test:

Bagageutrymme: 402 liter/1 420 liter med fällda säten

Frunk: 81 liter

Max dragvikt: 750 kg

Felix Björklund

Mer om: Ford Provkörning

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt