Premium

Pionjärprojektet i Öresund uppgraderat – med världens största färjebatteri

Elkonverteringen av färjan Tycho Brahe, som kör mellan Helsingborg och Helsingör, kantades till en början av problem. Nu har batteriet bytts ut mot ett nytt och större – och många lärdomar har dragits. 

Publicerad Uppdaterad

Det är en vacker och stilla höstdag på ett glittrande Öresund. Tycho Brahe, en av rederiet Forseas fem färjor som trafikerar sträckan mellan Helsingborg och Helsingör, är på väg att kasta loss. 

En robotarm i ett litet hus på kaj börjar röra på sig. Den greppar tag i kontakten som ansluter två rejäla elkablar till färjan och kopplar loss den. Kontakten förs in i robotens lilla hus i väntan på nästa laddinjektion. Fram tills nyss överförde kontakten el till färjans batteri med en svindlade effekt, 10 MW. Det är mer än hela Helsingör med sina cirka 50 000 invånare använder. Tack vare den respektingivande spänningen om 10 000 volt så blir kabeldimensionerna hanterbara. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här