Nu tillåts elbilar ladda direkt i lyktstolpen

2022-08-08 06:00  

I Askersund kan elbilsägare ladda sina bilar direkt i lyktstolparna. Nu har fler kommuner blivit inspirerade att göra samma sak – och en genomförd lagändring gör detta möjligt.

Semester i kombination med ett kraftigt ökande antal laddbara fordon har skapat laddkaos på flera platser. I Smögen har en entreprenör exempelvis tagit närmare 1 000 kronor för en enda uppladdning.

Strömstad är en annan kommun med stora mängder sommarturister och där har kommunen beslutat att tillåta laddning av elbilar direkt i lyktstolparna. En lagändring som genomfördes i vintras har gjort detta möjligt.

Lagändringen går ut på att laddnät får byggas och användas utan så kallad nätkoncession, om syftet är att i huvudsak tillgodose elbehovet hos fordon. Enkelt förklarat: Nu är det fritt fram för kommunerna att sätta upp laddboxar på lyktstolparna.

Askersund fick dispens – har testat sedan 2017

I Askersund norr om Vättern finns det redan en sådan lösning på plats. Kommunen presenterade planerna 2014 och initierade sedan 2017 ett test tillsammans med Vattenfall, Binar Elektronik och Sustainable Innovation, med hjälp av finansiering från Energimyndigheten.

Läs mer: Lösningen för elbilister: Hyr ut privata laddboxar via app 

Testet fick ett undantag från lagen och gick ut på att montera upp ett antal laddboxar direkt på lyktstolparna – något som föll väl ut. Det berättar projektledaren Jan Sandqvist för Ny Teknik.

– Ja, vi körde först ett pilottest med ett tiotal boxar i ett år, och det gick så bra att boxarna planenligt fick sitta kvar. Nu har laddboxarna varit igång i närmare fem år, och de fungerar lika bra som vilka andra laddpunkter som helst, säger Jan Sandqvist, som till vardags arbetar för Vattenfall.

Detta är inte tänkt att ersätta övrig laddinfrastruktur, utan är ett komplement. Därför är det ofta bättre med tre laddplatser med 3,7 kW än en med 11 kW.

Han berättar att ett 15-tal kommuner har hört av sig för att ta del av erfarenheter och lärdomar från projektet i Askersund.

– Intresset är stort, särskilt bland de kommuner som håller på att utarbeta nya planer för laddinfrastruktur. Jag ska bland annat ha möten med Helsingborg och Landskrona direkt efter sommaren, säger han.

Går att ladda som mest med 11 kW

Askersunds stolpar är enfasladdare på 3,7 kW, vilket är en förhållandevis låg effekt jämfört med dagens snabbladdare. Men i gynnsamma situationer går det att använda alla tre faser och därmed få en effekt på 11 kW.

– Men detta är inte tänkt att ersätta övrig laddinfrastruktur, utan är ett komplement. Därför är det ofta bättre med tre laddplatser med 3,7 kW än en med 11 kW. Lämpliga ställen kan exempelvis vara pendelparkeringar, eller platser där många bor i flerbostadshus men inte har någon egen parkeringsplats utan parkerar på gatan, säger Jan Sandqvist.

Askersund och Strömstad är inte ensamma om idén med laddstolpar i gatlyktor. Londonstadsdelen Wandsworth och i Visby på Gotland är andra platser där det har det gjorts tester.

Vilka är de främsta lärdomarna som ni har dragit i Askersund?

– Man måste förstås hitta lämpliga platser för att bilar ska kunna parkera nära lyktstolparna, men det är också viktigt att sätta upp laddboxarna där det ur elnätsperspektiv finns tillräcklig kapacitet. Man ska till exempel inte sätta upp en box längst bort i slingan, utan den bör sitta så nära elcentralen som möjligt, säger han.

Läs mer: Elbilen som drivs av solen får fyra navmotorer från Elaphe

En förutsättning är att belysningsnätet måste vara spänningssatt dygnet runt.

– I vanliga fall är nätet spänningslöst på dagen, men det funkar ju inte här och för det så behöver man en annan typ av styrsystem som gör att det går att styra varje stolpe. En bonus med ett sådant styrsystem är att det även ger bättre koll på alla enskilda lyktstolpar, exempelvis om de blir påkörda, säger Jan Sandqvist.

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt