Nu släpps Ikeas modulära högtalare Frekvens

2020-01-24 12:24  

Ett modulärt högtalarsystem som kombinerar ljud med ljuseffekter. Här är frukten av Ikeas samarbete med den hajpade svenska teknik-startupen Teenage Engineering.

Möbeljätten Ikea tar ut svängarna rejält med den nya smarta bluetooth-högtalaren Frekvens. Egentligen är det mer rätt att säga att Frekvens är något av ett slags modulärt ljud- och ljussystem, bestående av ett gäng olika komponenter i form av högtalardelar, led-lampor och accessoarer (för ljus).

Nya högtalaren Frekvens sticker ut

Den lekfulla designen, med klara grundfärger som rött och gult, gör att Frekvens sticker ut rejält. Formspråket för snarare tankarna till produkter som den omtalade minisynthen OP-1, utvecklad av 33-listebolaget Teenage Engineering.

Vilket i och för inte är så konstigt, med tanke på att Ikea och det unga teknikbolaget har haft ett samarbete sedan två år tillbaka. Målet för projektet sägs vara att skapa enkla lösningar som tillåter "spontana fester".

Läs mer: Här är Ikeas nya satsning – ett grönt varuhus utan parkering

Från början var det sagt att Frekvens skulle nå marknaden i februari 2019, men projektet försenades av okänd anledning. När väl produkten nu är färdig har Frekvens-sortimentet växt till att även omfatta minimalistiska stolar, inte så minimalistiska koppar i sten och en silvrig regnjacka, till exempel.

Tre olika högtalardelar

Men huvudfokus ligger på ljud och ljus. I Frekvens-familjen finns tre olika högtalare: en större med subwoofer, en något mindre med batteritid på tio timmar, samt en portabel högtalare som till exempel kan fästas på ditt skärp med ett spänne. Alla högtalare är utrustade med stöd för bluetooth för att anslutas till en telefon, surfplatta eller dator.

De två större Frekvens-högtalarna kan kombineras med led-lampor i olika utföranden. Det rör sig bland annat om en kvadratisk modul utrustad 16 x 16 rader av små ledlampor. På modulen kan lamporna tändas i sekvenser för att bilda motiv i form av linjer, pilar eller staplar. Motiven visas sedan i takt med musiken.

Läs mer: Microsofts nya Edge-webbläsare är slående lik Google Chrome

Ikea säljer även accessoarer i form av skärmar. Dessa kan placeras på led-modulen för att ge större kontroll över hur ljuset riktas, exempelvis.

– Högtalare är, och ska vara, möbler i sin egen rätt. Ljud är inte något som ska gömmas eller döljas i hemmet. När du börjar bygga ett modulärt system med olika frontdelar och accessoarer, öppnar det för ett mer lekfullt sätt att förhålla sig till ljud, säger Jesper Kuouthoofd, vd på Teenage Engineering, i en intervju med The Verge.

Viktig framtidssatsning för Ikea

Utvecklingen av Frekvens är det andra uppmärksammade samarbetet inom ljud som möbeljätten lanserat på kort tid. Under 2019 kom wifi-högtalaren Symfonisk, byggd tillsammans med Sonos.

Bägge kollaborationerna går i linje med Ikeas strategi att satsa stort på just högtalare.

Frekvens släpps i februari

I Frekvens-familjen finns 28 produkter. Av dessa är 10 kopplade till ljud och ljus.

Priserna för högtalarna varierar. Den stora, med inbyggd subwoofer kostar 1 495svenska kronor. Den mellanstora högtalaren kostar 699 kronor.

Säljstart är 7 februari, men enbart i begränsad upplaga. Frekvenshögtalaren kommer att finnas i många fysiska Ikea-varuhus i Sverige, med undantag för Linköping, Örebro, Gävle och Haparanda. Ingen försäljning av varan sker på nätet.

Teenage Engineering

Svensk teknikstartup som bland annat utvecklar synthar och högtalare.

Startat: 2005

Omsättning: 62 miljoner kronor (2016)

Anställda: 25 (2016)

År på Ny Tekniks 33-listan: 2013 och 2014

Grundare: Jesper Kuouthoofd, David Eriksson, Jens Rudberg och David Möllerstedt.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt