Nikolas superbatteri skakar om branschen

2019-11-20 13:42  

Den amerikanska lastbilstillverkaren Nikola säger sig ha utvecklat ett rekordbatteri. Nyheten rörde om i fordonsbranschen. Men många frågor är obesvarade.

Nikola presenterade sin nyhet under tisdagskvällen. Bolaget påstår sig ha nått en energitäthet om upp till 500 wattimmar per kilo, vilket är betydligt bättre än dagens litiumjonbatterier.

Batteriet ska också vara lättare och billigare än litiumjonbatterier av i dag. Enligt bolaget kan batteriet öka räckvidden på elbilar till över 90 mil med liten eller ingen ökning av batteriets storlek och vikt.

Nikola uppger att batteriet har cyklats över 2 000 gånger med ”acceptabelt” resultat.

Nyheten fick svenska bränslecellstillverkaren Powercell och elektrolysörproducenten Nel att rasa på börsen, rapporterar Dagens industri.

Oklart vilken cellkemi som används

Sannolikt berodde reaktionerna på en tolkning att Nikola med sitt nya batteri skulle överge sina planer på bränslecellslastbilar som drivs av vätgas. Det dementeras dock av Trevor Milton, vd på Nikola, på Twitter.

Lastbilstillverkaren har tidigare främst satsat på vätgas och bränsleceller för sina fordon men meddelade i början av året att två av företagets modeller även ska erbjudas i helelektriska varianter.

Läs mer: Så lågt fotavtryck ska Northvolts batteri ge upphov till

När det gäller det nya batteriet är mycket fortfarande oklart. Bolaget har inte ens meddelat vilken kemi som används i prototypen. Det verkar dock inte röra sig om ett litiumjonbatteri.

– Vi använder helt andra kemikalier, med en litiumkomponent. Det är svårt att förklara vad det är utan att avslöja det hemliga receptet, säger Trevor Milton enligt Bytbil.

Lovar att visa batteriet i höst

På Twitter uppger Nikola att batteriet innehåller litium men inte kobolt eller grafit.

Det är också oklart varifrån den nya batteritekniken kommer.

– Vi hämtade den från en professor som jobbat med den i över ett årtionde, säger Trevor Milton enligt Mestmotor.

Läs mer: Industrijätte storinvesterar i vätgaspionjären Nikola

Nikola avser att köpa ett bolag, okänt vilket, med batterikompetens för att få hjälp att ta prototypen till förproduktion.

Hösten 2020 ska Nikola hålla sitt evenemang Nikola World. Då lovar bolaget att visa upp- och urladdning av det nya batteriet.

Professor: "Jag hoppas att det är sant"

Daniel Brandell, professor i materialkemi vid Uppsala universitet, tycker att informationen från Nikola är knapphändig. Han saknar uppgifter om vilken cellkemi det rör sig om, hur stor effekt batteriet kan leverera och hur snabbt det kan laddas upp och ur.

– Jag hoppas att det som står i pressreleasen är sant, så att vi kan få ett språng i teknikutvecklingen, och att batteriet som lanseras också uppfyller många av de andra prestandakrav som finns för batterier - även förmågan att leverera effekt, säger han till Ny Teknik.

Samtidigt är han luttrad av tidigare utspel:

– Det vore inte första gången en pressrelase inom batteriområdet har stora problem med att leva upp till sina löften.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt