I Sverige har vi vårt gamla talesätt, ”villa, vovve, Volvo” – och det har med väldigt få undantag varit en spegling av bilförsäljningen. Volvo dominerar på hemmamarknaden och genom åren har kombibilar från den Göteborgsbaserade tillverkaren legat i topp av försäljningen.
Men hur kommer det att se ut framöver? I december fick Volvo se sig slagna av VW, men inte bara det – den nya regenten i försäljningen var ID.3, alltså bilen som den tyska tillverkaren beskriver som den första äkta folk-elbilen.
Totalt sett registrerades det 2 564 ID.3 under december – vilket trumfade Volvos bästsäljare S/V60 med mer än 700 exemplar.
Att Volkswagen tar tronen i försäljningsstatistiken en enstaka månad har hänt vid några tillfällen tidigare, men när året summeras så har Volvo fortsatt regerat som största märke. Så blev det även 2020.
Mest privatpersoner som köper
En intressant sak som ID.3 dock kommer med är att mer än hälften av köparna är privatpersoner – det går stick i stäv med den allmänna trenden att det framförallt är juridiska personer som köper laddbart.
Att den tyska nyheten har blivit så framgångsrik kan tillskrivas en slags ketchupeffekt. Sedan de började ta in ordrar har Volkswagen hela tiden sagt att bilarna skulle levereras samtidigt – troligtvis för att få ett utfall liknande det vi har fått här i Sverige.
Men på grund av förseningar så blev det riktigt bråda dagar mot slutet av året. VW hade kniven på strupen, för varje registrerad elbil ger ett minskat genomsnittsutsläpp, vilket innebär att EU-böterna kan kapas.
Så möter Volvo konkurrensen
Så vad har Volvo på gång för att möta konkurrensen? I den nuvarande modellpaletten finns massvis med laddhybrider, men ännu är det ont om elbilar. Dock har de bjudit in till digitalt evenemang den 2 mars då de ska ”presentera fler detaljer kring företagets elektriska framtid”. Där ska de även visa nästa elbil.
På lite längre sikt kommer även den nya plattformsarkitekturen SPA2 som ska kunna husera rena elbilar, och där Volvos egna elmaskiner kommer att vara en viktigt komponent.
Tittar vi på marknaden som sådan så är trenden väldigt tydlig. Laddbara bilar är det mest attraktiva, och faktum är att det såldes fler rena elbilar (7 047) än både bensin (6 996) och diesel (6 229) under fjolåret. Störst andel i nyregistreringen var det dock av laddhybrider (10 286).
Under december var nästan hälften av alla nyregistrerade bilar laddbara (elbilar/laddhybrider) och sett till helåret 2020 slutade siffran på 32 procent. Och den andelen har gjort stort avtryck när det kommer till genomsnittligt koldioxidutsläpp för nyregistrerade bilar. 2019 var genomsnittligt utsläpp av koldioxid på 120 gram per km. 2020 har den siffran rasat till 93,7 g/km.
Den nya försäljningsordningen innebär att man får ställa sig ett par frågor. Om ID.3:an är så populär, hur blir det med den mer familjevänliga ID.4 som lanseras nu, eller för den delen övriga koncernsyskon (Skoda Enyaq, Cupra El-born, Audi Q4 E-tron)? Det är svårt att sia om, inte minst med tanke på att förmånsbilsreglerna ska ändras.
Men det vore inte osannolikt om det är viss stress på Hisingen. Volvochefen Håkan Samuelsson har tidigare uttryckligen sagt att det är otroligt viktigt att vara störst på hemmamarknaden.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.