Köpte danska elcykeln från Mate Bike – trodde han blivit blåst

2018-10-12 10:37  

Mattias Goldmann lockades av en crowdfundingkampanj för en dansk elcykel. Men efter att ha betalat 13000 kronor möttes han av tystnad och svåra förseningar.

(Artikeln är uppdaterad)

Sajter för gräsrotsfinansiering kan vara lockande. Många påhittiga entreprenörer lovar stort på crowdfundingplattformar som Kickstarter och Indiegogo. Men när insamlingen är klar kan de som sponsrat ett projekt mötas av tystnad, svåra förseningar och – i vissa fall – uteblivna produkter.

Den 25 september publicerade Ny Teknik en artikel med rubriken ”Danska elcykeln från Mate Bike kostar under 10 000 kronor”. Texten handlade om Mate Bikes andra insamlingskampanj på Indiegogo.

En som läste artikeln var Mattias Goldmann, vd på Fores. Mattias Goldmann hade sponsrat Mate Bike under den första kampanjen 2017, och skrev nu ned sina erfarenheter av sitt crowdfundingköp.

”Självklart halade jag fram kreditkortet, det är inte ofta man får vara med och skapa historia och samtidigt bli en av de allra första ägarna till en så spännande ny produkt”, skriver Mattias Goldmann i ett brev till Ny Teknik om varför han lockades av kampanjen förra året.

Elcykeln blev försenad – blev ingen present

Elcykeln var tänkt som en present åt hans fru, men hennes födelsedag kom och gick utan att Mate Bike levererat någon produkt.

I sitt brev redogör Mattias Goldmann för problemen och våndorna som kan uppstå när man sponsrar ett projekt via en sajt för gräsrotsfinansiering. Vi har fått tillstånd att publicera hans text i sin helhet.

Brevet har också skickats till Mate Bike för att ge dem en chans att bemöta Mattias Goldmanns beskrivning av händelserna. Företaget fick flera dagar på sig att svara utan att återkomma.

Men efter publiceringen av den här artikeln på fredagen hörde Mate Bikes pr-avdelning av sig och ville kommentera. Läs företagets skriftliga svar längst ned i artikeln.

Det kan vara värt att veta att Allmänna reklamationsnämnden anser att lagen om distansavtal går att tillämpa vid sponsring av crowdfundingprojekt. Det betyder att ”konsumenten har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) inom 14 dagar från den dag då konsumenten tar emot varan”.

Här följer nu Mattias Goldmanns brev till Ny Teknik:

”Reklamfilmen var oemotståndlig. Glada ungdomar rullar fram i dansk miljö på eldrivna vikcyklar. Inget liknande finns på marknaden, sades det, och det tog tusentals timmar att få varenda detalj rätt. Det fanns bara ett problem.

Förutom de få cyklarna i filmen, i olika attraktiva färger, så fanns inte cykeln på riktigt. Men för den som ville vara med att skapa historia, kunde man genom Indiegogo, en av de stora crowdfundingsajterna, beställa en. Om tillräckligt många gjorde det, skulle cykeln kunna byggas.

Självklart halade jag fram kreditkortet, det är inte ofta man får vara med och skapa historia och samtidigt bli en av de allra första ägarna till en så spännande ny produkt. Dessutom utlovade Mate Bike, som bolaget bakom den danska elcykeln heter, leverans ett par månader senare – i god tid före min frus födelsedag i oktober 2017. Som om inte det var nog, så skulle jag också få cykeln till specialpris. Ett pris bara för oss som med våra pengar möjliggjorde att cykeln skulle bli verklighet.

Läs mer: Danska elcykeln från Mate Bike kostar under 10 000 kronor

Någon större risk upplevde jag inte att jag tog. Blev det ingen cykel skulle jag på min höjd bli av med depositionen. Och eftersom de Mate Bike-cyklar som skulle säljas efter att insamlingskampanjen avslutats skulle bli dyrare var det inte omöjligt att jag, Tesla-style, skulle kunna sälja den vidare till högre pris än vad jag betalat. Om min fru nu inte gillade den. Jag trodde att mitt största bekymmer skulle handla om hur jag skulle kunna gömma en hel cykel, om än vikbar, under så lång tid som från leveransen fram till födelsedagsfirandet.

I maj 2017 beställde jag cykeln från Mate och betalade in de 799 dollar som Mate annonserades för. Ja, och så 200 dollar till i frakt som inte riktigt ingick i annonsen, men som ju fick ses som rimligt. Visserligen är det en dansk cykel, men den är tillverkad i Kina. Att jag erbjöd mig att hämta upp den i Köpenhamn hjälptes inte.

I juni skrev de att de räknade med att skicka cykeln i juli. ”Mer detaljerad information kommer snart!” För att ha hängslen och livrem ville jag kolla upp min beställning, men möttes då av det här beskedet: ”du har inte placerat någon order”. Då infann sig för första gången en känsla av att jag kanske bara blivit blåst, förstärkt av de många frustrerade inlägg jag hittade från andra köpare som kände sig lurade. Men tre dagar senare svarade Josefine på Mate att det tar ett tag innan man som kund är registrerad, och att det huvudsakligen beror på Indiegogos rutiner. Därmed var jag nöjd kund igen.

Ingen leverans i sikte

I juli meddelade de att över 2000 Mate-cyklar hade levererats, med ett ”YAY!!” som jag med viss tvekan kunde dela efter som min Mate rimligen skulle vara näst på tur.

I augusti kom en räkning för cykeln. ”Vänta nu”, tänkte jag, ”den har jag ju betalt?” Nja, 6 procent i tull och 25 procent moms på hela beloppet väntade Mate fortfarande på. Det blev 328 dollar och 68 cent till. Samtidigt sjönk kronan kraftigt, så kring 13 000 kronor var cykeln vid det laget uppe i. Fortfarande ett helt rimligt pris, men första känslan av fynd var inte lika stark längre.

I oktober, när min frus födelsedag närmade sig, hörde jag av mig till Mate Bike. Då visade det sig ha varit mitt fel att cykeln inte kunnat tillverkas, eftersom jag inte valt vilken färg den skulle ha. Så min fru fick kryptiskt välja om hennes present – som hon inte visste vad det var – skulle vara röd, grön, vit eller svart. Hennes födelsedag kom och gick utan att någon cykel levererats. Men kort därefter svarade Mate mig att i första veckan av november skulle min cykel skeppas.

Läs mer: Teknikskifte för heta svenska elcyklarna

Sedan följde en rad olika mejl med uppdateringar från Mate angående den avancerade ”modul” som gör Mate ”så speciell”. Där fanns gps, spårning, ruttplanering, stöldskydd och en rad andra funktioner. Men de hade svårt att få den att fungera ordentligt. Efter att ett par gånger ha meddelat att problemen var lösta, skrev de den 17 december tvärtom att det inte skulle bli någon modul.

 I en av uppdateringarna beklagade de att många länder reglerat batterianvändningen: ”sedan batterilagarna reglerats i många länder under 2017 har det blivit allt svårare att skeppa litiumjonbatterier i vår storlek”.

Den 21 december mejlade Mate att ”vi är medvetna om att det måste ha varit frustrerande att vänta utan någon information”. Nu berättade de att cyklarna för Europa lämnat fabriken. Ja, och så önskade de god jul också. Men någon Mate under granen blev det inte.

Frustrationen tilltog bland andra som inte fått sin Mate. Men alternativet att kliva av kändes inte så lockande; visserligen hade Mate Bike ibland skrivit att den som vill kan få pengarna tillbaka. Men chattforumen var fulla med ilskna inlägg från folk som inte fått sina pengar trots att de avanmält sig. Samma story går igen: först ett par löften från Mate om att cyklarna snart ska komma, sedan radiotystnad.

Cykeln imponerade inte

Alla hade inte blivit utan. Vid det laget, i början av 2018, hade några av de som skänkt pengar fått sin cykel. Men det kändes som en klen tröst. Den var visserligen inte fejk, men cykeln tycktes inte imponera. Folk uppgav att saker börjat rosta direkt, hjul var sneda, ekrar ramlade av och det verkade vara oerhört lätt att få punktering. Man undrade lite vad de tusentals timmarna på konceptutveckling gått åt till. De som danska grundarna Julie och Christian berättat om i reklamfilmen (alltid bara med förnamn, alltid i den ordningen, som titeln på en dansk feelgood-serie).

Tvivlen förstärktes av ett inslag i dansk tv, som visserligen hyllade Danmarks förmodligen mest framgångsrika crowdfunding genom tiderna, men som också hittade en misstänkt lik elcykel på Lidl, till en klart lägre prislapp. När Julie och Christian pekade på skillnaderna talade de vagt om helhetskoncept, logotypen och färgvalen (i ärlighetens namn var reportaget elakt, skillnaderna är större än så).

Den som väntar på något gott..

Den 20 februari 2018 skrev Mate i en uppdatering att ”vi har inte varit bra på att kommunicera tidigare”. Det var svårt att bli riktigt glad över den insikten, särskilt som jag inte fick någon ny information om när cykeln skulle komma.

Men till slut kom den, en vacker vårdag i mars, i ett fint paket. I en tidigare uppdatering hade Mate berättat om en instruktionsvideo som finns på Youtube och som mycket enkelt visar hur cykeln ska monteras, men den har jag vid det laget glömt. Det gjorde inget, på fem minuter och utan specialverktyg var Mate monterad.

Det var hjulen som skulle på, pedalerna som skulle monteras monteras och lite annat smått och gott. Överraskande nog andades allt kvalitet, utom en liten fläck där färgen var avskalad. Efter alla turer var det förstås extra glädjande att cykeln fungerar finfint!”

Mate Bike svarar på kritiken

Efter att Ny Teknik publicerade artikeln om cykelköpet hörde danska Mate Bike av sig. I en skriftlig kommentar beskriver grundaren Julie Kronstrøm Carton hur kampanjen växte i storlek i en takt som de inte var förberedda på.

Det var en liten startup, som såg framför sig att några hundra cyklar skulle beställas. I stället blev det flera tusen beställningar, från mer än 50 länder, skriver hon.

Ny Teknik publicerar svaret, vilket är på engelska:

”Back in 2016 and 2017 we were challenged on our communication, just as many of our backers unfortunately experienced delays on delivery. When we launched the initial crowdfunding campaign back in 2016, Mate Bike was a tiny startup anticipating just a few hundred orders on the Mate. All of a sudden, we had several thousand orders placed from backers in more than 50 countries, which our small startup back then was not geared for.

Since then, we have put a lot of effort into optimizing logistics and scaling both production and customer support, so we don’t make the same mistakes again. Today, we have successfully delivered more than 8 000 Mates to more than 50 countries. 

We sincerely apologize for the inconvenience, that Mattias and other backers have experienced, but we are pleased to hear that Mattias is happy with his Mate.”

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt