Koenigsegg tillverkar vinge av kolfiber – till Teslamodeller

2022-01-19 13:05  

Den svenska sportbilstillverkarens faiblesse för kolfiber är omvittnad. Nu kan även Teslaägare ta del av Koenigseggs hantverk.

För den som har pengar över efter att ha köpt sin bil finns gott om prylar att lägga slantarna på. Eftermarknaden för produkter som ska höja bilens visuella intryck – och eventuellt bidra med någon form av prestandaförbättring – är omfattande.

Elbilsmarknaden är förstås inget undantag – om än ännu i sin linda. Amerikanska Unplugged Performance, grundat 2013, är helt fokuserat på att utveckla styling- och prestandauppgraderingar för Teslamodeller.

Koenigsegg Advanced Manufacturing

Företaget har nu tagit fram ett antal kolfiberdetaljer som är tillverkade av den svenska supersportbiltillverkaren Koenigseggs tillverkningsgren Koenigsegg Advanced Manufacturing (Kam) i Barcelona.

Läs mer: Lista: Så ska Ferrari och de andra lyxlirarna elektrifiera

Koenigsegg har lång erfarenhet på området och tillverkar på typiskt sportbilsmanér chassit av kolfiber, vilket ger en mycket hög vridstyvhet (Koenigsegg kallar det för tub chassis, eller semi-monocoque).

Vinge och framskärmar

Tillverkningssamarbetet med Unplugged Performance handlar dock om mindre komplicerade detaljer, till exempel en bakvinge för Tesla Model Y som fästs med dubbelhäftande tejp. Vingen sägs ge bilen lägre luftmotstånd men det framgår inte hur mycket lägre.

På prislappen står det 1 745 dollar, motsvarande 15 900 kronor.

Fortfarande pengar över? Överväg då även ett par nya framskärmar som gör det möjligt att rymma lite bredare däck (upp till 315 millimeter) på din Tesla Model 3. Ett set kostar 8 845 dollar, motsvarande 80 700 kronor.

Johan Kristensson

Mer om: Koenigsegg Tesla

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt