Här testar superbilen laddarens maxkapacitet

2022-01-13 07:45  

Snabbaste offentliga snabbladdningen? Kroatiska Rimac var på besök hos Ionity och lyckades få upp 333 kW. Men trots det ”klagade” de på den låga effekten.

Snabbladdning är ett eget kapitel i elbilens stora bok. Jämfört med att rulla in på macken och tanka diesel/etanol/bensin är det otroligt många parametrar som påverkar:

Hur snabb är laddaren, vad klarar bilen av, hur är temperaturen, vad är laddstatus – och är batteriet förberett?

Utlovar 350 kW

Allt detta har fått många förare att slita sitt hår när utlovad kapacitet inte nås på långa vägar.

Ett annat problem är att vissa kallar 50 kW för snabbladdning – medan nästa kräver minst 150 kW.

Läs mer: Batteribytet gav Teslan nära dubbla räckvidden

En laddoperatör som utlovar 350 kW är Ionity, som backas upp av flertalet biltillverkare. ”Framtidssäkrat” säger man på företaget, men man kanske ska bita sig lite i tungan innan man säger mer.

Varför? Jo, nu har det kommit bilder som visar att det redan finns bilar ute och rullar som skulle kunna ta mer.

Höll hög nivå under lång tid

I Kroatien körde Mate Rimac, grundare till märket med samma namn, ner till den lokala Ionity-stationen och kopplade in en bil. Modellen, Nevera, är en elektrisk superbil och det visar sig att den hade högre laddkapacitet än vad som kunde erbjudas.

Läs mer: Här är ”Track Mode” – gör Teslan till en racer

De bilder som Rimac delar med sig av visar att man kom över 300 kW – och kunde vidhålla otroligt hög nivå under lång tid. Något som innebar att laddsessionen på 21 minuter höll en genomsnittseffekt på 260 kW.

"Nu väntar vi på 500 kW"

I ett Facebookinlägg skriver Mate Rimac:

”Nevera laddar 300+ kW vid en publik laddstation i Kroatien (Ionity). Bilen klarar faktiskt av 500 kW, så fort laddstationerna hinner ikapp. 10-80 procent på 21 minuter ute i verkligheten. Nu väntar vi på 500 kW…”

Läs mer: 100 mil på en laddning – Mercedes nya elbil är imponerande effektiv

Tittar vi på bilderna avslöjas det att momentaneffekten vid 32 procent är 311 kW. Vid det tillfället hade man fått i 25 kWh på fem minuter. När batteriet är på 62 procent är effekten 333 kW och då hade man fått i 71 kWh på 14 minuter. 80 procent nås efter 21 minuter. Då är laddhastigheten nere på ”låga 141 kW”. Totalt laddades det i 91 kWh under stoppet.

Vink om vad som väntar

Visst, Rimac Nevera är en superbil med en enorm prislapp – så det är inte gemene man som i dagsläget får se så här imponerande laddsiffror. Dock är det en fingervisning om att det är på ingång.

Läs mer: Sony storsatsar på elbilar – med suv och nya bolaget Sony Mobility

Intressant är det även att se vad Rimac håller på med. Sedan i fjol är de ju ägare till Bugatti och ägs i sin tur av både Porsche och Hyundai.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt