”Europas Spacex” skjuter upp raketer från Esrange

2020-12-23 06:00  

Tyska Isar Aerospace vill skaka om rymdindustrin med en egenutvecklad raket som ska göra satellituppskjutningar billigare. Snart ska startupens teknik sättas på prov hos Esrange.

Rymdindustrin har gått in i ny era av snabb innovation. I USA tävlar bolag som Elon Musks Spacex och Blue Origin, grundat av Amazon-grundaren Jeff Bezos, om att erövra rymden. 

I Europa har rymd-startuper har än så länge haft det svårare att slå sig in på den globala rymdmarknaden. Det vill tyska Isar Aerospace ändra på.

Bolaget kallas för “Europas Spacex”, och grundades 2018 av tre ingenjörer med bakgrund på Münchens tekniska universitet. Just nu arbetar startupen med att ta fram en egenutvecklad bärraket med två raketsteg, avsedd för att skjuta upp små och mellanstora satelliter i omloppsbanan.

Startupen bygger just nu en egenutvecklad raket med två raketsteg, avsedd för att skjuta upp små och mellanstora satelliter. Foto: Isar Aerospace

Raketen sänker priset till en fjärdedel

Det som gör tyskarnas bärraket intressant är att den ska kosta betydligt mindre att tillverka och skjuta upp än andra på marknaden i dag. Priset för att skjuta upp satelliter ligger vanligtvis på motsvarande runt 250 000–330 000 kronor per kilo. Isar Aerospace vill i stället pressa ner priset till omkring 80 000 kronor per kilogram.

– Vårt mål är att göra satellituppskjutningar billigare och mer tillgängliga för alla. En nyckel för att göra det möjligt är att vi använder ett gäng optimerade produktions- och utvecklingstekniker, samt tillverkar alla komponenter till raketen själva. På så sätt blir det möjligt för oss att kunna förse rymdbranschen med raketer till priser som saknar motstycke, säger Josef Fleischmann, medgrundare och operativ chef på Isar Aerospace.

Siktar mot stjärnorna. Tyska Isar Aerospace är Europas just nu hetaste rymdstartup. Bolagets grundare, från vänster i bild: Josef Fleischmann, Markus Brandl och Daniel Metzler. Foto: Isar Aerospace

“Spectrum” är namnet på raketen som Isar Aerospace utvecklar. Den är utformad för att kunna bära en nyttolast på upp till 1 000 kilogram till jordens lägre omloppsbana, men har också ett andra raketsteg för att ta större satellitkonstellationer ut i rymden.

Arbetet med Spectrum och den egendesignade raketmotorn Aquila leds av Bulent Altan, en raketforskare som tidigare varit anställd på Spacex där han bland annat utvecklade system åt Falcon 1 och Falcon 9.

Startupen testar raketer på Esrange i Kiruna

Isar Aerospace har fortfarande långt kvar och mycket att bevisa, men har lyckats ta flera viktiga kliv framåt under 2020. I september öppnade bolaget en egen fabrik i München som ska förse startupen med alla komponenter som behövs till satellituppskjutaren.

Parallellt med detta är Isar Aerospace i färd med att påbörja tester av sin raketmotor för små bärraketer – och det ska göras på rymdbasen Esrange i Kiruna. Avtalet med Esrange innebär att testerna på sikt också ska kunna omfatta försök med motorer för flerstegsraketer. 

– 2020 har varit ett speciellt år för alla, och vi har ägnat det helhjärtat åt dessa två megaprojekt i München och Kiruna. Vi är just nu i färd med att ta testplatsen på Esrange i drift. Jag kan inte säga exakt när vi gör våra första tester där, men det ska ske i början av nästa år, säger Josef Fleischmann.

Läs mer: Jessica Meir: ”Jag längtar till rymden – jag ville inte åka tillbaka till jorden”

Esrange och Kiruna har fått en speciell plats i tyskarnas hjärtan. Josef Fleischmann är på plats i Sverige nästan varje månad, och beskriver verksamheten i Kiruna som “mycket viktig” för Isar Aerospace. Han talar också varmt om Kirunas företagsklimat, och lyfter fram att bolaget har fått mycket hjälp under sin etablering i staden. 

– Esrange och Kiruna ger oss många fördelar. Först och främst har vi en stark partner i och med Swedish Space Corporation, som bidrar både med erfarenhet och en infrastruktur. Vi ska ha heller inte glömma att det finns ett rymdcampus i Kiruna (en del av Luleå Tekniska Universitet, reds anmärk). Det har varit extremt viktigt för oss eftersom det gör det möjligt att rekrytera unga, talangfulla medarbetare som finns nära Esrange. Vi har redan anställt flera personer i Sverige, framför allt testbäddsmekaniker och ingenjörer. Vi vill åtminstone fördubbla eller kanske till och med tredubbla vår verksamhet i Sverige under nästa år, fortsätter Josef Fleischmann.

Isar Aerospace började med att testa sina raketmotorer på en uppskjutningsplats nära München i Tyskland. Foto: Isar Aerospace

Kommersialisering planerad till 2022

En annan landvinning skedde i början av december när Isar Aerospace tog i 75 miljoner Euro, motsvarande nästan en miljard kronor, i en så kallad B-runda. Investeringen leddes av riskkapitalbolaget Lakestar, en av Europas största startup-investerare som tidigare bland annat har satsat pengar i Spotify.  

Kapitaltillskottet är betydelsefullt, eftersom det betyder att Isar Aerospace har sin finansiering säkrad hela vägen fram till bolagets kommersialisering, planerad till 2022. Att Lakestar aldrig tidigare har investerat i ett rymdbolag är ett tydligt tecken på att marknaden blir allt hetare. Det är dessutom den största investeringen i en europeisk rymdstartup någonsin.

– För oss betyder det extremt mycket att ha en investerare som Lakestar ombord. Det är en bekräftelse både på vårt hårda arbete och utvecklingen i bolaget, men också på att det finns en stor efterfrågan på marknaden.

I början av 2021 påbörjar Isar Aerospace tester av sin raketmotor på rymdbasen Esrange i Kiruna. Foto: SSC

Svärmar av mikrosatelliter ersätter stora satelliter

Under intervjun med Ny Teknik lyfter Josef Fleischmann gärna fram att rymdindustrin just nu är mitt i en stor transformation – och att miniatyrisering är en stark trend som driver på förändringen.

I dag kan svärmar av så kallade mikrosatelliter göra mer eller mindre samma saker som konventionella satelliter kan. Omställningen i rymdbranschen skapar stora möjligheter för unga bolag som Isar Aerospace, påpekar han.  

– Ett bra exempel på den utvecklingen är Starlink-systemet som byggs av Spacex. Men svärmar av satelliter kan bidra med mer än bara bättre telekommunikation och internet – i framtiden kommer bland annat satellitsystem för jord- och klimatobservationer bli allt viktigare. Rymdindustrin är just nu i samma läge som internet-branschen var i början av 1990-talet. Vi vill bli det första europeiska bolaget som kan transportera satelliter ut i jordens omloppsbana på internationellt konkurrenskraftiga villkor.

Ni har mycket att bevisa. Vilka är era största utmaningar framöver?

– Vi måste bevisa att vi kan bygga raketen, integrera den med bärraketerna - och sedan lyckas skjuta upp den. Det ska vi lyckas med under 2021. Inom fem år vill vi vara en etablerad spelare inom rymdindustrin, säger Josef Fleischmann.

Isar Aerospace

Gör: Egenutvecklad satellituppskjutare.

Grundat: 2018.

Ort: München.

Anställda: 120 totalt, varav 10 i Kiruna.

Aktuella med: Ska påbörja tester av egenutvecklad raktermotor på Esrange tidigt 2021.

Finansering: Tog i december 2020 in nästan 1 miljard kronor i en B-runda. Bland tidigare finansiärer märks bland annat Airbus Ventures och Earlybird Venture Capital.

Kalle Wiklund

Mer om: Rymdraket Startup

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt