Efter Space X-uppskjutningen: Fem uppdrag på väg mot Mars

För första gången har ett privat bolags raket använts för att skjuta upp människor i omloppsbana. Det är början på en ny era – men mycket teknisk utveckling återstår innan det är dags för månen och Mars.

I lördags kväll sköt Spacex och Nasa i upp en bemannad raket i rymden. Händelsen är en historisk milstolpe för rymdfarten, enligt Linda Lyckman, chef för affärs- och teknikinnovation på Swedish Space Corporation (SSC).

– En milstolpe där vi nu träder in i en ny era där rymden kommer att vara mer tillgänglig än någonsin, för oss i industrin och för alla människor på jorden, säger hon i ett mejl till Ny Teknik.

Det var första gången ett privat bolag stod för hårdvaran när människor sköts upp i omloppsbana, till den internationella rymdstationen ISS. Framöver väntas både månen och Mars få besök av människor i det flertal projekt som dragits igång. Såväl Spacex som Boeing har vunnit kontrakt att utveckla kapslar för bemannade rymdfärder.

Läs mer: USA drar igång bemannade rymdfärder igen – historisk händelse för Spacex

Om tiotalet år ska Nasa sända människor till Mars. Men redan om två år, 2022, planerar Spacex en obemannad resa till planeten. Här är fem viktiga uppdrag på väg mot Mars (läs mer i faktarutan längre ner i artikeln):

  • 2022. Obemannad expedition till Mars. Spacex planerar att genomföra sin första obemannade rymdfärd till Mars 2022 med hjälp av rymdraketen Starship.
  • 2023. Rymdturism till månen med Spacex och den japanska miljardären Yusaku Maezawa ombord.
  • 2024. Bemannad månexpedition. Nasas mål med Artemisprogrammet är att en kvinna och en man ska sätta sina fötter på månen under 2024.
  • 2025. Lunar Gateway, en ny rymdstation i omloppsbana runt månen. Tidsplan osäker.
  • 2030. Nasa till Mars. Nasa har talat om att det tidigast blir 2030.

Återanvändbar raket

För att skicka upp Nasa-astronauterna Douglas Hurley och Robert Behnken användes Spacex bärraket Falcon 9 och kapseln Dragon.

Efter att raketens första steg brunnit ut och separerats landade det på landningspråmen Of course I Still Love You. Tekniken har kommit att bli Spacex signum och en viktig orsak till att kostnaden kan sänkas.

– Det var ett historiskt genombrott i teknologin, säger Stas Barabash, professor i experimentell rymdfysik och föreståndare för institutet för rymdfysik i Sverige, till TT.

Läs mer: Våldsam explosion när Spacex testade Starship

Tekniken att återanvända boosterraketer är dock inte ny, om än inte med samma spektakulära finess som Spacex nu uppvisar. Också rymdskytteln hade boosterraketer som kunde bärgas efter att de landat i havet.

För Nasa var det första gången sedan 2011 då rymdskytteln togs ur bruk som astronauter skickats upp med en amerikansk raket från amerikansk mark. Under perioden fram tills nu har i stället den ryska raketen och kapseln Soyuz använts.

Samtidigt var helgens uppskjutning sista steget i certifieringen av Spacex:s system för bemannade rymdfärder (Falcon 9 plus Dragon) – när uppdraget väl är slutfört och astronauterna har återvänt hem, enligt Techchrunch.

Tekniska utmaningar återstår

Stas Barabash är imponerad av Spacex kapsel.

– Det är en helt unik samverkan mellan astronauter och utrustning. Det är bara pekskärmar, inga klassiska knappar. Det ser helt fantastiskt ut. Jag tror att idéer som Elon Musk använder i sin design kommer att användas överallt, säger han till TT.

Även om det är över 50 år sedan människan för första gången satte sin fot på en annan himlakropp återstår mycket teknisk utveckling innan de nu planerade uppdragen kan bli verklighet.

Swedish Space Corporation bidrar till exempel till arbetet genom att ta fram kommunikationslösningar som måste fungera bättre än vad som hittills krävts.

– Vi har initierat ett projekt där vi anpassar, förstärker och ser över nya förbättrade kommunikationslösningar när vi ska ta oss allt längre ut i rymden. Detta innebär högre datahastigheter, större antenner och optiska lösningar, säger Linda Lyckman.

Resursanvändningen måste förändras

Strålningen och dess inverkan på kroppen och utrustning är ett annat område där mer kunskap behövs.

Resursanvändningen blir även avgörande på ett helt annat plan den dag människor vistas regelbundet på mer avlägsna platser än ISS, påpekar hon.

– I dag förlitar sig astronauter som arbetar ombord på den internationella rymdstationen att dessa resurser ska transporteras från jorden till rymden. När man planerar missioner till månen och Mars blir det inte längre hållbart. Där blir utvinning och bearbetning av lokala resurser för förbrukningsvaror, drivmedel, konstruktion och material nyckeln till långsiktigt hållbarhet, säger hon.

Linda Lyckman beskriver en ny tid inom rymdutforskningen.

– Kort beskrivet talar vi om hur rymdsektorn går från några få stora nationer och myndigheter med till exempel Nasa i huvudrollen till en situation där det finns ett ökat antal helt nya typer av kommersiella aktörer som Spacex.  Den större efterfrågan och de allt lägre kostnaderna i branschen har öppnat för att fler länder och nya privata aktörer kan satsa på rymdverksamhet, vilket i sin tur driver på teknikutvecklingen, fortsätter hon.

5 rymduppdrag på vägen mot Mars

2022 Obemannad expedition till Mars

Spacex planerar att genomföra sin första obemannade rymdfärd till Mars 2022 med hjälp av rymdraketen Starship som just nu är under utveckling. Två år senare hoppas Elon Musk genomföra den första bemannade expeditionen till vår grannplanet.

2023 Rymdturism till månen

Preliminärt ska Spacex ta rymdturismen till nästa nivå om tre år. Med den japanska miljardären Yusaku Maezawa ombord ska bolaget flyga ett varv runt månen. Exakt hur mycket Maezawa ska ha betalt för nöjet är hemligt, men det ska enligt Elon Musk röra sig om ett mycket stort belopp.

2024 Bemannad månexpedition

Målet med det amerikanska Artemisprogrammet är att en kvinna och en man ska sätta sina fötter på månen under 2024. Astronauterna ska skickas upp med Nasas nya rymdraket Space Launch System (SLS) och tre bolag har fått i uppdrag att utveckla en rymdfärja för besättningen: Spacex, Blue Origin och Dynetics.

2025 Lunar Gateway

Som en del av Artemisprogrammet planeras också en ny rymdstation i omloppsbana runt månen. Lunar Orbital Platform-Gateway blir betydligt mindre än ISS, och kommer förmodligen inte att vara permanent bemannad utan främst användas i samband med månexpeditioner. Spacex har fått avtal om att leverera förnödenheter och personal till basen. Tidigare har det funnits en målsättning om att de första modulerna ska vara på plats under 2025, men tidsplanen är i dagsläget oklar.

2030 Nasa till Mars

USA:s långsiktiga plan är bemannade rymdfärder till Mars. När den första ska ske återstår att se, men rymdstyrelsen Nasa har talat om att det tidigast blir 2030, men det kan mycket väl bli senare under nästa årtionde.

Johan Kristensson

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt