Efter säkerhetsfloppen – Renault uppdaterar elbilen

2021-12-15 13:13  
Renault Zoe. Foto: Renault

I förra veckan blev Renault bryskt påminda om att teknikutvecklingen går snabbt. Populära elbilen Zoe gick från fem – till noll stjärnor i säkerhetsbetyg. Nu meddelar tillverkaren att modellen uppdateras – men först om flera månader.

När Renault Zoe kom ut på markanden 2013 var den en pionjär i elbilssegmentet – samt en säker småbil. Faktum är den övertrumfade det mesta i storleksklassen.

Men det var då – i förra veckan testade krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP bilen igen, och enligt moderna säkerhetsstandarder blev det ett riktigt fiasko. Zoe gick från full pott – till barskrapad.

Organisationen var besk i sin kritik av den franska tillverkaren och menade att man inte bara struntat i att följa säkerhetsutvecklingen – man hade till och med gått bakåt.

– Renault var en gång synonymt med säkerhet. Laguna var den första bilen som fick fem stjärnor när det begav sig 2001. Men dessa resultat för Zoe och Dacia Spring är en besvikelse, och visar att säkerhet nu har offrats på altaret i gruppens övergång till elbilar, sa Michael van Ratingen, generaldirektör för Euro NCAP, i ett uttalande.

Automatisk nödbroms saknades

Resultatet gjorde att bilorganisationen ADAC i Tyskland, tog bort alla leasingerbjudanden på Zoe i ett slag. Det rapporterar Automobilwoche.

Läs mer: Tesla drar i handbromsen – slutar ta beställningar på Model S och X

Det är ett drastiskt beslut, och visar på hur viktigt det är för tillverkare att inte lunka på i gamla hjulspår. Men det drastiska stjärnfallet verkar ha fått Renault på benen. För nu har tillverkaren meddelat att de kommer åtgärda det mest besvärande problemet. Nämligen att bilen inte i grundutförande har automatisk nödbroms. Ett krav som infördes 2016, och som uppdaterats i två omgångar sedan dess.

– Nej, det har inte varit standard i insteget. Men nu kommer det att vara med från den 1 mars som standard på alla versioner. Tidigare var det inte tekniskt möjligt, men nu har man ordnat så att det går, säger Karin Lyborn, presschef på Renault Sverige.

Sämre krockkudde än tidigare

En annan kritik som Euro NCAP framförde var att Renualt valt att byta ut sidokrockkudden fram. Från en som skyddade både huvud och bröstkort till en som bara skyddar det senare. Detta eftersom skyddet blir bättre, enligt Renault.

– Anledningen att det försvann i uppdateringen var att man lagt till förarassistanssystem där man tittat på verkliga olyckor, och då sett att de gav bättre skydd. Därför modifierade man krockkudden, säger Karin Lyborn.

Läs mer: Kinesiska Aiways lanserar elbilar i Sverige

Krockkudden kommer inte förändras, men autobroms blir alltså standard. Att Renault gör detta är välkommet, för planerna är att fortsätta sälja Zoe till dess att ersättaren Renault 5 är på plats om ett par år.

Renault: ”I våra ögon en gammal bil”

Men hur ska man agera om det är en Zoe man vill ha. Karin Lyborn säger att Renault Sverige inte har pausat sina privatleasing-erbjudanden, men att man som kund inte ska vara orolig för det.

– Det här är ingen osäker bil. Den följer alla reglementet för att vara en säker bil på vägen. Den här fick ju fem stjärnor när den lanserades 2013, men sedan har man gjort om testet. Zoe är ju i slutet av sin karriär och i våra ögon är det en gammal bil som kanske inte har alla de förarassistanssystem som finns i dag.

Får man en Zoe med autobroms om man beställer i dag?

– Det vågar jag inte svara på. De börjar produceras första mars, så det kommer att vara en viss fördröjning, säger Karin Lyborn.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Renault

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt