De elektrifierar din gamla cykel – med ultralätt drivlina

2022-06-17 06:00  

Svenska Zipforce lanserar sin andra drivlina för att elektrifiera vanliga cyklar. Med en totalvikt på 2,3 kg verkar enheten bli den lättaste på marknaden just nu.

Stockholmsföretaget startades 2016 och fyra år senare lanserades Zipforce One, deras första kit för att elektrifiera cyklar. Nu släpper Zipforce en ny generation – och mycket pekar mot att den viktmässigt överträffar alla andra i det ultralätta segmentet.

Deras instegsversion, Zipforce Slim, väger totalt 2,3 kg. Det innebär att den bland annat slår Mahle, som nyligen gick ut med att deras system på 3,2 kg var den lättaste eldrivlinan för cyklar i världen.

Ett batteri på 211 Wh ger Slim-versionen en räckvidd på 40 km – medan “long range versionen” Zipforce Distance batteri på 350 Wh ger cirka 70 km. Den senare drivlinan väger dock 3,2 kg.

Enheten kan placeras på fram- eller bakhjulet, och själva monteringen av den helt trådlösa generationen sägs vara mycket enkel – tack vare att en bluetooth-sensor sköter kommunikationen mellan pedaler och drivning.

– Tanken är att man i stället för att använda elcyklar använder vanliga cyklar, och det blir ju hållbart om man konverterar en gammal cykel till en elcykel. Fästet gör att man enkelt plockar bort motorn, och med en vikt på 2 kg kan man verkligen lägga den i väskan, säger Niloofar Niknam, marknadschef på Zipforce till Ny Teknik.

Tystare motor

Kraftöverföringen sker med en rulle mot hjulet vilket innebär minimalt med rörliga delar – enligt Zipforce ger lösningen en hög verkningsgrad med ett lågt däckslitage. Drivlinan har även bromskraftåtervinning som aktiveras via tramporna, och då agerar broms.

Den nya motorn är tystare än bolagets föregående produkt. Den är begränsad till 250W, för att ge den lagliga topphastigheten 25 km/h – men har kapacitet för 500W vilket då ger hastigheten 45 km/h.

Kraftöverföringen sker med en rulle mot hjulet, vilket ger minimalt med rörliga delar. Foto: Zipforce

Att ladda batteriet tar 2,5 timmar. Via den medföljande appen kan man se uppgifter om exempelvis hastighet och batteri i sin mobiltelefon. Med lanseringen tänker Zipforce ta klivet ut på den europeiska marknaden, och fabriken i Småland har kapacitet för att öka produktionen. Det kan behövas – för redan nu noterar företaget ett stort intresse för deras ultralätta drivlina.

– Det är jätteroligt, för vi får kontakt nästan dagligen från journalister som vill testa våra produkter och från intresserade återförsäljare. Vi har nu lanserat webben och shoppen även på engelska, och planerar att börja försäljningen i resten av Europa, säger Niloofar Niknam.

John Edgren

Mer om: Cyklar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt