”Dataspel kan bli 5g-teknikens killer app”

2019-11-28 06:00  

Streaming av spel behöver något bättre än wifi. Svaret ser ut att bli 5g, skriver Ny Tekniks Peter Ottsjö.

Självkörande fordon. Automatiserade fabriker. Smarta städer. Det här är bekanta begrepp när potentialen i 5g kommer på tal. Men för många kan nästa generations mobilnätsstandard bli känt för något helt annat: streaming av dataspel.

För drygt en månad sedan hölls den amerikanska versionen av mobilmässan MWC i Los Angeles. Till sin monter hade Ericsson bjudit in amerikanska Youtube-profilen Mari Takahashi, mer känd bland sina två miljoner som AtomicMari.

Läs mer: Ska man köpa en Playstation 5 – eller bara streama de senaste spelen?

Mari Takahashi fick i uppgift att spela Destiny 2, ett populärt shooterspel designat för att spelas online tillsammans med andra spelare.

– Jag spelar med två andra i mitt lag. Det här är ett multiplayerspel med många fiender som kan dyka upp samtidigt och det kan orsaka problem med fördröjning. Men jag har inte sett någon fördröjning här. Och det är så häftigt, sa Takahashi från mässgolvet.

Som du kanske räknat ut kördes Destiny 2 över ett 5g-nät. Ericsson slog i samma veva fast att det inte var industriella tillämpningar som var mässans riktiga fullträff – utan gaming.

Strömmande innehåll och standarder för mobilnät har kilat stadigt ändå sedan 3g-generationen. Med 4g har det blivit vardag att förvänta sig hd-video var man än är, åtminstone så länge det finns en mobilmast på rimligt avstånd.

Skakig Stadia-lansering

Med spelstreaming är vi inte riktigt där än. 5g har knappt hunnit lanseras och wifi har sina tillkortakommanden. Det blev uppenbart häromveckan när Google lanserade sin jättesatsning Stadia.

Under det senaste halvåret har Google spridit evangelium om strömmande spel med 4k-upplösning och en bilduppdatering på 60 fps (frames per second, eller bildrutor per sekund).

I verkligheten är folks wifi-nätverk bråkigare än vad Google hade räknat med, och flera av de studior som har hunnit släppa spel till Stadia tycks inte kunna leva upp till Googles löften om 4k.

Med tanke på att ultrahög upplösning och 60 fps kommer att vara avgiftsbelagt när Stadia nästa år öppnas för en bredare publik (än de som tidigt har köpt ett startpaket och därmed kan spela redan nu) så är de senaste veckorna förhoppningsvis ingen indikation på vad som komma skall.

Läs mer: TEST: Nintento Switch Lite – ”En nedbantad Nintendo Switch borde bli årets julklapp”

Ett annat löfte: Stadia ska kunna användas på nästan vilken skärm som helst. Så är det dock inte för tillfället. På tv:n med hjälp av medieströmningsenheten Chromecast Ultra går bra, liksom på en dator via webbläsaren Chrome. Men vare sig Iphone eller Android-telefoner har fått något stöd. Enda undantaget är vissa av Googles egna Pixel-modeller.

Mitt eget test av Stadia har inte gått helt smärtfritt, något som stämmer överens med vittnesmål från andra reportrar och spelare. På Chrome kan bilduppdateringen sjunka till ospelbara nivåer, och bildkvaliteten försämras så att det knappt går att urskilja något alls.

Men om jag enbart gick efter upplevelsen med en Chromecast Ultra kopplad till tv:n hade jag kunnat sno Mari Takahashis positiva omdöme från Ericsson-montern. Jag har spelat Destiny 2 på hårdvara i Googles moln, det fungerar utan problem och ja, det är häftigt.

Under de senaste dagarna har dessutom den bland Stadia-användare inledningsvis hårda tonen på nätforumet Reddit fått sällskap av många som tycker att det är helt fantastiskt att de nu kan streama titlar som tidigare har krävt en konsol eller pc.

Ultralåg fördröjning med 5g

Skillnaden mot demonstrationen på MWC-mässan är förstås att det hela sker över wifi och inte 5g. Och en av skillnaderna mellan wifi och 5g är att den senare från början är designad med ultralåg fördröjning i åtanke.

– När det gäller spel så ger lägre fördröjning mer precision. 5g kommer att ta det där till nästa nivå. Alla typer av klagomål på fördröjning kommer att försvinna, har Mark Cook på halvledarbolaget Arm sagt till sajten Venturebeat.

Google, Sony och Microsoft har alla streamingtjänster för spel, och samtliga körs än så länge över wifi. Men det är uppenbart att alla förr eller senare kommer att komplettera med 5g. Redan nu har Hatch – en finsk avknoppning från Angry Birds-studion Rovio – hunnit lansera tjänsten Play Hatch där hundratals mobilspel mot en månadskostnad kan streamas till 5g-uppkopplade smarttelefoner.

När 5g väl täcker planeten i tillräckligt stor skala – under andra halvan av 20-talet – så kommer behovet av att ha egen specialbyggd hårdvara för dataspel att mer eller mindre försvinna. Hårdvaran existerar i molnet och spelet serveras på valfri skärm.

Här är 4 utmanare till Google Stadia

Google Stadia är tjänsten som får mest uppmärksamhet. Men den har gott om utmanare. Här är 4 andra sätt att streama spel.

Microsoft Xcloud

Playstation Now har funnits i flera år, men har än så länge inte gjort något större väsen av sig. Stadia har gjort mycket väsen av sig, men förmodligen inte på det sätt Google hade önskat sig. Samtidigt lurar Microsofts Xcloud i skuggorna, och av det lilla som går att urskilja kan den tjänsten mycket väl bli förstahandsvalet för den som vill streama spel.

Jag köpte aldrig en Xbox One, utan nöjde mig med en Playstation 4. Inte för att det hindrat mig från att spela Xbox One-spel. Genom att prenumerera på Xbox Game Pass kan jag spela Forza Horizon 4, Gears 5 och Sea of Thieves så länge prenumerationen är aktiv. Game Pass har blivit en stor succé för Microsoft.

Men nästa år får tjänsten ytterligare en valmöjlighet: streaming. Just nu måste jag trots allt ha en pc som klarar att köra ovan nämnda spel. När Xcloud bakas in Xbox Game Pass kan du sälja gamingdatorn, såvida du nu vågar lita på att din wifi-uppkoppling håller måttet. Eller såvida du nu orkar vänta på 5g.

När det här skrivs är Xcloud tillgängligt för betatestare i ett fåtal länder, och än så länge sker all streaming via Android-telefoner. Men likt Googles ambitioner för Stadia vill Microsoft att Xcloud på sikt ska kunna användas på alla sorters skärmar.

En osäkerhetsfaktor är hur Microsoft tänker betalt för Xcloud. Men om det blir en månadskostnad där alla Xbox Game Pass-spel ingår skulle tjänsten kunna vara mer lockande än Google Stadia, där användaren måste köpa de flesta spelen var och för sig.

Playstation Now

Med tanke på att Sony var riktigt tidigt ute med spelstreaming – Playstation Now har trots allt funnits i tre år – så är det uppseendeväckande att företaget inte gjort något vettigt av sitt försprång. Playstation Now kan mest betraktas som ett sätt att spela äldre Playstation-titlar i en upplösning på maximalt 720p. Först någon månad före lanseringen av Google Stadia vaknade Sony, genom att sänka månadskostnaden till 110 kronor och genom att erbjuda nyare titlar som till exempel God of War.

Geforce Now

Med 400 spel i biblioteket är grafikjätten Nvidias streamingsatsning Geforce Now värd att spana in. Geforce Now befinner sig i en till synes evig, kostnadsfri, beta och för att släppas in i gemenskapen måste du ställa dig i kö. Du behöver en pc, Mac eller Nvidias egen medieströmningsenhet Shield TV. Och, inte minst, så behöver du redan ha köpt spelen via Steam, Uplay eller Battle.net för att kunna streama dem.

Play Hatch

Finska Angry Birds-studion Rovio såg hur marknaden för smarttelefoner skulle utvecklas före Apple ens hunnit lansera Iphone. Så det är kanske inte så konstigt att Rovio-avknoppade Hatch var tidiga med att kläcka idén om 5g-streaming. Så tidiga att företaget redan lanserat Play Hatch, där användaren kan streama mobilspel för en fast månadskostnad. Det påminner förstås om ett mobilspelens Netflix eller Spotify och Hatch tror att den affärsmodellen kan komma att ersätta det som kallas free-to-play, där spel innehåller en massa dolda avgifter.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt