Därför kommer Volvos första autonoma lastbilar köra i USA 

2021-03-31 16:11  
Volvo-koncernen inleder ett nytt samarbete med start up-bolaget Aurora för att utveckla självkörande lastbilar för landsvägskörning. Foto: Pressbild/Volvo Autonomous Systems 

Silicon Valley-baserade Aurora utvecklar system för självkörande fordon. Nu har Volvo-koncernen inlett ett samarbete med startup-bolaget för att utveckla helt autonoma lastbilar. 

Startup-bolaget Auroras grundare Sterling Anderson, Drew Bagnell och Chris Urmson har tidigare jobbat med att utveckla tekniker för självkörande bilar på Tesla, Uber respektive Google. 2017 startade de eget, med sikte på att göra fordon verkligt självkörande

Nu meddelar Volvokoncernens affärsområde för självkörande teknik, Autonomous Solutions, att Volvo vill utveckla autonoma lastbilar för landsvägskörning, ”hubb-till-hubb”, med Auroras hjälp. Det här innebär att mänskliga förare vid exempelvis logistikcenter först manövrerar fordonet. Men på motorvägen kör lastbilen helt själv fram till sin destination, där den levererar sin last.  

– Tidigare, innan man hade förstått teknikens komplexitet, pratade man om att de första självkörande fordon vi skulle se på vägarna skulle vara robocars eller personbilar, men det har varit svårt att få till. Att lastbilar kör på egen hand, hubb-till-hubb, är mer troligt i närtid, framför allt i USA där stora spelare har byggt logistikcenter nära motorvägar, säger Nils Jaeger, vd på Volvo Autonomous Solutions till Ny Teknik. 

Läs mer: Miljardvärderade doldisbolaget vill göra bilar självkörande – på riktigt

Volvo har samarbetat med Aurora tidigare, och det var ett viktigt skäl till att knyta till sig start up-bolaget igen inom ramen för det här projektet. 

– Det är inte alls säkert att ett traditionellt bolag som Volvo och ett Silicon Valley-baserat startup-bolag skulle funka så bra ihop som vi gör. Men vi vet vilken kapacitet de har och på många sätt kompletterar vi varandras värderingar. Både vi och Aurora sätter säkerheten främst. Det är väldigt viktigt, och hörnstenen i vårt samarbete, säger Nils Jaeger.

Utvecklar lösning för självkörande transporter

Aurora har utvecklat en tjänst som bolaget kallar Aurora Driver, och det är den här som ska integreras i Volvos lastbilar.  

– Det är viktigt att påpeka att vi inte bara ska utveckla autonoma lastbilar tillsammans, utan också en lösning för självkörande transporter, säger Nils Jaeger. 

När tror ni att vi kommer att se resultatet av det här samarbetet på vägarna?

– Det är tiotusenkronors-frågan. Vi tror att vi kommer att uppnå teknisk mognad inom några år, och kan lansera tekniken kommersiellt efter det. Men det finns fortfarande många osäkerheter. Vi behöver till exempel ha det regulatoriska på plats. Det har kommit längre i USA, och det är därför vi börjar där. Och samarbetet med Aurora kommer att göra att vi kommer att hitta lösningar snabbare, säger Nils Jaeger.

Vad mer behöver hända? 

– Vi har läst mycket om pilotförsök och försök i demoskala när det handlar om självkörande fordon. Men det vi saknar är att valideringen av säkerheten på vägarna. Det skulle visa på teknisk mognad. Validering är viktigt och helt avgörande, säger Nils Jaeger. 

Utvecklingen av sensorteknik är också central, framhåller han. Ett fungerande system för självkörande fordon på motorvägar behöver göra att fordonen kan ”se” långt framåt.  

– Om en lastbil kör i kanske 80 kilometer i timmen, ska köra säkert och kunna bromsa i tid räcker det inte med sensorer som kan ”se” 50 meter framåt,. Sensorer behöver se längre än de gör i dag. Den tekniken utvecklas just nu, säger Nils Jaeger. 

Läs mer: Bolagen har gett upp målet om full autonomi

Aurora har aldrig haft sikte på att utveckla egna självkörande fordon. Arbetet har redan från start gått ut på att utveckla den hårdvara, programvara och datatjänst som behövs för att göra andra bolags fordons helt autonoma.

Aurora siktar på nivå 5

Målet för Aurora är alltså teknik för nivå 5, fullt självkörande fordon som inte kräver att en människa ingriper överhuvudtaget. Inom ramen för samarbetet med Volvo Autonomous Solutions blir det nivå 4, eftersom det rör sig om ett avgränsat sammanhang (en motorväg) där bilen kan köra helt själv utan att en förare ska behöva ingripa. 

Medgrundaren Sterling Anderson har tidigare förklarat för Ny Teknik att det är som att Aurora utvecklar en ”robot” som ska kunna köra olika sorters fordon. Systemet behöver då välfungerande ögon, öron och hjärna. Bolaget utvecklar bland annat de sensorer som behövs för att se bra och de självlärande algoritmer som behövs för att förstå vad som sker och förutsäga vad som kan ske, så fordonet kan fatta rätt beslut (hjärnan). 

Genom att utveckla teknik som ska passa många olika fordonstillverkare skapar Aurora ett gemensamt gränssnitt, vilket enligt grundarna ska göra uppskalningen enklare.  

Volvo Autonomous Systems Nils Jeager betonar att samarbetet med Aurora har en global marknad i sikte.  

– Vi ser en möjlighet att tillämpa tekniken på fler platser än i Nordamerika. Vi kan verkligen göra skillnad genom att erbjuda lösningar för säkra autonoma transporter, säger han. 

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt