Blockkedja ska minska utsläppen från Volvos batterier

2022-05-25 06:00  

Volvo Cars ska använda blockkedjeteknik för att säkerställa att kobolt, litium och nickel som används i bilbatterierna bryts under etiska former – och till så låga utsläpp som möjligt. ”Utsläppen kan vara 20 gånger högre”.

2019 började Volvo Cars arbetet med att spåra ursprunget av kobolt i sina elbilsbatterier via en blockkedja. I dag används tekniken för att spåra kobolt i alla laddbara bilar som tillverkaren säljer, både för de rena elbilarna XC40 Recharge och C40 samt laddhybrider. 

Tanken är att kunna säkerställa att kobolten i batterierna kommer från certifierade gruvor där arbetsvillkoren är humana. Något som kan vara svårt eftersom mineralerna förädlas i många steg på vägen från gruvan till en färdig bil. 

– Det kan vara fem till sju olika steg i värdekedjan från att mineralet bryts i gruvan till att kunden hämtar upp bilen hos återförsäljaren, säger Kerstin Enochsson som är global inköpschef på Volvo Cars till Ny Teknik. 

Varför behöver ni använda blockkedjeteknik, räcker det inte att göra avtal med certifierade gruvor?  

– Det är så väldigt många spelare. Om LG Chem, som vi köper batterierna av, hade fått materialet direkt av en gruva i Kongo hade det kanske räckt. Men det finns otroligt många processteg. Stenen ska smältas, materialet renas och bearbetas. Utan blockkedjan får vi inte till det.

Läs mer: VW-chefen: För tidigt att gå ”all in” på elbilar

Utökar med fler mineral

Nu utökar Volvo satsningen genom att spåra ursprunget av även nickel och litium i batterierna. Även här handlar det om att säkerställa etiska arbetsförhållanden i gruvorna, men också att välja råmaterial med så låg klimatpåverkan som möjligt.  

– Den ena aspekten är arbetsvillkoren, framförallt när det gäller koboltbrytning i Kongo. Den andra aspekten är koldioxidutsläpp. Utsläppen kan vara 20 gånger högre från den sämsta nickeln man kan köpa jämfört med den bästa nickeln. Det är helt gigantiska mängder, så man kan säga att då blir en batteridriven bil inte relevant ur ett koldioxidperspektiv, säger Kerstin Enochsson. 

Ambitionen är att tekniken för att kunna spåra ursprunget av nickel och litium i batterierna ska vara på plats senare under 2022.  

Tekniklösningen för att spåra mineral via blockkedjan levereras av det brittiska startupbolaget Circulor, som Volvo Cars Tech Fund investerat en okänd summa i. De bygger sin teknik på Oracles blockkedjeplattform.

Blockkedjan fungerar som ett slags distribuerad databas som inte går att manipulera. För att lösningen ska fungera måste alla aktörer i leveranskedjan vara ombord och registrera mineralet de hanterar på blockkedjan. Det krävs ett kontinuerligt arbete för att se till att de loggförs korrekt. 

Läs mer: Volvo börjar tillverka ellastbilar av fossilfritt stål 

Köpare kan se var råmaterialet kommer ifrån

Slutresultatet är att en Volvo-köpare kan be återförsäljaren att ta fram en logg över hur mineralet i batteriet har hanterats. Från gruva via raffinaderier och smältverk till färdiga batterier och montering i bilen. Loggen är kopplad till bilens VIN-nummer.  

Finns det någon affärsnytta för er med att spåra mineralet på det här sättet? 

– Kunderna vill veta vad de köper. Det går att ifrågasätta om du gör rätt sak som köper en bil idag, det är något som påverkar miljön. För att ha ett hyfsat gott samvete är det viktigt att förstå vad som finns i bilen och säkerställa att man köper från en leverantör som försökt minimera påverkan på vår planet, det ser jag som en väldigt stark trend, säger Kerstin Enochsson.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt