Premium

Blir skogens rester framtidens fordonsbränsle?

I jakten på nya råvaror satsar drivmedelsjätten Neste på skogen. Men att utvinna kolväten ur lignocellulosa är en utmaning. De tre hetaste metoderna har sina respektive för- och nackdelar.

Publicerad

Sverige har sällsynt goda förutsättningar att producera stora volymer förnybart drivmedel av inhemska råvaror. Men trots att det har funnits en uttalad vilja från många olika aktörer att öka produktionen är utfallet hittills mycket magert.  

Av de totalt cirka 20 TWh förnybara drivmedel som rapporterades 2020 tillverkades blott 12 procent av svenska råvaror. För det volymmässigt viktigaste biodrivmedlet HVO, som är kemiskt mycket likt diesel, kom endast 7 procent av råvarorna från Sverige. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här