Åre Östersund gör sig redo för att testa elflyg

2020-02-19 06:00  

Swedavia hoppas på kommersiellt elflyg 2025. Därför rustar bolaget nu Åre Östersund Airport för att kunna ta emot små eldrivna plan redan i höst – och öppnar för testflygningar till Norge.

Elflyg är fortfarande något ganska nytt, och serietillverkade varianter finns knappt på marknaden i dag. Men utvecklingen går snabbt framåt och Swedavia, som äger och driver tio flygplatser i Sverige, räknar med att kunna ta en första kommersiell elflygslinje i bruk kring 2025. För att komma dit bygger bolaget nu upp en testarena vid Åre Östersund Airport, inom ramen för EU-projektet Green Flyway.

– Arbetet kring elflyg har hittills varit väldigt teoretiskt. Många gör beräkningar på sådant som räckvidd, energitäthet och hur mycket effekt man tappar beroende på vissa värden. Nu har vi chansen att få upp farkoster i luften och testa dem i verklig miljö. Den data vi får fram kommer antagligen att kunna driva utvecklingen framåt betydligt snabbare än om man bara satt vid ritbordet, säger Henrik Littorin, senior analytiker på Swedavia.

Innan året är slut ska flygplatsen i Östersund ha uppställningsplatser, laddinfrastruktur, elförsörjning och nödvändiga tillstånd klara för att kunna ta emot mindre eldrivna farkoster, både flygplan och drönare. Då ska bolaget också öppna för testflygningar i luftrummet mellan Åre Östersund och norska Trondheim.

Läs mer: Elflygplanet flyger 300 kilometer – och har en egen fallskärm

– Vad det egentligen handlar om är att sälja in området och flygplatsen till aktörer som vill testa tekniken, till exempel se hur det egentligen fungerar med laddning och laddningsinfrastruktur samt med start och landning, säger Henrik Littorin.

I ett första skede är utmaningarna ganska små, enligt Henrik Littorin. Det handlar till exempel om att hitta rätt ytor på flygplatsen till de eldrivna farkosterna och att få fram elen på rätt ställe. Uppskalningsfasen som senare ska leda till kommersiell trafik tror han blir mer komplicerad.

– Vi behöver till exempel lära oss hur mycket energi och effekt som går ut. Måste vi eventuellt hantera effekttoppar i form av energilagring för att hantera elflyg? Det är sådant vi ska få chansen att testa.

Åtminstone i början av testverksamheten räknar Swedavia med att en halv megawatt ska räcka för att genomföra försök. Den effekten finns redan i det befintliga nätet. Ett kommersiellt elflyg kommer att kräva nya investeringar i elnätet, berättar Henrik Littorin.

Läs mer: Airbus visar vad som kan vara framtidens flygdesign

– Det här är sådant vi räknar på just nu. I inledningsfasen och inom ramen för det här projektet rör det sig om hanterbara summor, och vi tror att vi kan lära oss en hel del av den här testarenan. För att skala upp behöver vi investeringar, säger Henrik Littorin.

Vad gör elflyget intressant för er?

– Att det är en lägre driftskostnad att köra flyg på el än på fossilt bränsle. En elmotor är också lättare att underhålla. Det här gör att man kan flyga kortare sträckor med färre passagerare än vad det kommersiella flyget kan göra i dag. Det öppnar för kortare flyglinjer, mellan till exempel Visby och fastlandet eller inom Norrland där infrastrukturen på marken är bristfällig. En resa som kanske tar 1,5 timme med bil skulle kunna ta cirka 15 minuter med flyg, säger Henrik Littorin.

Vilka ytterligare möjligheter som elflyget kan öppna för beror mycket på batteriutvecklingen. Med bättre batteriteknik skulle till exempel fler kortare flyglinjer kunna ersättas med elflyg, vilket vore positivt för klimatet, menar Henrik Littorin.

Sedan tidigare står det klart att flygplatsen i Örnsköldsvik, som ingår i Örnsköldsviks kommunkoncern, ska bli testarena för små elflygplan. De första försöken med eldrivna flygplan där ska ske under 2020, har Ny Teknik rapporterat.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt