Apple, Microsoft och 4 andra utmanare till Magic Leap

2019-01-24 06:00  

Det är inte bara Magic Leap som tror att 20-talet blir de smarta glasögonens årtionde. Både tunga storbolag och nystartade utmanare hårdsatsar på tekniken.

Nreal

Florida-företaget Magic Leap har fått den sortens riskkapital och mediebevakning andra startupbolag bara kan drömma om. Samtidigt har en kinesisk uppstickare passerat under radarn. Åtminstone fram till teknikmässan CES tidigare år, då Nreal visade ett par ar-glasögon – Nreal Light – som med all rätt fick en hel del uppmärksamhet.

De är inte fullt lika tekniskt avancerade som Magic Leap One, men å andra sidan har bolaget pressat ner storleken så att enheten liknar ett par vanliga solglasögon. De väger futtiga 85 gram, har förhållandevis lång batteritid och ska kosta omkring 10.000 kronor.

Qian

Qians Realmax får användaren att se ut som en ovanligt fånig Batman-superskurk. Det är å andra sidan priset man får betala (än så länge) för ett par ar-glasögon där både processor och batteri byggts in i enheten man fäster runt huvudet.

Det mest spännande med Realmax är att den erbjuder ett synfält på 100 grader, något som vida överstiger det Magic Leap One eller Microsofts Hololens mäktar med. Det näst mest spännande är att den får en prislapp på runt 10.000 kronor. En spottstyver jämfört med Magic Leap One, som kostar omkring 23.000 kronor.

Digilens

För att Digilens prototyp Crystal AR ska fungera krävs att användaren kopplar sin telefon eller dator till ar-glasögonen, via en usb-c-sladd. Men fördelarna gentemot Magic Leap är många. Digilens har utvecklat en ny typ av vågledare som gör att glasögonen kan vara mer transparenta. De kan dessutom användas utomhus och prislappen sägs bli omkring 5.000 kronor.

Läs mer: Därför gör svenskarna spel till kontroversiella Magic Leap

Vuzix

Precis som gamla ökända Google Glass visar Vuzix Blade endast en virtuell skärm framför ena ögat. Innehållet på den virtuella skärmen speglar det som syns på användarens telefon, med hjälp av bluetooth. Och på tal om jämförelserna med Google Glass så har Vuzix Blade högre upplösning, bredare synfält och fullfärgsdisplay. Vilket är fullt naturligt, med tanke på att Glass funnits på marknaden i fem år.

Microsoft

Formellt sett har Microsoft inte bekräftat att de ska visa Hololens 2 i samband med mobilmässan Mobile World Congress i februari. Men eftersom Alex Kipman – intimt förknippad med allt som rör utvecklingen av Microsofts ar-glasögon – ska närvara vid den utannonserade konferensen tyder allt på det. Att dessutom Satya Nadella, bolagets vd, flyger till Barcelona är ett kvitto på att konferensen betyder mycket för Microsoft.

Den nya Hololensenheten lär bli både mindre och mer kraftfull. Det som återstår att se är vad Hololens 2 kommer att kosta, och om den till skillnad från originalet kommer att säljas till konsumenter.

Apple

Att Apple talat så mycket om förstärkt verklighet de senaste åren – och så tydligt skyltat med tekniken i sin appbutik – är en av förklaringarna till att ar blivit så hett. Men precis som alla andra lär Apple ha insett att augmented reality gör sig bäst direkt framför ögonen, inte bakom en mobilskärm användaren måste hålla upp. Därför är det troligt att bolaget i största hemlighet utvecklar ett par egna glasögon. En spekulation som inte är särskilt riskabel med tanke på att Apple tagit patent och köpt bolag som pekar åt det hållet. Och den vikande försäljningen av Iphone har gjort behovet av en helt ny skinande Apple-produkt än mer angeläget.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt