Premium

Analytiker: ”Preems beslut påverkar inte fartygens utsläpp”

Minskade svavelutsläpp från sjöfarten har varit ett av argumenten för att bygga ut Preemraff i Lysekil. Så vad händer nu med sjöfartens miljöpåverkan när Preem skrotar utbyggnadsplanerna? ”Det här har ingen som helst betydelse”, säger sjöfartsanalytikern Niklas Bengtsson.

Publicerad

Miljökonsulten Göran Värmby, tidigare miljöchef i Göteborgs stad, var en av dem som lyfte fram sjöfartens behov av lågsvavligt bränsle som anledning till att Preemraff behövde byggas ut i Lysekil. Han menar att de stoppade utbyggnadsplanerna är ett bakslag för miljön.

– Det hade varit en stor miljöåtgärd. De hade kunnat plocka ut 150 000 ton svavel per år ur tjockoljan. Det är lika mycket som Skandinavien, Luxemburg, Holland, Baltikum och Storbritannien släpper ut tillsammans, säger Göran Värmby.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här